کرسی تلاوت‌های مسجد کرامت که پایگاه مقام معظم رهبری در مشهد است، احیا می‌شود
کد خبر: 4056963
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵

کرسی تلاوت‌های مسجد کرامت که پایگاه مقام معظم رهبری در مشهد است، احیا می‌شود

رئیس هیئت مدیره جامعه قاریان قرآنی مشهد گفت: ما بنا داریم که کرسی تلاوت‌های مسجد کرامت که به عنوان پایگاه مقام معظم رهبری در مشهد و جلسه محوری و مرکزی جامعه قرآنی مشهد است را احیا کنیم.

سیدجواد سادات فاطمی، مشاور شهردار مشهد و رئیس هیئت مدیره جامعه قاریان قرآنی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجواد سادات فاطمی، مشاور شهردار مشهد و رئیس هیئت مدیره جامعه قاریان قرآنی مشهد، امروز 24 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری «احیای کرسی تلاوت مسجد کرامت» که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: مسجد کرامت حیات منزل حاج سیدمحمود کرامت، یکی از بازاریان بزرگوار مشهد است که در آن سال‌ها در این حیات که به عنوان بنای کرامت بود، مراسم مذهبی زیادی برگزار می‌شد و در سال 53 بود که این بنا به عنوان مسجد وقف شد و شروع به کار کرد و شاید بتوان گفت که این مسجد زیباترین و مجلل‌ترین مسجد مشهد در آن دوره محسوب می‌شد.

وی عنوان کرد: پس از ساخت مسجد با مشورت‌هایی که صورت گرفت در نهایت منجر به این شد که از مقام معظم رهبری دعوت شد تا نماز خود را در این مسجد برپا کنند و از زمانی‌که ایشان در این مسجد حضور پیدا کردند این مسجد از جهت کلیه فعالیت‌های مذهبی، نماز، قرائت قرآن، سخنرانی و... محوریت پیدا کرد هم به جهت موقعیت مکانی خوبی که داشت و هم به جهت زیبایی و وسعتی که داشت، این بنا برای فعالیت‌های مذهبی بنای مناسب بود.

مشاور شهردار مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری این مسجد را پایگاهی برای اقامه نمازهای خود قرار دادند، افراد زیادی به این مسجد می‌آمدند و به همین دلیل آقای کرامت تصمیم گرفتند که به دلیل کمبود فضا، سالن دومی را هم در طبقه دوم مسجد بنا کردند که به عنوان حسینیه کرامت نامگذاری و وقف شد و در حقیقت افراد شور و هیجان زیادی برای شرکت در نمازهای جماعت و جلسات تفسیری معظم له داشتند.

سادات‌فاطمی خاطرنشان کرد: در کنار جلسات تفسیری و نمازهای جماعت معظم له، ایشان با توجه به علاقه زیادی که به قرائت قرآن داشتند توصیه کردند که جلسات قرآنی هم برگزار شود و طبق این توصیه ایشان بنا شد که صبح روزهای جمعه این جلسات برگزار شود.

وی اظهار کرد: در حقیقت در دوران انقلاب اسلامی، مشهد نیز تحت تأثیر فضای حکومت نظامی و خفقانی که در آن دوران وجود داشت قرار گرفت باعث شد که تمام جلسات مذهبی مشهد تعطیل شود و پس از پیروزی انقلاب نیز مجددا این جلسات احیا شد و توسط حاج مرتضی سادات فاطمی اداره شد و تا دوران دفاقع مقدس نیز ادامه پیدا کرد و مجددا تحت تأثیر این دوران قرار گرفت و همین باعث شد که این جلسات کمرنگ شود.

رئیس هیئت مدیره جامعه قاریان قرآنی مشهد بیان کرد: این روند ادامه داشت تا سال 68 که دوران دفاع مقدس پایان یافت و بر همین اساس ما تصمیم به ایجاد تشکیل جامعه قاریان قرآن گرفتیم و در نهایت نیز در این سال موسسه جامعه قاریان قرآن مشهد تأسیس شد و با توجه به اینکه در آن زمان موسسه فرهنگی به شکل امروز وجود نداشت.

