شکل‌گیری امنیت شهر از منظر قرآن در سایه صلح طلبی
کد خبر: 4058223
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
آیت‌الله محقق داماد بیان کرد:

شکل‌گیری امنیت شهر از منظر قرآن در سایه صلح طلبی

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با اشاره به اینکه امنیت و حس اطمینان دو ویژگی قرآنی شهر گفت: براساس آیات قرآن، امنیت شهر در سایه فرهنگ صلح‌طلبی شکل می‌گیرد.

شکل‌گیری امنیت شهر از منظر قرآن در سایه صلح طلبیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، امروز ۲۹ اردیبهشت‌ماه، در نخستین همایش الهیات شهر که در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: براساس کلام الهی شهر مطلوب از دیدگاه قرآن شامل دو ویژگی امنیت و حس اطمینان است.

وی افزود: با شکل گیری این دو ویژگی است که رزق در شهر شکل می‌گیرد و اگر کفران نعمت پدید آید، خداوند ترس و ناامنی را بر مردمان آن منطقه مسلط خواهد کرد.

محقق داماد تصریح کرد: براساس آیات قرآن، امنیت شهر در سایه مدیریتی شکل می‌گیرد که سایه جنگ را از آن منطقه دور کرده باشد و به عبارتی باید فرهنگ صلح‌طلبی در آن جامعه پذیرفته شده باشد و این فرهنگ نیز از کودکی به شهروندان آن شهر تعلیم داده شود.

وی با بیان اینکه علاقه مردم به منطقه زندگی باعث می‌شود تمایلی به ترک محل سکونت و مهاجرت از آن نقطه را نداشته باشند، بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در زمان هجرت به مدینه خطاب به شهر مکه فرمودند اگر می‌توانستم از تو خارج نمی‌شدم. این همان عدم تمایل ترک منطقه زندگی است.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران ابراز کرد: از طرفی شهر برای این که اقتصادش تامین شود، باید دارای امنیت و احساس اطمینان برای ساکنانش باشد و شکر این نعمت، عدم کفران الطاف الهی است.

در ادامه حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی، دبیر اجرایی نخستین همایش الهیات شهر با بیان اینکه ادبیات الهیات شهری در تلاش است تا پیوند بین معنویت دینی در زندگی شهری را مورد بررسی قرار دهد، افزود: چگونگی اینکه یک شهر می‌تواند، معنویت و دینداری را در خود جای دهد و فعالیت‌های خود را با ارتباط یکدیگر منسجم کند، از موضوعاتی است که نیاز به بررسی و کنکاش بسیار دارد، زیرا مفهوم الهیات شهر و زندگی شهری، اصطلاحی است که امروزه با آن رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: تاکنون موضوع الهیات شهری به فارسی مورد تحقیق قرار نگرفته بود و اکنون سعی شده مفاهیم آن بازخوانی و بازتولید شود تا تاثیرات مرتبط با مطالعات شهری همچون ناهمگونی و نامتوازنی شهرهای کنونی در موضوعات مدیریت شهری، محیط زیست و زندگی مردم با معنویت و دینداری مورد بررسی قرار گیرد.

الهی‌خراسانی در خصوص محورهای علمی همایش گفت: نظریه‌های الهیاتی درباره زندگی شهری، تاثیر زندگی شهری و تحولات آن بر الهیات، اخلاق و حقوق شهروندی، برنامه‌ریزی و طراحی شهری، هویت و منظر شهری، الهیات و توسعه پایدار شهری و  الهیات، حکمرانی و مدیریت شهری و فقه شهر از محورهای این همایش است.

دبیر اجرایی نخستین همایش الهیات شهر افزود: یک پرونده ویژه با موضوع مساله بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز در نظر گرفته شده است .

وی حل مسائل و چالش‌های زندگی شهری به صورت روشمند با رویکرد و دانش‌های الهیاتی، تقویت دینداری و توسعه ایمان در متن زندگی شهری، توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم اسلامی و علوم انسانی با تمرکز بر شهر، بازسازی و بازخوانی، رویکردها روش‌ها و تقویت بنیان‌های علوم اسلامی با توجه به پردازش مسائل شهری را از جمله اهداف همایش برشمرد.

الهی خراسانی مواجهه پژوهشگران و نخبگان علوم اسلامی با مسائل عینی زندگی شهری به‌عنوان ارکان تمدن اسلامی، حرکت علمی در مرزهای بین‌المللی دانش و دیدگاه‌های نوین الهیاتی و معرفی چشم‌‎انداز مشهد به‌عنوان قطب علمی الهیات شهر در جهان اسلام عنوان کرد.

انتهای پیام
captcha