تشکیل گروه اندیشه‌ورز قرآنی و هم‌افزایی متولیان در خراسان‌رضوی
کد خبر: 4057909
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

تشکیل گروه اندیشه‌ورز قرآنی و هم‌افزایی متولیان در خراسان‌رضوی

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اقداماتی در حوزه مدیریت، گفت: تشکیل گروه اندیشه‌ورز قرآنی و ایجاد هم‌افزایی بین متولیان قرآنی در راستای جلوگیری از موازی‌کاری از مهمترین اقدامات در دستور کار مدیریت است.

حمید صمدی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حمید صمدی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی در خصوص آغاز فعالیت‌های قرآنی خود اظهار کرد: ورود بنده به عرصه قرآن مربوط به کار مدیریتی نیست، بلکه این آغاز به سال‌های 58 برمی‌گردد، آن دوران من شاگرد استاد حسین علمی بودم.

وی ادامه داد: آن دوران در همسایگی استاد علمی در محله سمزقند ساکن بودیم و از آنجا که شغل استاد خیاطی بود و برادرم نیز خیاط بود در جلسات استاد نیز شرکت می‌کردیم و مسیر حرکت قرآنی بنده از آن دوران آغاز شد.

صمدی ادامه داد: بعد از آن دوران نیز در رشته علوم قرآن و حدیث مشغول به تحصیل شدم و موفق به اخذ کارشناسی ارشد شدم ضمن اینکه در رشته مفاهیم و تفسیر قرآن کریم نیز تلمذهایی داشته و اکنون مشغول به حفظ قرآن کریم نیز هستم.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: در اداره کل فرهنگ و ارشاد در پست‌های روابط عمومی، ریاست امور فرهنگی و حوزه شعر و ادب فعالیت داشتم تا اینکه در سال 92 به مدیر وقت گفتم جنس من قرآنی است و تمایل دارم در جایی به کارگیری شوم متناسب با این جنس و بعد از آن در سمت کارشناس معاونت قرآن و عترت این اداره مشغول فعالیت شدم.

وی اضافه کرد: پس از چندین سال فعالیت در سمت کارشناس امور قرآنی با اینکه روحیات لطیفی دارم و در حوزه قرائت، خوشنویسی و تدریس بودم و تمایل به آن سمت دارم در تغییر و تحولات دولت جدید با توجه به سبقه قرآنی و شناختی که در حوزه قرآن مشهد و استان داشتم تکلیف شد که به گود بیایم.

صمدی بیان کرد: با اینکه به کار در حوزه قرآنی اشراف داشتم، اما می‌بینم جای کار زیاد است و می‌توان در این خصوص کار کرد حتی با دستان خالی هم می‌شود فعالیت زیادی انجام داد. از بدو ورودم با تراکم کاری شدید روبه‌رو شدم که حتی وقت برنامه‌ریزی نداشتم و در گود اجرا افتادم.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در این شلوغی کار یک طرح قرآنی با عنوان «شهر من» پیشنهاد شد که با دستان خالی آغاز کردیم و خوشبختانه در حال به ثمر رسیدن است و قرار است به تهران نیز ارسال شود.

وی در خصوص تغییرات مدیریتی و نگاه‌های جدید در این حوزه تصریح کرد: تغییر خوب است چون دیدگاه افراد متفاوت است و افراد با دیدگاه‌های متفاوت باید به گود بیایند، چرا که تغییرات باعث تغییر در نوع تفکر، عملکرد، خروجی و روند و تحول می‌شود که این خوب است.

صمدی اظهار کرد: یکی از کارهایی که در مدیریت جدید صورت گرفته تشکیل گروه اندیشه‌ورز قرآنی با پنج نفر اعضای ثابت و تعدادی اعضای متغیر است که اولین جلسه آن با توجه به تأکیدات ریاست جمهوری با مبحث صنایع خلاق و اقتصاد فرهنگ برگزار شد.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سعی کردیم از گروه‌های متعدد در این گروه اندیشه‌ورز یک نماینده باشد و در این خصوص چند مؤسسه فعال قرآنی را انتخاب کردیم.

