به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، در قالب این گردهمایی، بانوان مسئول هیئتهای مذهبی دانشگاههای کشور طی دورهای سه روزه در مجتمع امام رضا(ع)، به هماندیشی و همافزایی پیرامون شبکه مسائل هیئت و نحوه تحقق شعار «جهاد تبیین» پرداختند.
حجت الاسلام سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها، در آیین افتتاحیه این گردهمایی، پیرامون الزامات بایستههای کار تشکیلاتی به ایراد سخن پرداخت. وی در این رابطه، ضمن تشریح مأموریت مورد اشاره رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر لزوم خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی توسط جامعه و خصوصا جوانان دانشجو، ابعاد و شاکله این موارد را در قالب گفتمان تبیین کرد.
کرمی با بیان اینکه ما در استفاده نکردن از ظرفیتهای داخلی، رتبه اول را داریم، تأکید کرد: اصولا همه مشکلات کشور راه حل دارد، اما حل آنها نیازمند کار تشکیلاتی قوی و برنامهسازی و مطالبهگری قوی تشکیلات مختلف از جمله هیئات دانشجویی است.
مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها ضمن هشدار نسبت به عواقب جبرانناپذیر غفلت از جنگ رسانهای، به وصیت شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به مراجع تقلید اشاره کرد و گفت: در این وصیتنامه آمده است که حضرات آیات، سرباز شما از بالای برج دیدهبانی به شما میگوید که اگر جمهوری اسلامی آسیب ببیند کل اسلامی که شما سالیان سال برایش، استخوان خورد کردهاید، آسیب خواهد دید و اثری از آن باقی نخواهد ماند.
وی اضافه کرد: حاج قاسم در ادامه تأکید میکند که جمهوری اسلامی، حرم است و دفاع از این حرم بر هر کسی مسلم و واجب است و باید ببینیم هر یک از ما تا چه میزان حاضریم از اعتبار و آبروی خود برای حفظ حریم این حرم، هزینه کنیم؟ یا چقدر در اینباره دانش و اطلاعات داریم؟ برای نیل به این هدف باید تغذیه فکری مناسب و درستی داشته باشیم تا بتوانیم به شبهات بیپایه و اساس در هر محفلی پاسخ دهیم .
کرمی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، سه مرحله خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی را مأموریتی خطیر قلمداد کردهاند، ادامه داد: شرط نخست برای رسیدن به تمدن اسلامی، این است که از خودمان شروع کرده و خودسازی کنیم، زیرا اگر به تهذیب نفس و رشد خود رسیدگی نکنیم، نمیتوانیم برنامه درستی برای دیگری داشته و مؤثر باشیم، همانگونه که حاج قاسم ابتدا به تهذیب نفس خود رسید و بعد به گستره جهان اثرگذار شد.
مدیر کل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دشمن میخواهد امید را از مردم بگیرد پس وظیفه ما پمپاژ امید به جامعه و دانشگاهها است، افزود: برای تحقق این مطالبه، شما دانشجویان باید به همافزایی و دانش مجهز باشید و در این مسیر با علم و معلومات امیددهی کنید. دلیل محکم برای امید دادن به جامعه این است که اصولا مشکلات ما دارای راه حل است، اما تحقق این مهم کار تشکیلاتی قوی میخواهد. امروز هیئتهای دانشجویی، سنگر و کارآمدترین عرصه محسوب میشوند که رهبر معظم انقلاب نیز به آن چشم امید دارند.
وی با اشاره به توطئه دشمنان در ناامن کردن و ترورهای بعد از انقلاب اسلامی و شیطنتهای مداوم دشمن در سال 88، 98 و بزنگاههای مختلف، بر لزوم تبیین و روشنگری این رخدادها برای مردم تأکید کرد.
کرمی با اشاره به اینکه معضلات اقتصادی تنها مربوط به ایران نبوده و حتی امریکا و اروپا نیز با آن دست به گریبان هستند، تصریح کرد: ما در استفاده نکردن از ظرفیتهای داخلی، رتبه اول را داریم در حالی که هوش ایرانی در جهان حرفها برای گفتن دارد.
مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها در ادامه بر ضرورت تشکیل حلقههای مباحثه و مطالعاتی و جمعخوانی کتبی همچون جعبه سیاه، معجزه تولید، جهاد تبیین، نظام حقوق زن و خاطرات اردشیر زاهدی، توسط دانشجویان تأکید کرد و گفت: لازم است دستاوردهای انقلاب، ناکامیها و حتی دلایل ناکامیهای آن را نیز بازگو کنیم تا همگان بدانند هر جا مطابق اصول و آرمانهای انقلاب عمل شده، موفق بوده و هر جا از آنها فاصله گرفته شده، ناکام شدهایم.
بخش دوم این مراسم، به پرسش و پاسخ حجت الاسلام کرمی و نمایندگان هیئتهای مذهبی دانشجویی دانشگاههای مختلف کشور اختصاص یافت که در این مجال نیز وی شنوای دغدغهها و مطالبات بانوان حاضر در نشست، از جمله توجه و هویتبخشی هر چه بیشتر به هیئتهای مذهبی دانشگاهها به عنوان یک هویت مستقل بود و قول مساعد داد که نهایت همکاری در این زمینه صورت گیرد.