سادات فاطمی عنوان کرد: ما به بهانه تأسیس جامعه قاریان قرآنی مشهد به این نتیجه رسیدیم که یکی از بهترین اقداماتی که باید انجام دهیم احیای جلسات قدیمی که با حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شد؛ است که البته این کار را هم انجام دادیم و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شدیم و جوانان زیادی جذب این جلسات شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این جلسات به صورت هفتگی برگزار می‌شد اما در گذر زمان این جلسات رونق اولیه خود را از دست داد تا اینکه بیماری کرونا در جامعه فراگیر شد که به واسطه این بیماری نیز بسیاری از محافل قرآنی هم تعطیل شدند اما به تدریج که وضعیت این بیماری بهتر شد، تصمیم گرفتیم که این جلسات را مجدداً احیا و به صورت ماهانه برگزار کنیم و به نوعی این جلسات را از حالت آموزشی خارج و به صورت تشکیل پایگاه کرسی تلاوت برگزار کنیم.

مشاور شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در حقیقت با این کار بنا داریم که این مسجد را که به عنوان پایگاه مقام معظم رهبری در مشهد به عنوان جلسه محوری و مرکزی جامعه قرآنی مشهد است را احیا کنیم.

سادات‌فاطمی با اشاره به افزایش تعداد حافظان قرآن کریم که از دغدغه‌های مقام رهبری است بیان کرد: در واقع حفظ قرآن در مشهد سابقه زیادی ندارد به گونه‌ای که مشهد تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تقریباً هیچ حافظ قرآنی نداشته است تا سال 65 که به عنوان اولین حافظ مشهد معرفی شد و برای اولین بار نیز در مسابقات حفظ قرآن شرکت کرد و پس از آن سال جلسات حفظ قرآن را برگزار و افراد زیادی را در این راستا تربیت کرد که امروزه از قاریان به نام مشهد هستند.

وی عنوان کرد: در واقع ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که در مسیر فرمایشی که مقام معظم رهبری در خصوص افزایش تعداد حافظان قرآن تلاش کرده‌ایم، چرا که اقدامات زیادی لازم است تا صورت گیرد، زمینه لازم نیز باید فراهم شود و نهادهای مختلفی پای کار آیند. البته که در این خصوص اقداماتی را هم انجام داده‌ایم مانند اینکه در سال 75 بود که مهدهای قرآن‌ را پایه گذاری کرده‌ایم و در مرکز تربیت مدرس قرآن هم رشته تربیت مربی کودک راه‌اندازی شده است که خوشبختانه افراد زیادی هم در این رشته در حال تحصیل هستند.

رئیس هیئت مدیره جامعه قاریان قرآنی مشهد بیان کرد: از این سال به بعد نیز مهدالرضاهای حرم به دنبال این مهدهای قرآن، آغاز به کار کردند و بسیاری از افرادی که در این راستا تحصیل کرده بودند در این مهدالرضاها مشغول به کار شدند و در حال حاضر نیز حدود 600 مهدالرضا تحت نظر آستان قدس اداره می‌شود. در حقیقت یکی از فعالیت‌هایی که در مهدالرضاها انجام می‌شود حفظ سوره‌های کوتاه قرآن است که به نوعی این کار زمینه‌ای برای حفظ کل قرآن است.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما بعه دنبال این هستیم که طرح‌هایی که در راستای تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن به ویزه سبک زندگی قرآنی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه، قابل توجه هستند را دریافت کنیم.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در حوزه‌های مختلف توسط دستگاه‌های مختلف در حال انجام است که در این میان یکی از وظایف اداره ارشاد هماهنگ کردن این فعالیت‌ها و هم‌افزایی این دستگاه‌هاست.

یکی از کارگروه‌های تخصصی دبیرخانه شورای فرهنگی استان در اداره ارشاد، کارگروه تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت استان است که دبیری این کارگروه بر عهده بنده است و همچنین گروه اندیشه‌ورز قرآنی را هم تشکیل داده‌ایم. حدود بیش از 150 طرح فرهنگی قرآنی در پایان سال 1400 به دبیرخانه رسید که 67 طرح به مرحله نهایی رسید و برای اجرا تصویب شد.

در حال حاضر 250 موسسه فرهنگی در سطح استان وجود دارد که تعداد زیادی از این موسسات در مشهد است و بیش از 60 درصد از این موسسات نیز به صورت تخصصی بانوان هستند اما آنچه که مورد توجه ماست، تخصص در رشته‌های صوت، لحن، قرائت و حفظ است که چند طرح ویژه از سوی موسسه جامعه قاریان به دست ما رسیده است.
گفتنی است که مراسم افتتاحیه کرسی‌های تلاوت مسجد کرامت روز یکشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال جاری در محل این مسجد در ساعت 20:30 با حضور قاریان ممتاز مشهدی و مسئولین استانی از جمله شهردار مشهد، مدیر کل ارشاد اسلامی و مدیر کل صدا و سیمای استان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha