خاطراتی از زیست جهادی زنده‌یاد آشتیانی
کد خبر: 4057512
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
گزارش ایکنا از نشست «روایت یک رویش»

خاطراتی از زیست جهادی زنده‌یاد آشتیانی

نشست «روایت یک رویش» با حضور ناصر ملایی و محمدرضا آقا میرزایی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا نشست بررسی و نقد کتاب «روایت یک رویش» با حضور ناصر ملایی، نویسنده کتاب و محمدرضا آقا میرزایی، دیگر نویسنده کتاب روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست ناصر ملایی به بررسی زندگی جهادی دکتر کاظم آشتیانی پرداخت و گفت: کتاب، «روایت یک رویش» خاطراتی است از زیست جهادی مرحوم دکتر کاظم آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی،  چون من در حوزه دفاع مقدس کار کردم نگرانی هایی داشتم درباره اینکه نتوانم حق مطلب را در مورد دکتر کاظمی ایفا کنم ولی رفته رفته با پیوستن دوستان به این عرصه، سعی کردم به اندازه داشته های خودم خاطراتی را جمع آوری کنم که مورد تالیف قرار گیرد. این کتاب در واقع به نوعی شاخص های مدیریتی را به مدیران نوظهور می شناساند.

محمد علی آقامیرزایی متخصص در حوزه تاریخ نویسی جنگی در رابطه با تاریخ شفاهی گفت: هنگامی که یک سری وقایع از افراد مختلف توضیح داده می شود باعث از بین رفتن ابهامات موجود خواهد شد. تا قبل از انقلاب اسلامی تاریخ شفاهی بیشتر برای رجال و دولت مردان سیاسی بود که بعد از انقلاب این اتفاق منجر به ایجاد نهضت دانشگاهی شد که حتی نوشتن رویداد های مردم عادی را هم در حال حاضر نهضت تاریخ نویسی می گوییم. در واقع ما در نهضتی که اصطلاحا به آن بهشت سوژه میگوییم، خیلی خوب عمل کردیم.

آقا میرزایی افرود: تاریخ شفاهی نزدیک به حادثه هست و در لحظه شکل میگیرد و این یک چراغ راهی است برای کسانی که بعدا می خواهند خاطره ای را از این دوران تعریف کنند. از اینرو پرداختن به نهضت دانشگاهی یک لزوم اجتماعی و فرهنگی است که باید به آن توجه زیادی شود و از کارهای واجب عصر ماست. در این کتاب که دارای هجده راوی متفاوت است، ناصر ملایی خیلی با سلیقه روایت ها را کنار هم چیده و همینطور هر کدام از روایت ها تیتر خاص خود را به همراه دارند که در دنباله هم هستند.

ملایی در تایید حرف های آقامیرزایی افزود: کتاب روایت یک روش در راستای تدوین تاریخ شفاهی شهدای جهاد دانشگاهی تدوین شده است. چندین نکته که برایم جالب بود ویژگی های شخصیتی و مدیریتی دکتر آشتیانی بود در واقع هر چه که جلوتر میرفتیم با بعد شخصیتی این فرد بیشتر آشنا می شدم که خود من هم از این رفتار تاثیر پذیرفتم. دکتر آشتیانی دارای روحیه مسئولیت پذیری و به کارگیری شاخص های مدیریتی با مدیران زمان خودشان برابری میکردند. در واقع ایشان یک لغت نامه ارتباط بود یعنی با توجه به سلیقه و استعداد هر فرد ارتباط برقرار می کرد و اگر استعدادی در فردی می دید حتما آن فرد را جذب می کرد. یکی از  نکاتی که در ملاک های مدیریتی دکتر آشتیانی خیلی به آن دقت داشتم این بود که تاکید داشتند که ما باید دارای عظت علمی باشیم و خودمان آن را به دست آوریم. دکتر آشتیانی تابلوی موفقیت دیگران بود و رابطه ویژه ای بین ایشان و مقام معظم رهبری برقرار بود.

ملایی در پایان به چالش هایی که حین ثبت مستندات وجود داشت اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانی های من درگیری هایی بود که با خودم داشتم که چطور می توانم این کار را به سرانجام برسانم. افرادی بودند که فقط اسم یا فامیل آن ها بیان شده بود و من باید از چندین منبع معتبر این اطلاعات را گردآوری و تدوین میکردم. در واقع تاریخ شفاهی چون سند محسوب می شود اگر اشتباهی در آن صورت گیرد باعث به اشتباه انداختن افراد بسیاری خواهد شد ولی هر چقدر رو به جلو حرکت کردیم با راهنمایی و کمک عزیزان و نکاتی که در هنگام روایت بیان میکردند توانستم این مستندات را به ثبت برسانم.

گزارش از رضا عبدی 

انتهای پیام
captcha