نگاه حداقلی به جایگاه روابط عمومی نیازمند اصلاح است
کد خبر: 4057576
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴

نگاه حداقلی به جایگاه روابط عمومی نیازمند اصلاح است

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه جایگاه روابط عمومی به درستی تعریف نشده است، گفت: هنوز مدیران به کار روابط عمومی یک نگاه حداقلی در حد تهیه فیلم و عکس از یک همایش دارند، حال آنکه مدیران باید روابط عمومی را چشم، گوش و زبان دستگاه بدانند.

محسن مولوی‌، روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان

محسن مولوی وردنجانی یکی از شناخته شده‌ترین قاریان جوان چهارمحال‌وبختیاری است که در بسیاری از محافل و برنامه‌ها از یک مراسم محلی در روستا یا شهری کوچک گرفته تا برنامه‌های مهم استانی لحظات آغازین محافل را با تلاوت زیبای آیاتی از قرآن مزین و منور می‌کند. این قاری جوان و باانگیزه همچنین در زمینه تدریس قرائت به نوجوانان و جوانان علاقه‌مند نیز فعال است و در زمینه تولید محتوای قرآنی با رویکرد هنری دستی بر آتش دارد و توفیقات فراوانی کسب کرده است، طراحی پوستر پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان به سفارش کانون‌های مساجد کشور، یکی از نمونه‌های کارهای هنری مولوی در این حوزه است. کمک به نشر و اشاعه فرهنگ قرآنی در بستر فضای مجازی از دیگر فعالیت‌های قرآنی مولوی است. مولوی از دو سال پیش مدیریت روابط عمومی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان را برعهده گرفته و همین موضوع بهانه‌ای شد تا به مناسبت ۲۷ اردیبهشت‌ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی، گفت‌وگویی با او در خصوص بایسته‌های کار روابط عمومی داشته باشیم.

مولوی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه اشتغال به کار در واحد روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان توفیق خدمت به آستان مقدس امامزادگان واجب‌التعظیم را به او عطا کرده است، اظهار کرد: روابط عمومی به عنوان چشم، گوش و زبان دستگاه‌های اجرایی شناخته می‌شود و درواقع، روابط عمومی زبان گویای دستگاه است.

وی با تأکید بر حساسیت جایگاه روابط عمومی و با ذکر اینکه نخستین بایسته برای موفقیت فرد در روابط عمومی داشتن علاقه است، ادامه داد: این دلبستگی به کار ذوق و شوق را نیز به دنبال خواهد داشت؛ لذا خوب است مدیران دستگاه‌ها هر فرد بی‌انگیزه و بی‌علاقه را صرفاً به دلیل کمبود نیرو و دلایل مختلف دیگر، برای جایگاه روابط عمومی انتخاب نکنند که متأسفانه شاهد این اتفاق در برخی دستگاه‌ها هستیم.

بایسته‌های روابط عمومی

مولوی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های یک روابط عمومی موفق داشتن علم و مهارت است که از طریق مطالعه و گذراندن دوره‌های تخصصی به دست خواهد آمد. ایجاد و تقویت رابطه با محیط بیرونی دستگاه، به دنبال خبر بودن، دارا بودن اعتماد به نفس و قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری درست و به‌موقع و تسلط بر موضوعات و مباحث داخلی دستگاه از دیگر ویژگی‌های روابط عمومی است.

این قاری ممتاز استان با تأکید بر اینکه کار در واحد روابط عمومی اداره اوقاف در عین حال که مقدس و توفیقی الهی اما بسیار حساس و پر خطر است، گفت: چه بسا یک خطا و کم‌توجهی از سوی روابط عمومی منجر به ایجاد مشکلاتی خواهد شد که مرتبط با دین و اهل بیت(ع) است. از دیگر سو، نه فقط در حوزه امامزادگان و بقاع متبرکه، بلکه در حوزه موقوفات نیز حساسیت امر به همین منوال است.