مهمترین راهکار عنوان شده توسط مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها در پاسخ به مطالبات این نشست، همافزایی و مطالعه گروهی و همزمان بین هیئتهای مذهبی با یکدیگر بود، چرا که بر این اساس به درستی میتوان در مقابل شبهات ایستادگی کرد و به نتیجه فهم مشترک و تحقق هدف جهاد رسید.
در نوبت بعد از ظهر این گردهمایی نیز حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، در تبیین اهمیت و کارکردهای زندگی جمعی گفت: فرد مؤمن نه در زندگی اجتماعی، بلکه در زندگی جمعی و تشکیلاتی رشد میکند، چرا که در زندگی اجتماعی هم خود فرد انتخاب میکند با چه کسانی باشد یا نباشد، اما در زندگی تشکیلاتی، این انتخاب دست او نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هیئت، یک جور زندگی جمعی است که باید تحولی در آن رخ دهد تا از ستاد برگزاری مراسم، به تشکیلات و شبکه اجتماعی تبدیل شود، برخورداری از اخلاق اجتماعی مناسب را لازمه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: نخستین مؤلفه در این راستا، اختصاص وقت منظم برای حضور در هیئت است و بیش از برگزاری مراسم، چگونه برگزار کردن آنها مهم است.
پناهیان خطاب به متولیان هیئتها تأکید کرد: هر چقدر هم کاربلد باشید، به جای اینکه خودتان انجام دهید، کار را به اعضای جدید بسپارید تا آنها هم کاربلد شوند و اگر توانستید 500 نفر را بدون استفاده از سخنران جذاب و تبلیغات و... دور هم جمع کنید و مثلا تشکیلاتی زیارت آل یاسین بخوانید، آن وقت است که کار تشکیلات شروع میشود.
وی با اشاره به اینکه متقاعدسازی افراد در شبکه با متقاعدسازی آن ها از طریق تبلیغات، متفاوت است، جریانسازی را از کارکردهای شبکه و تشکیلات برشمرد و افزود: هیئت به معنای زندگی جمعی و کار تشکیلاتی واقعی یعنی همین شبکه و جریانسازی و این حرکتها است که مقدمهساز ظهور بوده و تفاوت تمدن اسلام و غرب (که افراد را در فردیت غرق میکند) را نشان میدهد.
این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به بانوان هیئات دانشجویی خاطرنشان کرد: از همان دوران صدر اسلام، اولین هیئتها زنانه بوده است، لذا خود را فرع جلسات مردانه ندانید، اصولا به اقایان کار نداشته باشید و برای مجالس هیئات خود اصالت قائل شوید.
پناهیان، مسئولیتسپاری را دومین مؤلفه برای تشکیلاتی کردن هیئت معرفی و اظهار کرد: لازمه مسئولیتسپاری، شناخت انواع آدمها و به رسمیت شناختن تفاوت آنها است؛ باید ظرفیتها را شناخت و متناسب آن عمل کرد. این شغل شماست که افراد را مسئولیتپذیر بار بیاورید، از حالت زندگی غیرمسئولانه خارج و کمک کنید روی پای خودشان بایستند و مستقل باشند.
وی، توان تحمل و تعامل با یکدیگر به ویژه میان راهبران هیئت را سومین مولفه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: وقتی این مهم در راهبران هیئت نباشد، ترجیح میدهند به جای افراد قوی، با افراد ضعیف کار کنند، در حالی که تشکیلات یعنی گروهی از افراد توانمند که با اینکه هر یک میتوانند 10 هیئت را راهبری کنند، اما آمدهاند اینجا باهم کار کنند. بنابراین مسئولان هیئتها پیش از آنکه برای اصلاح مردم جلسه بگذارند، باید در صدد اصلاح خود باشند.
پناهیان با بیان اینکه تشکیلات دانشجویی حتی میتواند بار بوروکراسی دانشگاه را کاهش داده و بسیاری از گرهها را باز کند، از دانشجویان خواست تشکیلات را جدی گرفته و در زمینه کار برای اهل بیت(ع)، ذهنشان را از برگزاری مراسم به ایجاد یک تشکیلات، تغییر دهند. برنامههای هیئت نباید اینگونه باشد که افراد بیایند دعایی زیارتی بخوانند و بعد مانند مسافران اتوبوس، پراکنده شوند و کاری به یکدیگر نداشته باشند.
