تربیت طلاب مجتهد؛ رسالت مهم مرکز فقهی سید الساجدین(ع)
کد خبر: 4057780
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸

تربیت طلاب مجتهد؛ رسالت مهم مرکز فقهی سید الساجدین(ع)

رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) گفت: اساس مراکز فقهی حوزه علمیه بر این است که با برنامه‌های علمی مدون طلاب را با هدف اجتهاد تربیت کنند و در این راستا مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) اقدام به پذیراش طلاب در پایه 7 تا 10 می‌کند

مراکز فقهی طلاب را با هدف اجتهاد تربیت کنندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد ابن الرضا، رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) امروز 27 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه علمیه دوره سطوح عالی و درس خارج به صورت مدون و برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود و مدارس نظارت علمی و تربیتی طلاب را به عهده می‌گیرند.

وی ادامه داد: فعالیت مراکز هدایتی و تربیتی آغاز شد تا طلاب تحت نظارت و کنترل آنان باشد و مراکزی هم تحت عنوان مراکز فقهی فعالیت دارند که طلبه را با برنامه‌های علمی به نیت اجتهاد تربیت کنند.

ابن الرضا با اشاره به اینکه خلا موجود پایه  7 تا 10 حوزه علمیه بود که این مرکز فقهی را در سال 96 تاسیس کردیم، افزود: مباحث علمی، تربیتی و پژوهشی در دستور کار این مرکز قرار دارد و افزون بر دروس آزاد حوزه چند اقدام ویژه انجام می‌‌شود تا دروسی که محدوده درسی یک پایه است از ابتدا تا انتهای آن را بخوانیم؛ چون این محدوده به دلایل متعددی مانند تعطیلات فصول سال به پایان نمی‌رسد و در دراز مدت بر فهم طلبه تاثیر سوء می‌گذارد.

ابن‌الرضا افزود: با مدیریت زمان تعداد جلسات برگزاری درس را افزایش دادیم و ادعا می‌کنیم محدوده درسی تعیین شده توسط مرکز مدیریت را به پایان می‌رسانیم.

رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) اضافه کرد: یادگیری، تثبیت و عمق‌بخشی مراحل درسی طلاب است که با حضور اساتید با غنای علمی، جوان و دارای عمق علمی در این سه مرحله محقق می‌شود؛ ارزیابی هفتگی و مباحثات با حضور استاد و ناظر علمی نیز از مواردی است که به تثبیت درس در ذهن طلاب کمک زیادی می‌کند.

وی تصریح کرد: ذهن طلبه باید نقاد و جوال بار بیاید و در این راستا یک سری از حواشی بر کتاب رسایل مکاسب و کفایه تحت عنوان منتخب الحواشی ایجاد کردیم تا طلاب مطالعه کنند و این گام مهمی در راستای عمق بخشی دروس در این مرکز است.

ابن‌الرضا ادامه داد: تقریر نویسی و همان تکلیف جزء برنامه‌های این مرکز است و در این راستا کارگاه‌های مقاله نویسی و نویسندگی نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اموزش پژوهش محور در مرکز حضرت سیدالساجدین(ع) گفت: مباحث تربیتی بال مهم یک طلبه است که باید در کنار تعلیم باشد؛ برگزاری کلاس‌های اخلاق از برنامه‌های رومزه این مرکز است.

ابن‌الرضا ابراز کرد: توسل به اهل بیت(ع) گام دیگری است که برای طلاب این مدرسه دیده شده و در مناسبت‌های ویژه و دهه‌های مختلف برنامه هایی برگزار می‌شود؛ روزهای سه شنبه نیز در همین راستا ختم صلوات انجام می‌شود.

رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) در بخش دیگری از سخنانش گفت: در کنار مباحث علمی و  تربیتی‌، جلسات بصیرتی نیز در راستای رسیدن به حوزه انقلابی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی انتخاب همسر و آداب همسرداری در قالب اردو برگزار می شود، عنوان کرد: ما به دنبال افزایش تعداد طلاب در این مرکز نیستیم از پایه 7تا 10 حدود 60 نفر داریم که در قالب گروه‌های 5 نفره تدریس می‌بینند تا به نخبه‌پروری برسیم.

این‌الرضا ادامه داد: مرکز فقهی سیدالساجدین(ع) جهت تحصیل در سطح 2و 3 ثبت نام می کند که داشتن پرونده جاری در حوزه علمیه برادران اتمام پایه ششم حوزه علمیه، حداکثر سن 24سال از جمله شرایط پذیرش است.

وی یادآور شد : علاوه بر ازمون متمرکز مرکز مدیریت باید اطلاعات خود را به مدیر کانال hsajedin ارسال کنند و پس از مصاحبه علمی می‌توانند در این مدرسه ادامه تحصیل داشته باشند.

انتهای پیام
captcha