دلایل حساسیت جامعه در قبال مسئله حجاب + صوت
کد خبر: 4058860
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
سیدمجید امامی در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد؛

دلایل حساسیت جامعه در قبال مسئله حجاب + صوت

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از حساسیت جامعه در قبال مسئله حجاب سخن به میان آورد و گفت: دلیل اول ذات خود مسئله پوشش است، زیرا محور ارتباطات غیرکلامی و بُعدی از سیمای عمومی شهر و منظر عمومی جامعه است.

سید مجید امامی

مسئله حجاب و عفاف یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که در بُعد فردی فریضه و در بُعد اجتماعی شاخص جامعه اسلامی است و تفاوت این حکومت با سایر حکومت‌ها را مشخص می‌کند. اسلام در باب حجاب، پوشش را معین نکرده، بلکه مقصود را مشخص کرده و مقصود این است که دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعی آن‌ها به صورت روزمره تبدیل به یک عامل تحریک نشود؛ این هدف اسلام است و این ارزش باید در جامعه نمود بیرونی داشته باشد.

در همین راستا سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، از لزوم به نمایش گذاشتن نظام ارزشی جامعه ایران در رویداد‌های مختلف سخن به میان آورد و اظهار کرد: جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ‌عنوان بزرگترین رویداد در حوزه توزیع محصولات فرهنگی در غرب آسیا ایجاب می‌کرد که نمادی از ظرفیت‌های بالا و نظام ارزشی جامعه ایران باشد. به همین منظور ستاد برگزاری نمایشگاه و کارگروه عفاف و حجاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی کشور تلاش کردند که نمایشگاه آراسته‌تر و موجه‌تر از سال‌های گذشته بتواند ارزش‌های ناظر بر فرهنگ و عفاف و حجاب را نمایندگی کند. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: بر همین اساس در مورد غرفه‌داران اقدامات لازم به عمل آمد و اکثریت مراجعه‌کنندگان با رعایت نظام ارزشی و فرهنگی و عرف حجاب در جامعه حاضر شدند و به افرادی که به ارزش‌های نمایشگاه احترام نمی‌گذاشتند با روش‌های متنوع و اثربخش تذکر داده شد.

کد

امامی با بیان اینکه جامعه ما بر اساس نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها، وقار و حجاب را ویژگی انسان ایرانی می‌داند و شورای فرهنگ عمومی هم بر این مبنا نکات اساسی را مدنظر قرار داده است، تصریح کرد: ما نیازمند تقویت امنیت ملی و آرامش روانی و جنسی جامعه و خانواده هستیم. اگر محیط و شرایط زندگی و سلوک اجتماعی افراد دچار ناهنجاری نامرتبط با زندگی اجتماعی شود، سایر نظم‌ها نیز به هم می‌ریزد. بنابراین اگر بتوانیم به امنیت روانی جامعه و امنیت جنسی خانواده کمک کنیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

دلایل حساسیت جامعه در قبال مسئله حجاب

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از حساسیت جامعه در قبال مسئله حجاب سخن به میان آورد و گفت: این امر چند دلیل اساسی دارد. دلیل اول ذاتی خود مسئله پوشش است، زیرا محور ارتباطات غیرکلامی و بُعدی از سیمای عمومی شهر و منظر عمومی جامعه است؛ مانند شهرسازی و معماری و سیمای اماکن. از آنجا که ورودی‌های چشممان به ورودی‌های گوشمان بسیار تأثیرگذارتر است، در قضاوت‌ها و بینش‌هایمان یکی از چیز‌هایی که می‌بینیم، پوشش اطرافیانمان است، از این‌ رو حجاب و خرده‌نظام پوشش نسبت به خرده‌نظام‌های فرهنگی دیگر اهمیت بیشتری دارد.

کد

وی افزود: دلیل دوم اتفاقی است که در دوره پست‌مدرن افتاد. به نظر غالب اندیشمندان پست‌مدرن، این دوره دوره هویت‌های متکثر است که بر جامعه‌شناسی مد و انتخاب پوشش اثر گذاشته است. دلیل سوم به مسائل جامعه ایران مربوط می‌شود. در ایران از ابتدای قرن ۱۴ شمسی و با روی کار آمدن پهلوی اول، مدرنیته‌زدگی جدی‌تر و نیز توسعه فرهنگی ـ اجتماعی آن‌هم با سطح درک پهلوی اول و کارگزارانش آغاز شد. لذا جامعه وارد یک چالش اجتماعی با مسئله حجاب شد که اتفاقات ناشی از آن در تاریخ آمده است.

توجه به ارزش‌های الهی

امامی گفت: اتفاقات ناگواری به اسم کشف حجاب و اجبار به لباس متحدالشکل رخ می‌دهد و مردم در مقابل آن مقاومت زیادی را نشان می‌دهند و تأثیرات سوئی از سیاست‌های دوره پهلوی اول به ‌جای مانده است. از این ‌رو جامعه ایران از نفس تغییرات حوزه پوشش خاطرات تلخی دارد. دلیل چهارم به ماهیت و راهبرد جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی بازمی‌گردد. ما در حکومت اسلامی نمی‌توانیم بپذیریم که در اجتماع ارزش‌های الهی هتک شود.

کد

وی در پایان اظهار کرد: نباید صرفاً به فکر مبارزه با بی‌حجابی باشیم، بلکه رواج حجاب در قاطبه جامعه خود شکل‌دهنده و رواج دهنده معروف حجاب است. در این راستا باید به واسطه باحجاب‌ها به سمت ترویج حجاب برویم و مقابله حذفی ما را به اهداف اصلی نمی‌رساند. باید زیبایی‌های حجاب را نشان دهیم و فعالیت‌های فرهنگی مناسبی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha