چرا تربیت دینی فرزندانمان کمتر از ریاضی و زبان اهمیت دارد؟
کد خبر: 4057699
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

چرا تربیت دینی فرزندانمان کمتر از ریاضی و زبان اهمیت دارد؟

وحید سهرابی‌فر، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، با هشدار درباره کم‌توجهی به تربیت دینی نسل جدید، گفت: امروز خیلی از والدین حاضرند فرزندانشان را در کلاس خصوصی دروسی مانند فیزیک و ریاضی و زبان ثبت‌نام کنند، ولی کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که آیا فرزندشان به موضوعات اخلاقی آشناست یا خیر؟

وحید سهرابی فربه گزارش ایکنا، وحید سهرابی‌فر، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب و رئیس انجمن علمی دین‌پژوهی ایران، 27 اردیبهشت‌ماه در نشست علمی «دین‌ورزی در دنیای مدرن»، با اشاره به ضرورت‌های دین‌ورزی در دنیای امروز گفت: دین‌ورزی از این جهت ضرورت دارد که ما انسان‌های اخلاق‌مداری باشیم و ویژگی‌های ارزشمندتری داشته باشم و نادیده گرفتن و حذف آن در تاریخ بشر نشان داده است که چه صدماتی متوجه جهان بشریت خواهد شد.

وی افزود: البته امروز بعد از کم توجهی و بی توجهی به دین در غرب در قرون 18 به بعد باز شاهد رجوع مردم به دین هستیم و معنویت دوباره سر برآورده است و کارکرد ویژه خود را نشان می‌دهد.

رئیس انجمن علمی دین‌پژوهی ایران با طرح این پرسش که دینی که امروز ما از آن سخن می‌گوییم آیا همان دین اصلی است یا تغییراتی دارد، اضافه کرد: اجمالا می‌توان گفت دینی که امروزه ما در جهان با آن مواجه هستیم، پیروی از آن و به عبارتی دین‌ورزی، با چالش‌های زیادی روبروست و کار دشواری فرارو داریم. ما برای دین‌ورزی در دوره معاصر  باید بدانیم در دنیای مدرن با چه ویژگی‌هایی زندگی می‌کنیم و تا شناخت درستی از جهان جدید نداشته باشیم گرفتار آسیب‌های فراوانی خواهیم شد. 

سهرابی‌فر با بیان اینکه برخی حتی تفکیک میان دنیای مدرن و سنتی را هم برنمی‌تابند، اظهار کرد: مثلا محوریت انسان در قالب اومانیسم و فردگرایی از جمله ویژگی‌های بارز جهان مدرن است و می‌بینیم افراد با تاکید بر عقل، اهداف و آرزوهای خودشان زندگی می‌کنند و مستمرا سعی می‌کنند با فهم درونی خود زندگی کنند و این حتی به یک ارزش مهم تبدیل شده است.

بدون شناخت دوره مدرن، دین‌ورزی موفق نمی‌شود

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه ما باید بدانیم در چه زمان و زمینی در حال دین‌ورزی هستیم، اظهار کرد: بدون شناخت این فضا کار ما نتیجه مطلوبی ندارد. همچنین چالش دیگری که وجود دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اساسا شناخت دین خودش امری دشوار است؛ فارغ از اینکه دین چه تعریف و اقسامی دارد، رخداد عظیمی که مثلا منجر به پیدایش اسلام شده وحی است که قرنها قبل رخ داده است، کتاب آسمانی ما قرنها قبل نازل شده و جوامع حدیثی با فاصله زیادی از ما ایجاد شده و فهم ما از دین را کاری دشوار و سخت کرده است.

سهرابی‌فر اضافه کرد: چالش مهم دیگر در مسیر دین‌ورزی این است که فرضا ما به وضعیت دین‌ورزی در گذشته دست یافتیم ولی کار سنگین دین‌پژوهی یا اجتهاد این است که به ما بگوید آن صورت کهن و دینی در جهان فعلی چه شکلی دارد؟ یعنی اگر یک منسک و باوری در گذشته شکل خاصی داشته آیا می‌توان شکلی امروزی به آن داد و این مطابقت از گذشته به حال نیازمند اجتهادی دقیق و دشوار است. 

