مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد اسلامی شناخته شد
کد خبر: 4056355
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴

مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد اسلامی شناخته شد

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: در رویداد ملی فهما مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد اسلامی شناخته شد.

مرتضی طاهریان، معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرتضی طاهریان، معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و دبیر سومین رویداد ملی «فهما» امروز، 21 اردیبهشت‌ ماه، در نشست خبری آیین پایانی رویداد ملی «فهما» که در محل هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، بیان کرد: در باب جایگاه و ظرفیت و توانمندی‌های مسجدی‌ها معتقدیم قدرت نرم جمهوری اسلامی به ویژه در بخش فرهنگ مربوط به جریان مسجدی است و در همه عرصه‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده که از ابتدای انقلاب و در طول جنگ تحمیلی و بعد از آن در رویدادهای طبیعی و... این ایفای نقش مشهود است.

دبیر سومین رویداد ملی فهما افزود: مردم کشور ما با سلایق مختلف در زمان‌های بحرانی در کنار یکدیگر هستند و مسجد در این زمان‌ها به عنوان پایگاه است.

وی با اشاره به ماموریت اصلی کانون‌های مسجد که در حوزه فرهنگ و هنر است، گفت: ما یک خلاء داشتیم که توانمندی‌های بچه‌های مسجدی به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر به درستی عرضه نمی‌شد و این وظیفه ذاتی کانون‌های مساجد بوده به همین دلیل از سال 96 تا 97 اقدامات اولیه صورت گرفت تا اینکه ظرفیت‌ها را بهتر بشناسیم و بهتر عرضه کنیم.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور بیان کرد: در حال حاضر سامانه بچه‌های مسجد محلی برای بارگزاری توانمندی‌های بچه‌های مسجدی شده است.

وی گفت: 26 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور فعالیت دارند و ما تلاش کردیم با طراحی رویداد ملی فهما به فعالیت‌های کانون‌ها انسجام ببخشیم که 19 هزار و 865 کانون در این طرح همراه شدند.

طاهریان اظهار کرد: در این میان دو سیاست جدی از جمله انتظام‌بخشی و کیفی‌سازی را دنبال می‌کنیم که تاکنون در مرحله انتظام‌بخشی بوده‌ایم و بعد از آن به مرحله کیفی‌سازی خواهیم رسید.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ابراز کرد: در بخش انتظام‌بخشی و رویداد ملی فهما فعالیت‌های بچه‌های مسجدی را در قالب سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و 12 رواق طراحی شده است.

وی ادامه داد: رویداد ملی فهما موجب شد تا فعالیت کانون‌ها به صورت کاملا مدون و ثبت شده در سامانه بچه‌های مسجد بارگزاری شود، ضمن اینکه در رویدا ملی فهما از 13 کانون در قالب 12 رواق و در کنار آن نیز از 24 کانون دیگر تقدیر خواهد شد.

طاهریان در ادامه با بیان اینکه کانون‌های برتر در رویداد ملی فهما علاوه بر دریافت هدایای نقدی مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند، گفت: برای نمونه کانون‌های برتر برای دریافت کارت اعتباری فهما کارت در اولویت قرار دارند و کانون برتر در حوزه کارآفرینی برای دریافت تسهیلات لازم به وزارت کار معرفی خواهد شد.

دبیر سومین رویداد ملی فهما با اشاره به کانون‌های فعال مساجد در روستاها عنوان کرد: با توجه به امتیازات در طرح ملی فهما حدود 48درصد و تقریبا نیمی مربوط به کانون‌های فعال در روستاها است.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور بیان کرد: پنج استان شامل قم، خراسان رضوی، گلستان، چهار محال و بختیاری و اردبیل به مرحله پایانی داوری پایتخت فهما راه پیدا کردند.

وی گفت: پس از تجمیع نظر داوران در رویداد ملی فهما خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد اسلامی شناخته شد و روز جمعه 23 اردیبهشت ماه این عنوان به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

طاهریان تصریح کرد: خراسان رضوی همیشه مبدا اقدامات خوب فرهنگی بوده و در سال 1401 با تلاش بیشتر در حوزه فرهنگی و سایر حوزه‌های مرتبط با مساجد ورود خواهد شد.

دبیر سومین رویداد ملی فهما با اشاره به فعالیت محدود این طرح در دوران همه‌گیری ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به کاهش ویروس کرونا در شرایط فعلی می‌توان در این راستا به صورت وسیع‌تری وارد عمل شد.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: آثار فرهنگی ثبت شده در سال 1400 حدود 26 هزار 707 بوده، آثار هنری ثبت شده 12 هزار و 82 مورد بوده و در مجموع 38 هزار 789 اثر در این دو حوزه را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: مراسم تجلیل از کانون‌های برتر مساجد سراسر کشور همزمان با جمعه 23 اردیبهشت ماه در مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha