جامعةالمصطفی العالمیه به دنبال نهادینه سازی تبلیغ براساس مدل قرآن است
کد خبر: 4058050
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴

جامعةالمصطفی العالمیه به دنبال نهادینه سازی تبلیغ براساس مدل قرآن است

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان گفت: این نهاد علمی و آموزشی به دنبال نهادینه‌سازی تبلیغ براساس مدل قرآن کریم و مبتنی بر مبانی وحیانی و سیره ائمه(ع) است که این مهم در قالب تبلیغ مدرن قابل تعریف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان، امروز 28 اردیبهشت‌ماه، در همایش بین‌المللی «تبلیغ جهانی دین؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل» که در اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از ارکان اساسی برنامه‌های جامعه‌المصطفی(ص) تبلیغ و ابلاغ پیام قرآن و ائمه اطهار (ع) به جهان است، لذا این رکن اساسی نیاز به توجه بیشتری داشته است. ما در این کنفرانس اولاً به دنبال ترسیم و طراحی مدل مطلوب تبلیغ در عرصه بین‌الملل هستیم. طبیعی است که مقتضای فضای بین‌الملل با فضای ملی کاملا متفاوت باشد، از این‌رو هر طلبه‌ای در جامعه‌المصطفی باید این مدل مطلوب را در کنار علوم و معارف اسلامی آموزش ببیند و به بهترین مدل تبلیغ در جهان دست پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین دومین هدف ما در این همایش شبکه‌سازی مبلغان بین‌الملل است. امروزه یک شبکه 10ها و 1000 نفر از مبلغانی که براساس اسلام ناب، مبانی معصومین(ع) و قرائتی از اسلام ناب مبتنی بر اصول اندیشه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است، تشکیل شده است، شبکه بزرگی از ائمه جماعات، مساجد، اصحاب رسانه، مدرسان، نویسندگان و مبلغانی که در طول این چهل ساله انقلاب آمده‌اند و از این خرمن دانش علوم اهل بیت(ع) استفاده کرده و به کشورهای خود بازگشته‌اند. از این‌رو باید گفت که در حقیقت این شبکه بزرگ نیاز به انسجام، به‌هم پیوستگی و به‌روز رسانی دارد.

رئیس نمایندگی جامعة‌المصطفی در خراسان هدف بعدی خود را در این کنفرانس آسیب‌شناسی تبلیغ در عرصه بین‌الملل دانست و افزود: هدف بعدی ما این است که ما با چه چالش‌ها، آفت‌ها و چه مسائلی در عرصه بین‌الملل مواجه هستیم و در یک کلام نیز باید گفت که توانمندسازی طلاب در عرصه تبلیغ است.

صالح اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه عرصه‌ها متنوع شده، از این‌رو لازم است که ما در عین حال که باید همان تبلیغ سنتی را از جهت محتوا غنی‌سازی کنیم و به غنای لازم برسانیم، به گونه‌ای که دانش‌بنیان و معنویت محور باشد، باید در عرصه‌های جدیدی که در مقابل ما ایجاد شده مانند فضای رسانه، فناوری‌های نوین و فضای مجازی، ورود بهتری داشته باشیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: با اعلام فراخوانی که داشته‌ایم یک بخش از آن روش‌شناسی مطلوب تبلیغ دین بود که در این راستا از 28 نهادی که با ما همکاری کردند، اعم از نهادهای حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور، مقالاتی به دست ما رسیده است که اغلب در حوزه تجربه نگاری تبلیغ جهانی دین هستند تا افرادی که برای کار تبلیغ دین سفر می‌کنند تجارب خود را ثبت کنند تا در نهایت این تجارب آن‌ها به یک نقشه راهی تبدیل شود.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان اظهار کرد: آسیب‌شناسی تبلیغ دین، عناصر و شاخصه‌های کلیدی در تبلیغ در اندیشه و سیره نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین(ع)، چشم‌اندازی تبلیغ جهانی دین در المصطفی و آینده‌پژوهی دین در عرصه بین‌الملل نیز از دیگر اهداف ما در این کنفرانس بین‌المللی است که ما از اکنون باید آمادگی این را داشته باشیم تا با مسائلی که در سطح جهان مواجه می‌شویم مقابله کنیم و در حقیقت راه‌های مقابله با آن‌ها را بدانیم.