مولوی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های اوقاف و امور خیریه صیانت از موقوفات و ایجاد وقف‌های جدید بر اساس نیازهای روز جامعه بوده و طبعاً استخراج نیازها، گزارش وضعیت اجرای امینانه و اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق اجرای امینانه نیات واقفان در افکار عمومی تأثیرگذار است و به تعمیق و نهادینه شدن فرهنگ وقف کمک می‌کند؛ درواقع، مخاطب وقتی از اجرای صحیح و دقیق نیات واقفان از سوی کارگزاران اوقاف مطلع و مطمئن شود، با طیب خاطر به سمت این سنت حسنه و چشمه همیشه جاری سوق خواهد یافت.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه امروزه هر روابط عمومی ناچار به استفاده از ابزار و بسترهای جدید در حوزه کاری خود است، افزود: امروزه شاهد پیشرفت سریع فناوری و فراگیر شدن استفاده از فناوری‌های نوین هستیم و لذا مسئول روابط عمومی باید اشراف و تسلط کافی بر امکانات و ظرفیت‌های جدید اطلاع‌رسانی و ارتباطات داشته باشد. صرفه‌جویی در وقت، دسترسی مستقیم مردم به اطلاعات و خدمات ارائه شده دستگاه، کاهش هزینه‌ها، تقویت کارآمدی مدیران، افزایش رضایت‌مندی ارباب رجوع و انجام سریع‌تر کارها از جمله مزیت‌های استفاده روابط عمومی از ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع‌رسانی هستند. 

مولوی در خصوص فعالیت‌های قرآنی در اداره کل اوقاف استان، بیان کرد: مسئولیت بخش امور قرآنی این نهاد به شخص دیگری سپرده شده اما تک‌تک ما برای خدمت به ساحت قرآن کریم باید احساس وظیفه کنیم، در حال حاضر ثبت‌نام چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در چهارمحال‌وبختیاری همزمان با سراسر کشور در حال انجام است و تا ۲۱ خردادماه ادامه دارد. در همین راستا روابط عمومی اوقاف بر حسب رسالت خود تبلیغات وسیعی را در سطح فضای مجازی و حقیقی و در تعامل با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها انجام می‌دهد تا شاهد حضور حداکثری شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات که مرحله شهرستانی آن در تیرماه برگزار خواهد شد، باشیم.

محسن مولوی قاری قرآن در چهارمحال و

اطلاع‌رسانی قرآنی روابط عمومی اوقاف

وی ادامه داد: همچنین یکی از مشکلات عمده در حوزه امور قرآنی استان نبود وقف های قرآنی است که این مهم باید توسط مسئولان روابط عمومی از سال‌ها قبل در استان پیگیری و چاره‌اندیشی و فرهنگ‌سازی می‌شد. نهادینه ساختن فرهنگ وقف قرآنی در استان کاری بلندمدت و نیازمند یک همت جهادی و منسجم از سوی اداره اوقاف و دستگاه‌های همسو است که خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری ایکنا که رسالت اصلی و تخصصی خود را در حوزه فعالیت‌های قرآنی دنبال می‌کند، دارای وظیفه هستند.

مولوی در خصوص تفاوت‌ها و شباهت‌های کار خبرنگاری و روابط عمومی، بیان کرد: مطلبی به نقل از یونسکو در خصوص خبرنگاری می‌خواندم با این مضمون که خبرنگاران باید کوشش کنند تا اخباری که در اختیار عموم می‌گذارند درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آورند، پژوهش و اندیشه کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنند و نیز هیچ موضوعی را نباید از دید مردم پنهان نگه دارند و در عین حال مستقل باشند. اما وظیفه روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباط هستند انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها همچنین مانند خبرنگاران مستقل عمل نمی‌کنند بلکه باید تابع شرایط و ضوابط دستگاه ذیربط باشند و اخبار تدوین شده که بر خروجی روابط عمومی قرار می‌گیرد باید بیان کننده نقاط قوت و نیز عملکردهای مثبت دستگاه باشد، لذا به نظرم تفاوت‌های کار این دو قشر بیشتر از شباهت‌هاست.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: جایگاه روابط عمومی نه در استان بلکه در سطح کشور هنوز به درستی تعریف نشده و هنوز مدیران به کار روابط عمومی یک نگاه حداقلی در حد تهیه فیلم و عکس از یک همایش و برنامه و یا پیاده‌سازی اخبار دارند، حال آنکه مدیران باید روابط عمومی را به معنی واقعی کلمه چشم، گوش و زبان دستگاه بدانند.

انتهای پیام
captcha