وی اضافه کرد: در هیئت به دنبال این هستیم که اولا نام و یاد اهل بیت(ع) در دانشگاه تقویت شود، دوما تجربه زندگی جمعی و تشکیلاتی پیدا کنیم که هردوی اینها نیازمند افزایش مطالعات ما است. سطح اعتماد به نفس در جوانان ما ضعیف است و زندگی مسئولانه جمعی را یاد ندارند اما شما نترسید و به عنوان یک دانشجوی مسئول به خود جرئت و جسارت بدهید و خطاپذیری را افزایش دهید.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مدل زندگی جمعی اسلام، صدای مدعیان غرب را ساکت میکند چرا که مردمیترین ساختار اجتماعی است، یادآور شد: اسلام بیش از آنکه دین تکلیف باشد، دین تشخیص است و خودمان باید مصادیق تکالیف را تشخیص دهیم. به عنوان مثال، اوج ولایت در اطاعت نیست، بلکه در تشخیص تکلیف است که اگر مانند شب عاشورا، ولی بگوید بروید، متوجه باشیم که باید بمانیم.
پناهیان، رشد فردی و سیاسی را از دیگر ویژگیهای کار تشکیلاتی برشمرد و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر آموزش زندگی جمعی و کار تعاونی در دیدار اخیر با معلمان، گفت: رانتخواریها به خاطر ضعف ماست و اگر زندگی جمعیمان تقویت شود، دیگر احزاب بر ما حکمرانی نمیکنند و کسی از مسئولان جرات خطا نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه معمولا از دین، اخلاق فردی را استفاده میکنیم در حالی که این تلقی، یک غلط مشهور از دین است که هیئت نباید به آن مبتلا باشد، افزود: یکی از وجوه جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، این است که برداشتهای غلط از دین نداشته باشیم.
استاد حوزه ودانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: کار سیاسی به معنای کلی آن همیشه باید در هیئت باشد؛ اصولا هیئت نمی تواند سیاسی نباشد و در هیئت باید به مقوله قدرت توجه داشت زیرا ائمه اطهار (ع) را به خاطر حفظ قدرت، کشتند بنابراین نمیشود هیئتیها قدرتطلبی را متوجه نباشند، اما این سیاسی بودن به معنای داشتن تحلیل و تبیین سیاسی است نه ورود به مصادیق.
پایان بخش برنامه های روز نخست این گردهمایی نیز سخنرانی حجت الاسلام حسین راجی، مدیر اندیشکده سعداء بود که با اشاره به مظلومیت جهموری اسلامی در عین قدرتمندی، جهاد تبیین را فریضهای قطعی و فوری دانست و گفت: در شرایطی که خیلیها دلشان برای انقلاب میسوزد، کمتر کسی حاضر به دفاع است، چراکه دفاع بها و هزینه دارد.
وی خاطرنشان کرد: در نخستین گام جهاد تبیین، باید دلیل اینکه رهبر معظم انقلاب در برهه کنونی بر جهاد تبیین تأکید دارند و در وهله بعد بدانیم دقیقا چه چیزی را باید تبیین کنیم در غیر این صورت، جهاد تبیین هم ناخوداگاه مانند سایر محورهای موردتأکید رهبری، به حالت ابتذال کشیده می شود.
راجی با بیان اینکه ما در برهه کنونی، در اوج مبارزه منطقی با دشمن هستیم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، حداقل چهارسال پیش در مشهد، مسئله تبیین را مطرح کرده و فرمودند امروز مهمترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است که سبب شد کتاب صعود 40ساله نوشته شود و بر این اساس، مهمترین کار جریان انقلابی نیز مقابله ذهنی با این چالش است.
مدیر اندیشکده سعداء در توضیح اینکه چه چیز باید تبیین شود، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از ابتدای رهبری خود تاکنون، حدود چهل محور را برای تبیین مطرح کردهاند، اما در خصوص جهاد تبیین، فرمودند تبیین یعنی مقابله با تحریف دشمن و بنابراین هرجا دچار تحریف شده، باید تبیین و گرههای اذهان در این موارد باز شود.
نویسنده کتاب صعود چهل ساله ادامه داد: مطابق رهنمودهای رهبری، دو محور «اصول، امهات و مبانی» که مورد هجمه دشمن قرار دارد(مانند استکبارستیزی و استقلالطلبی که دشمن تلاش دارد همه مشکلات ایران را ناشی از اینها جلوه دهد) و نیز «سایر امور» مانند تطهیر پهلوی، سانسور دستاوردهای انقلاب و ریشه مشکلات را ایستادگی روی آرمانهای انقلاب جلوه دادن، رئوس جهاد تبیین در حال حاضر هستند.
راجی در پایان ضمن اشاره به چند نمونه مستند از موارد نادرست تطهیر پهلوی و تضعیف دستاوردها و آرمان های انقلاب، به پرسشهای دانشجویان پاسخ گفت.
در دومین روز این گردهمایی نیز مهارتهای ارتباط موثر و جریانسازی در دانشگاه توسط جلیل معماریانی، مدیر موسسه کتاب پردازان تشریح شد. همچنین زیارت امام رضا(ع)، مناجات دسته جمعی در حرم مطهر، برپایی نمایشگاه کتاب، اکران فیلم، تشکیل کارگروههای مختلف و هماندیشی پیرامون هیئت دخترانه تراز از دیگر برنامههای گردهمایی سه روزه دختران هیئات دانشجویی کشور در مشهد بود.
انتهای پیام