چالش عملی در برابر تربیت دینی

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: چالش دیگر ما عملی است و نه نظری؛ این چالش آن است که گاهی برخی مفاهیم و واژه‌ها، دچار تغییراتی می‌شوند و بار معنایی آنها تفاوت می‌یابد و به عبارتی به آنها ظلم و جفا شده و گاهی تندروی‌ها سبب می‌شود برخی کلمات بار معنایی افراطی بیابند و واژه‌های نیک و پسندیده و ارزشمند تبدیل به واژه‌هایی شوند که رغبت کمی به آنها هست. 

وی افزود: متاسفانه به دلایلی گمان می‌کنم در واژگانی چون؛ دین‌ورزی و معنویت گرفتار چنین ظلم و جفا شده‌ایم. در فضای تندروی‌ها، آنچه از بین می‌رود ظرافت‌ها، زیبایی‌ها و دقت‌هاست؛ شاید کسانی که با آموزش و پرورش مرتبط هستند احساس کنند که برخی والدین به مسئله تربیت دینی فرزندان خود کمتر توجه دارند. اگر ما چالش‌های قبلی را هم به سلامت پشت سر بگذاریم ولی مخاطبی برای تربیت دینی نداشته باشیم باز به جایی نخواهیم رسید. اینکه گاهی از والدین شنیده می‌شود که ما دوست نداریم بچه‌هایمان در کلاس قرآن و مباحث دینی شرکت کنند ناشی از این رویکرد است.

تربیت دینی کمتر از ریاضی و زبان اهمیت دارد

سهرابی‌فر با بیان اینکه پرورش جامع و توجه به همه ویژگی‌های شخصیتی یک کودک باید مدنظر باشد، تصریح کرد: امروز خیلی از والدین حاضرند برای فرزندانشان کلاس خصوصی در دروسی مانند فیزیک و ریاضی و زبان بگذارند ولی کمتر به این موضوع توجه دارند که آیا فرزند ما به موضوعات اخلاقی آشنا هست یا خیر؟ تربیت اخلاقی فرزند ما چگونه پیش می‌رود؟ ارتباط معنوی که یک کودک باید با خدای خود داشته باشد در سنین کودکی نهاده می‌شود و ما که نگران استعدادهای دانشی و زبانی فرزندانمان هستیم آیا نگران استعدادهای اخلاقی و روحی آنان هم هستیم؟

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: تلاش‌های زیادی برای رفع این چالش‌ها شده است ولی با در نظرگرفتن همه اینها اگر چارچوبی از دین‌ورزی داشته باشیم که مبتنی بر امور مسلم باشد می‌تواند از چالش‌های دیگر عبور کند. ما باید چارچوبی از دین یقینی، همچنین امور یقینی که از یافته‌های بشری به دست می‌آوریم برای تسلط بر این چالش‌ها داشته باشیم.

دین‌ورزی عاقلانه و اخلاقی

سهرابی‌فر اظهار کرد: باید چارچوب معینی که از تجارب بشری به دست آمده از عقل داشته باشیم تا بتوانیم بر آن اساس به دین‌ورزی بپردازیم. در این صورت دین‌ورزی ما عقلانی و متناسب با اقتضائات انسان مدرن و وحیانی خواهد بود و برگرفته از منابع اصیل، اخلاقی خواهد بود و غایت و هدف آن این است که فضایل اخلاقی را در ما رشد می‌دهد و سر و شکل به هدف دین‌ورزی ما می‌دهد و مسیر و سبک زندگی ما را مشخص می‌کند.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: به خاطر ضرورت دین‌ورزی باید بر چالش‌های پیش روی آن هم مسلط شویم.  

انتهای پیام
captcha