دانشگاه فردوسی مشهد در سطح بین‌المللی شناخته شده است
کد خبر: 4056834
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
زلفی‌گل:

دانشگاه فردوسی مشهد در سطح بین‌المللی شناخته شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: معنویت حاکم بر فضای دانشگاه فردوسی مشهد باعث شده که این دانشگاه عضو دانشگاه‌های درجه اول در دنیا باشد و در سطح بین‌المللی به خوبی شناخته شده است.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز، 24 اردیبهشت ماه در مراسم تکریم و معارفه ریاست دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده علوم برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد هم از نظر موقعیت جغرافیایی و هم از لحاظ موقعیت علمی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و از دانشگاه‌های تأثیرگذار کشور به‌شمار می‌رود. معنویت حاکم بر شهر مشهد به واسطه امام رضا(ع) چتر ویژه‌ای بالای سر دانشگاه فردوسی است که باعث شده فعالیت‌های علمی، نوآوری و فناوری این دانشگاه برکت ویژه‌ای به این مجموعه بدهد و هر جا برکت باشد، اثربخشی آن فعالیت چند برابر می‌شود.

وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد از نعمت حضور دانشمندان و اندیشمندان برجسته‌ای برخوردار است و در کنار آن، معنویت حاکم بر این فضا باعث شده  در میان دانشگاه‌های درجه اول در دنیا باشد و دانشگاه فردوسی در سطح بین‌المللی به خوبی شناخته شود. آنچه در این مجموعه مشاهده کردم ثبات مدیریتی قابل قبولی بود که توسط سه رئیس دانشگاه در 8 سال متوالی انجام شده است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این امر مهم، دلیلی بر بلوغ علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشگاه نیز دارد. ثبات مدیریتی این اجازه را می‌دهد که برنامه‌های مورد نظر دانشگاه بتواند به درستی اجرا شود. در نتیجه ثبات مدیریتی در اداره اینجا حاکم است و دانشگاه فردوسی مشهد می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

وی بیان کرد: نکته دیگری که از نظر کالبدی بسیار مهم است، دانشگاه فردوسی بسیار زیبا و در بهترین نقطه قرار گرفته و خوشبختانه امکان رشد در این مجموعه مهیا است. این دانشگاه علاوه بر کارکردهای علمی، فناوری و نوآوری، می‌تواند کارکردهای خدمات‌رسانی به سایر عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور به واسطه موقعیت جغرافیایی و معنویت حاکم بر این شهر را داشته باشد. طی صحبت‌هایی که انجام شد، پیشنهاد دادیم که طرح اردوگاه فرهنگی، اجتماعی، علمی، فناوری و نوآفرینی به وجود آید تا برای اجرای برنامه‌های خاص از آن استفاده کنیم.

زلفی‌گل بیان کرد: این امر جزء برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و اساتید جدیدی که قصد دارند استخدام شوند، دوره صلاحیت منش استادی را برای آن‌ها برگزار کنیم. این موضوع را مطرح کردم اما متأسفانه بعضی از افراد، به جای اینکه حمایت کنند، نگاه سیاسی به مسئله دارند. هدف ما این است که هر عضو هیئت علمی قبل از اینکه مشغول به تدریس شود، یک دوره آموزشی از شیوه‌ها، تکنیک‌های تدریس و برخورد با دانشجو را توسط اساتید پیشکسوت و عالم داشته باشد تا با تکنیک‌های بیشتری آشنا شود. 

وی اضافه کرد: آموزش برای همه آحاد جامعه لازم و طبیعی است و استاد دانشگاه هم نیاز به تخصص خاص خود را دارد. دانشگاه فردوسی مشهد در بلندمدت باید بسترهای خدمات‌رسانی به سایر دانشگاه‌‌ها را فراهم کند. همچنین مشهد به دلیل همجواری با چند کشور می‌تواند در پذیرش توریسم در عرصه‌های مختلف پزشکی، اجتماعی، فرهنگی و دیپلماسی علم و فناوری ورود کند. دانشگاه فردوسی نیز می‌تواند به عنوان یک قطب علمی، اثربخشی بیش از این داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پنج اولویت اصلی در زمینه مرجعیت و دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگردپروری و استادپروری و نیز تولید خدمت از دانش در نظر دارد و از اساتید دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری درخواست کردیم که برنامه مدونی برای این اولویت‌ها داشته باشند. 

وی بیان کرد: سند نظام ملی نوآوری را با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه کردیم و اجازه دادند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نگارش کنند و این سند در کشور وجود ندارد و باید این نهاد نقش خود را در نظام ملی نوآوری ایفا کند تا منجر به خلق ثروت از دانش شود. ما خوشبختانه در زمینه علمی رتبه اول را در منطقه داریم که برای جامعه دانشگاهی افتخار بزرگی است.

زلفی‌گل با بیان اینکه در زمینه فناوری هم می‌توانیم برج علمی و فناوری را تأسیس کنیم، ادامه داد: جامعه دانشگاهی باید این دقت را داشته باشد که دستاوردهای خوب دانشگاهی را از دست ندهد، بلکه باید آن‌ها را حفظ و ارتقا دهد. ما باید قدردان گذشتگان باشیم و جامعه دانشگاهی باید الگویی برای سیاستمداران و سایر افراد باشند تا فعالیت و دستاوردهای آن‌ها را در گذشته به فراموشی نسپاریم.

انتهای پیام
captcha