تبلیغ دین از نگاه قرآن کریم

صالح عنوان کرد: در حقیقت المصطفی به دنبال نهادینه‌سازی تبلیغ براساس مدل قرآن کریم و مبتنی بر مبانی وحیانی و سیره ائمه(ع) است و این مهم در قالب تبلیغ مدرن قابل تعریف است و همواره آنچه که در قرآن کریم به عنوان تبلیغ دین بیان شده است، چند عنصر اساسی دارد که اولین و زیربنایی ترین عنصر که المصطفی به عنوان حوزه‌علمیه بین‌الملل دنبال می‌کند و بر روی آن تأکید دارد، بحث تربیت و تهذیب است، یعنی معنویت محور بودن، در واقع مبلغ باید دارای روح مطهر و ساخته شده باشد.

وی افزود: دومین عنصر لازم در این جهت، دانش‌بنیان بودن است که معرفت و شناخت مبلغ هرچه در حد اعلی باشد، می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. پس دانش‌بنیان بودن بحثی حیات‌بخش است و بشر را به سمت زندگی سعادتمند دنیایی و اخروی که پیوند دنیا و آخرت است، سوق می‌دهد و در حقیقت نفی دنیا نمی‌کند و دنیا را همراه با آخرت می‌داند.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان خاطرنشان کرد: در واقع جامعةالمصطفی به دنبال این است که بحث عنصر هجرت در تبلیغ را برجسته کند. به گونه‌ای که بسیاری از علمای ما از گذشته به سنت سیره نبوی هجرت آن بزگوار در راه تثبیت دین اقتدا کردند، در واقع ما شخصیت‌های بزرگی را می‌شناسیم که در عرصه جهانی ورود کردند.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان گفت: یکی از شخصیت‌های بزرگی که از ایران به بخارای قدیم هجرت کرد و بسیار هم تأثیر گذار بوده است، سیدعجل شمس‌الدین در چین است که مزار ایشان ملجأ و مأوای بسیاری از افراد چین است. این شخص وقتی سفر کرد عمده تبلیغات اسلام را همراه با خدمات اجتماعی به مردم شروع کرد، سدسازی در آن منطقه با ابتکار این عالم بزرگ شروع شد، کشاورزان و پیشه‌ورانی را از ایران به آن منطقه برد و امروز یک شخصیتی بسیار ممتاز و در زمان خود نیز از طرف امپراطور چین به عنوان حاکم آن منطقه انتخاب شد.

صالح اظهار کرد: همچنین شیخ احمد قمی که از ایران مهاجرت کرد و امروز مزار ایشان در تایلند قرار دارد، اسلام و تشیع را در آن منطق گسترش داد و امروز تمام مسلمانان و غیر مسلمانان به ایشان متوسل می‌شوند. همچنین افرادی چون سیدعلی همدانی، حاج قاضی نورالله شوشتری که از علمای بزرگ شیعه در هندوستان بود نیز از دیگر افرادی هستند که در حقیقت این افراد شبکه‌ای از مبلغانی که از ایران مهاجرت و اسلام را به اقصی نقاط جهان منتشر کردند؛ ایجاد کرده‌اند و ما امروز آثار این هجرت‌ها را شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال در کشور چین مردم نماز صبح، عصر، مغرب و عشا را به نام‌ایرانی می‌شناسند و می‌گویند نماز بامداد، نماز پیشین، نماز پسین، نماز خفتن و یا اینکه نیت نمازشان به این شکل است که می‌گویند دو رکعت نماز بامداد می‌گذارم به جهت نزدیک شدن به خدا، الله اکبر.

صالح اظهار کرد: در واقع این شبکه مبلغان که از ایران اسلامی به سراسر جهان مهاجرت کردند و این پیام اسلام را رساندند و امروز شبکه بزرگی از علمای سلف از بیش از هزار سال گذشته پیش روی ماست به عنوان خط روشنی که علمای بزرگ شیعه انجام دادند و امروز طلاب جامعه‌المصطفی به سنت و سیره نبوی و علمای بزرگ پیشین اقتدا کرده و در صدد هستند که این حرکت را در راستای تبلیغ انجام دهند.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان در پایان تأکید کرد: بنابراین در این کنفرانس که اولین کنفرانس است و امید است که در سال‌های آینده نیز برگزار کنیم 232 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس رسیده که از این تعداد 196 مقاله توسط ارزیابان حائز شاخص‌های پذیرش مقاله قرار گرفت که 42 نویسنده اعضای هیئت علمی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، 63 نفر دانشجو و 127 نفر هم از طلاب بودند و از این تعداد 168 نفر از طلاب داخلی و 64 نفر از طلاب غیر ایرانی پذیرفته شد که 221 مقاله به زبان فارسی و 11 مقاله به زبان انگلیسی برای دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است.

انتهای پیام
captcha