ضرورت حمایت از خانواده‌ها برای کاهش آمار سقط جنین
کد خبر: 4059621
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

ضرورت حمایت از خانواده‌ها برای کاهش آمار سقط جنین

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه سازندگی‌های اجتماعی، مسئله جمعیت و نیروی انسانی نقش فوق‌ العاده‌ای دارد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 31 سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: «وَلا تَقتُلُوا اَولادَكُم خَشیَةَ إِملاقٍ نَحنُ نَرزُقُهُم وَ إِیَّاكُم إنَّ قَتلَهُم كَانَ خِطئاً كَبِیرا»؛ یعنی فرزندان خود را از بیم فقر نکشید زیرا همان‌ طور که ما به شما روزی می‌رسانیم، روزی رساندن به آنان‌ هم برعهده ماست.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از وبدا، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در دومین همایش ملی «تربیت کنشگر مقابله با سقط جنین» خاطر نشان کرد: این آیه در شرایطی نازل شده که مصیبت و بلای فرزندکشی به خصوص در باب کشتن فرزندان دختر در بین قبایل و جامعه عرب مرسوم بود، آن‌ هم به این خاطر که محور درآمدزایی و توسعه جامعه مردان بودند و زنان فقط به‌ عنوان یک عنصر مصرف‌کننده در جامعه به حساب می‌آمدند و عرب، فرزند دختر را عامل فقیرشدن خانواده می‌دانست.

امام جمعه مشهد افزود: اگرچه فرزندکشی ابتلایی بود که از شرق جزیره عربستان به‌ تدریج به سرتاسر قلمروی اعراب گسترده شد، اما به هر ترتیب، کلام پروردگار در قرآن کریم ناظر بر همه ابعاد ماهوی تنگدستی است و انحصار خاص به فقر مالی ندارد و نشانه آن‌ هم این است که در آیه، از عبارت «جوع» به معنی گرسنگی و فقر مالی استفاده نشده، بلکه تعبیر «املاق» در آیه آمده که نشان می‌دهد این تنگدستی ناظر بر همه ابعاد آن اعم از اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و اخلاقی است.

وی تصریح کرد: به‌طور کلی، قتل نفس در همه جوامع بشری به‌ عنوان یک ضایعه غیر قابل‌ جبران و جنایت نابخشودنی مطرح است تا جایی که حتی کسانی که به‌ صورت غیر عمد و مثلاً در تصادفات رانندگی مرتکب چنین عملی می‌شوند، شاید بعضاً تا پایان عمر، نفس خود را مقصر بدانند و دیگر طعم آرامش و رهایی از ملامت نفس را نچشند. با این تفاسیر، قتل نفس در امر سقط جنین در عمل به معنای این است که انسان با دست خود کمر به ریشه‌کن کردن انسانیت و نسل بشر می‌کند و همین امر، مؤید زشتی و نادرست بودن این پدیده شوم بوده و لذا هیچ توجیهی در این حوزه پذیرفتنی نیست.

پدیده فرزندکشی، مایه ننگ جامعه اسلامی

علم الهدی تأکید کرد: از زمان بعثت رسول گرامی اسلام (ص)، موضوع جمعیت و فرزندآوری به ‌عنوان دغدغه اصلی پیامبر(ص) مطرح بود تا جایی که در حدیث نبوی آمده است که حضرت، یکی از مهم‌ترین فواید ازدواج را فرزندآوری می‌داند و زنان و مردان مسلمانی که پس از پیوند زناشویی، اقدام به فرزندآوری می‌کنند، مایه فخر و مباهات نبی مکرم اسلام (ص) هستند. در این شرایط، ننگ و عار ما در این جامعه اسلامی است که مبتنی بر آموزه‌ها و تعالیم نبی مکرم اسلام (ص) بنا شده اما مسئله فرزندکشی در آن وجود دارد و مایه تأسف است که آمار سقط جنین در هر سال نه‌تنها ریشه‌کن نشده، بلکه حتی کاهش پیدا نکرده است.

وی گفت: در مسئله جمعیت، مشکل سلبی ما بحث فرزندکشی و آمار وحشتناک امروز است، آن‌ هم در جامعه‌ای که ماهیت مذهبی و اخلاقی دارد و این عمل از ناحیه خانواده‌هایی سر می‌زند که به هر طریق با آموزه‌های دینی و تعالیم اهل‌بیت (ع) آشنا هستند. علاوه بر این، امروزه متخصصان پزشکی در هر زمینه و حتی مدیران این عرصه، از جمله عناصر متدین و انقلابی هستند و خصوصاً در استان خراسان رضوی، تولیت جریان پزشکی چه در حوزه اجرا و چه در سطح مدیریتی برعهده افراد متدین و مؤمن است، اما جای این پرسش وجود دارد که چرا خانواده‌ها به‌گونه‌ای مورد حمایت قرار نمی‌گیرند که از چالش سقط جنین به‌عنوان یک فساد فاحش جلوگیری شود.

افزایش سن ازدواج، انحراف جبران‌ناپذیر اجتماعی

علم الهدی افزایش سن ازدواج را انحراف جبران‌ناپذیر اجتماعی دانست و ابراز کرد: گاهی اوقات، آمار طلاق حتی از آمار ازدواج هم پیشی می‌گیرد که ریشه آن به خاطر ضعف‌ها و چالش‌های فرهنگی است. در حال حاضر، مشکل جوانان بیش از اینکه به خاطر مشکلات اقتصادی باشد، به خاطر فرهنگ نادرستی است که بر مبنای آن، جوانان منتظر می‌مانند تا خانه و ماشین و سایر امکانات به حد اعلا آماده شود و بعد ازدواج کنند در حالی که باید این حقیقت در جامعه فرهنگ‌سازی شود که مسئله ازدواج، کمال هر انسان است و هر مرد و زن تا زمانی که ازدواج نکرده، ناقص است ولو اینکه حائز درجات عالیه علمی، معرفتی و اقتصادی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تأکید بر اینکه مسئله جمعیت، چالش اساسی و مسئله روز کشور است، اظهار کرد: آقا پسر و دختر خانمی که در ابتدای هجده‌سالگی، دوره تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی را آغاز می‌کند، باید در سایه فرهنگ‌سازی به این حقیقت پی ببرد که همان‌طور که در عرصه علمی، اخلاقی و مادی تعالی پیدا می‌کند، باید همچنین در اساسی‌ترین جنبه فردی هم که همان ازدواج است، خود را کامل کند.

وی ابراز امیدواری کرد: اینکه اساس خلفت و طبیعت آفرینش بشر به‌گونه‌ای قرار گرفته که غلیان گرایشات و تمایلات جنسی از ابتدای سن جوانی آغاز می‌شود، به این خاطر است که اراده پروردگار عالم ناظر بر ازدواج در سنین جوانی است و لذا باید فاصله‌ای که میان بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی وجود دارد، با اقدامات حمایتی و برنامه‌های فرهنگی رفع شود. امیدواریم که همه مسئولان و متصدیان این عرصه هم در حوزه سلبی که ناظر بر بلای فرزندکشی است و هم در حوزه ایجابی که مشتمل بر فریضه فرزندآوری است، تدبیر و اقدام عاجلی کنند تا جامعه اسلامی ما با تکیه بر نیروی انسانی توانمند و متکثر بتواند به قله‌های تعالی و پیشرفت دست پیدا کند.

انتهای پیام
captcha