وی اضافه کرد: جلسات این گروه هر دو هفته یکبار برگزار خواهد شد که با تشکیل این گروه از تفکرهای برون‌سازمانی علاوه بر تفکرهای درون‌سازمانی استفاده خواهیم کرد و معتقدم که اگر تنها به تفکرات درون‌سازمانی تکیه کنیم در یک جاهایی به بن‌بست خواهیم رسید، اما با استفاده از تفکرات برون‌سازمانی جای حرکت همیشه هست.

حضور سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در تحریریه ایکنا

صمدی تصریح کرد: ایجاد هم‌افزایی بین سازمان‌های متولی امور قرآنی از جمله آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات و اوقاف و... از دیگر اقدامات در حوزه مدیریت جدید است که برنامه داریم با برگزاری جلسات مشترک در این خصوص از یکسری کارهای موازی‌کاری جلوگیری به عمل آوریم و این کمک خواهد کرد تا برنامه‌های قرآنی باکیفیت‌تری ارائه شود.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به آیه 249 سوره بقره ابراز کرد: خداوند در این سوره می‌فرماید: «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّه» بر اساس این آیه قرآن کار کم با کیفیت بهتر از کار با کیفیت پایین و زیاد است.

وی بیان کرد: از آبان ماه سال 1400 تاکنون 67 طرح در خصوص جلوگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه قرآن و دین پذیرفته شده است، برای نمونه یک‌سری از این طرح‌ها در راستای موضوعات و مباحث جلسات قرآنی است .

آمار دقیقی از جلسات قرآن محلی در استان نداریم

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص آمار جلسات قرآن محلی سطح شهر و استان گفت:  در واقع آمار دقیقی از جلسات قرآن در سطح شهر و استان نداریم، اما آماری حدود سه تا پنج هزار جلسه پیش‌بینی می‌شود و کار پژوهش در این زمینه دشوار است و یکی از مؤسسات به صورت تخصصی این شناسایی را آغاز کرده است.

صمدی اضافه کرد: پس از شناسایی جلسات قرار است برای آنان تشکیل پرونده صورت گیرد تا  در صورت مؤثر بودن نیز مورد حمایت قرار گیرند. در این خصوص برپایی کارگاه‌های آموزشی هم مورد توجه است.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: از طرفی اساتید پیشکسوت در مشهد زیاد هستند و این باعث شده مشهد در حوزه قرآنی دارای یک ظرفیت بالایی باشد.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های نخبگانی نیز در دستور کار است تا به این وسیله اساتید بیایند و علم خود را منتقل کنند که در این خصوص مستندسازی لازم است و از آنجا که یک دست صدا ندارد باید نهادها و سازمان‌ها پای کار بیایند و با همکاری صدا و سیما این مستندسازی صورت گیرد.

صمدی با اشاره به سخنان رهبری که هر مسجد یک پایگاه قرآنی شود، اظهار کرد: بسیاری از پیشکسوتان قرآنی نیز پایگاه‌های قرآنی قوی در مساجد سطح شهر دارند که باید معرفی شوند و در این راستا باید مساجد پایگاه قرآنی شوند که این نیز در دستور کار ما وجود دارد.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد:  به لحاظ تخصص، مؤسسات قرآنی ما متفاوت هستند، برخی در حوزه حفظ، برخی در حوزه صوت و لحن  و سایر رشته‌ها فعال هستند که از این ظرفیت نیز نباید غافل بود.

وی ابرازکرد: در خصوص جلسات و محافل قرآنی ضرورت دارد اطلاع‌رسانی عمومی‌تر برای حضور حداکثری مردم صورت گیرد، لذا مدیران محافل و جلسات قرآنی در راستای تبلیغات عمومی باید تلاش کنند و فقط به حضور کسانی که این جلسات را می‌شناسند اکتفا نکنند و در این خصوص می‌طلبد که از رسانه غفلت نکنند.

انتهای پیام
captcha