«بازی‌دانان»، 11 بازی رومیزی ایرانی ساختند
کد خبر: 4059174
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵

«بازی‌دانان»، 11 بازی رومیزی ایرانی ساختند

مراسم اختتامیه اولین رویداد آموزشی ـ رقابتی طراحی و تولید بازی‌های رومیزی(بازی‌دانان) برگزار و 11 بازی ساخته شده توسط بازی‌سازان ایرانی در آن معرفی و تشریح شد.

«بازی‌دانان» 11 بازی رومیزی ایرانی ساختند

به گزارش خبرنگار ایکنا، شاید در نگاه اول نوعی منچ به نظر بیایند اما پیچیدگی و جذابیت این بازی‌ها بیشتر شبیه به بازی شطرنج است اما نوعی شطرنج مدرن. عنوان کلی این بازی‌ها، بازی‌های رومیزی است که اکنون در جهان اسباب‌بازی‌ها، جایگاه مهمی پیدا کرده‌اند و در کشور ما نیز طرفداران خاص خود را دارند.

با توجه به اهمیت فرهنگی و جذابیت این نوع بازی‌ها، به ابتکار و همت سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی و برای اولین بار در کشور، اولین رویداد آموزشی ـ رقابتی طراحی و تولید بازی‌های رومیزی(بازی‌دانان) برگزار و فرصتی برای عرضه، نمایش و رقابت را به طراحان این بازی‌ها داد.

مراسم اختتامیه اولین دوره رویداد آموزشی رقابتی طراحی و تولید بازی های رومیزی(بازی دانان)، امروز دوشنبه دوم خردادماه پس از ماه‌‌ها آموزش، برگزاری کارگاه، منتورینگ طرح‌ها و ... در جهادانشگاهی تهران برگزار شد.

البته قبل از آغاز مراسم اختتامیه، این فرصت در اختیار علاقه‌مندان بازی‌های رومیزی قرار گرفت که بازی‌های جدید را در کنار طراحان بازی‌ها، بازی کنند. داوران و منتورها نیز در کنار گروه طراحان و شرکت‌کنندگان در این رویداد به نقد و بررسی بازی‌های ارائه شده پرداختند.

در این رویداد 300 شرکت‌کننده از سراسر کشور حضور داشتند که پس از بررسی توانمندی‌های شرکت‌کنندگان، 60 نفر در قالب گروه‌های پنج و شش نفره تشکیل گروه دادند و با هدایت منتورها طراحی و ساخت بازی‌های جدید را آغاز کردند و در نهایت 11 تیم، 11 بازی رومیزی را با صورت مسئله متفاوت طراحی و تولید کرد.

جایگاه فرهنگی مهم اسباب‌بازی نادیده گرفته شده است

در مراسم اختتامیه این رویداد نیز، غلامرضا دیزجی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران با انتقاد از اینکه جایگاه فرهنگی اسباب‌بازی همچنان در کشور ناشناخته مانده است و مسئولان همچنان اولویت را به سایر کالاهای فرهنگی می‌دهند، گفت: مسئولان باید اهمیت و توجه بیشتری به طراحی و تولید اسباب‌بازی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه تجربه زندگی کودک با بازی و سرگرمی محقق می‌شود، گفت: در این رویداد کار جدی در ایده‌پردازی صورت گرفته است و 11 تیم نهایی طرح‌های بسیار خوبی ارائه کرده‌‌اند. 350 میلیون دلار گردش مالی بازار اسباب‌بازی در ایران است و اگر حتی بتوانیم در سال 10 بازی رومیزی ارائه کنیم، موفق خواهیم شد تا در این حوزه از کشورهای منطقه جلو بزنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران در پایان سخنانش اعلام کرد: انجمن، تمام قد در خدمت شرکت‌کنندگان در این رویداد است.

«بازی‌دانان» 11 بازی رومیزی ایرانی ساختند

صمد خطیبی، دبیر علمی رویداد بازی‌دانان و بنیانگذار با هم‌زی، نیز طی سخنانی روند برگزاری این رویداد را تشریح کرد و گفت: از زمستان 99 رویداد بازی‌دانان آغاز شد اما اوج‌گیری کرونا وقفه‌هایی در آن ایجاد کرد تا اینکه امروز توانستیم مراسم اختتامیه آن را برگزار کنیم.

وی، محور اصلی رویداد را مهارت‌محور و مسئله‌محور بودن دانست و گفت: حمایت‌های خوبی از این رویداد انجام شده است. در ساخت بازی‌های رومیزی ایده مهم است اما سازو کار در هم تنیده از طراحی، تولید تا فروش باید رخ دهد تا بازی در جامعه مطرح شود که تلاش شد به همه این مباحث پرداخته شود.

تولید 30 ویدئو مقاله با محور ساخت بازی‌های رومیزی

خطیبی، بومی کردن دانش تولید این بازی‌ها را یکی از دغدغه‌های برگزارکنندگان آن اعلام کرد و گفت: برای اولین بار در کشور با محور ساخت بازی‌های رومیزی، 30 ویدئومقاله توسط اساتید تولید شد که هم‌اکنون در فضای مجازی بارگذاری شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

وی انجام تمرین، برگزاری کارگاه آموزشی، تشکیل گروه، منتورینگ گروه‌ها و تولید را بخش دیگر اقدامات صورت‌گرفته اعلام کرد و گفت: این رویداد جایزه و یا معرفی نفرات اول و دوم ندارد و بازی‌ها قرار نبوده به یک طرح نهایی برسند، بلکه هدف این بوده که گروه‌ها به خوبی بتوانند طرح‌ها را ارائه کنند.

در ادامه مراسم نیز پیام تصویری پروفسور برنو فدوتی، طراح مشهور بازی‌های رومیزی‌ که مشاور علمی گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد بود پخش شد و در نهایت نمایندگان گروه‌ها به بیان مسئله‌‌ای که بر اساس آن بازی طراحی شده بود و معرفی بازی‌ها پرداختند.

انتهای پیام
captcha