پیروزی حزب الله در انتخابات؛ نشانه وفاداری ملت لبنان به آرمان مقاومت
کد خبر: 4057795
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰

پیروزی حزب الله در انتخابات؛ نشانه وفاداری ملت لبنان به آرمان مقاومت

نتایج انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد با وجود فشارهای کشورهای غربی و عربی و تلاش‌های صهیونیست‌ها و وابستگان آنها از داخل و خارج لبنان و با وجود همه مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی، مردم این کشور همچنان به آرمان مقاومت وفادار هستند.

به گزارش ایکنا؛ بسام المولوی وزیر کشور لبنان امروز سه شنبه نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد. بر اساس نتایج اعلام شده، حزب الله و جنبش امل 31 کرسی و جریان آزاد ملی لبنان 19 کرسی را از آن خود کردند. 

نتایج انتخابات نشان می‌دهد با وجود فشارهای کشورهای غربی و عربی و تلاش‌های صهیونیست‌ها و وابستگان آنها از داخل و خارج لبنان و با وجود همه مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی، مردم این کشور همچنان به آرمان مقاومت وفادار هستند. همچنین ثابت شد که تبلیغات انتخاباتی یا بهتر بگوییم جنگ آمریکا علیه مقاومت و متحدان آن با شکست کامل همراه شده است. 
انتخابات اخیر لبنان اگرچه با کاهش 8 درصدی مشارکت مردم همراه بود اما باید توجه داشت شرایط تلخ اقتصادی حاکم بر لبنان همراه با کناره گیری جریان حریری از مشارکت در انتخابات می‌تواند توجیه کننده این کاهش باشد. منصفانه آن است که بگوییم با فرض این شرایط لبنانی‌ها انتخاباتی پر رونق را برگزار کرده‌اند.
 انتخابات لبنان در سایه پراکندگی جریان‌های اهل سنت، تحریک‌های مذهبی مفصل اما کم تأثیر در ایام انتخابات و بالاخره حضور ملموس سفرای سعودی و امریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی در روز رأی‌گیری در برخی حوزه‌های رأی‌گیری صورت پذیرفت اما نتایج کلی نشان داد هر چه تلاش‌ها برای پراکنده‌سازی مردم لبنان از محور دموکراسی بیشتر شد التزام ملت به رفتاری دموکرات بیشتر جلوه‌گری می‌کرد.

 در سایه کناره‌گیری جریان حریری از انتخابات، برخی چهره‌های وابسته به غرب کوشیدند تا از این نمد برای خود کلاهی ویژه ببافند که البته تلاش‌های آنها و حمایت‌های بیرونی در این خصوص کارساز واقع نشد.
اگر چه در این انتخابات جریان جعجع توانست تعدادی کرسی بیشتر از رقیب مسیحی خود به دست آورد اما وابستگی محرز او به دنیای بیرون و تجارب تلخ مردم لبنان از این شخصیت و وفاداران به او اثرگذاری او بر میدان سیاست و حکومت درلبنان را با چالش جدی مواجه کرده است.
دولت و ریاست جمهوری آینده لبنان که مولود انتخابات اخیر خواهد بود روزگار دشواری را در پیش خواهد داشت. اداره اقتصادی کشور، غلبه بر بحران بدهی‌های خارجی، ترمیم اثار انفجار بندر بیروت، رفع چالش‌های عمدتا تحمیلی از سوی کشورهای خارجی به ویژه امریکا و سعودی، دفع خطرات ناشی از زیاده خواهی های اسرائیل سرفصل چالش‌های اصلی پیش روی پارلمان جدید لبنان است.

مردم لبنان با این انتخابات وفاداری و امیدواری خود را به نظام سیاسی کشورشان اعلام کردند و معتمدان خود را راهی پارلمان کردند حالا نوبت منتخبین ملت است که قطار اصلاحات را به ریل واقعی و اثر گذار خود بازگرداند.

پس از اعلام نتایج، شیخ علی یاسین العاملی، رئیس شورای علمای صور طی بیانیه‌ای موفقیت روند دموکراتیک را  تبریک گفت و تأکید کرد که مردم لبنان با وجود محاصره، فساد و بحران، همچنان امید به آینده بر اساس سه گانه ارتش، مردم و مقاومت، به دنبال تحقق وحدت و ایجاد دولت نهادها و قانون محاسبه وضعیت سهمیه‌بندی، فرقه‌گرایی و تبعیت است.

وی ادامه داد: امیدواریم که انتخابات مبتنی بر دولت‌سازی، ارائه راهکارها، صدور قانون و حل گزینه‌ها باشد، زیرا شهروندی که علیرغم همه شرایط رأی داده است، حق داشتن وطنی که حقوق و کرامت او را حفظ کند دارد.

وی گفت: جریان‌های ناهماهنگی که قبل و بعد از روند رأی‌گیری پیش آمد و باعث افزایش تفرقه لبنانی‌ها می‌شود باید از اراده مردم اطاعت و سکوت کنند. 

شیخ یاسین العاملی افزود: نتایج اولیه انتخابات، پیروزی بر تمامی مداخلات خارجی، پول‌های انتخاباتی، رسانه‌های مزدور، مردم کم وجدان و تحریک تلقی می‌شود و تأکید می‌کند که مردم لبنان مقاومت را تأیید کردند و پیروز سیاسی این میدان شدند. وی با قدردانی از نقش سرویس‌های امنیتی، از مسئولان خواست قدر وفاداری مردم لبنان را بدانند.

بشار اللقیس، تحلیلگر لبنانی معتقد است که عربستان سعودی تمامی تلاش خویش را بر سبد آرای مسیحیان لبنان متمرکز کرده بود و علی رغم هزینه‌های هنگفت آنها، با کسب ۲۳ کرسی توسط تیار الوطنی الحر که همپیمان حزب‌ الله هستند این طرح سعودی هم شکست خورد.

باید توجه داشت که هر چند مقاومت و ائتلاف آن پس از روشن شدن حقیقت و نشان دادن نادرستی تبلیغات جعلی رقبا، با کسب بیشترین درصد آرا در لبنان به پیروزی قاطع دست یافت اما واقعیت این است که محور متخاصم آمریکایی – سعودی تلاش خواهد کرد تا با تشدید رقابت‌های سیاسی و تحریکات مردمی و به حداکثر رساندن شکاف بین جناح‌های سیاسی همچنان به خصومت خود ادامه دهد. مقابله با این توطئه‌ها مستلزم هوشیاری مردم لبنان است. 

حزب الله به صراحت اعلام کرده است که خط قرمز آن احزاب لبنان یا مردم این کشور نیستند، بلکه کسانی هستند که می‌خواهند اینها را برای خدمت به اهداف صهیونیستی به خدمت بگیرند و در مقابل کسانی که می‌خواهند در برابر توطئه‌های صهیونیستی _ آمریکایی مقاومت کنند ایستادگی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha