هنر واقعی منجر به پالایش روح می‌شود
کد خبر: 4059762
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
سعید امکانی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

هنر واقعی منجر به پالایش روح می‌شود

یک نقاش گفت: هنر واقعی پالایش، والایی و اعتلای روح را به همراه دارد و از نظر اجتماعی و اخلاقی تأثیرگذار است.

سعید امکانی، نقاش، در گفت‌وگو با ایکنا، هنرمند را آینه مردم توصیف کرد و گفت: هنر نقاشی به تصویر در آوردن ذهنیت یا واقعه‌ای بر روی بوم یا سطح قابل ترسیم است. هنرمند رؤیای مردم را به تصویر می‌کشد.  نقاشی هنری قدرتمند است و نقاشان به واسطه قدرت این هنر توانسته‌اند که در طول زندگی بشر مفاهیم مفهومی و دینی را به انسان‌ها آموزش دهند.

وی افزود: هنر وسیله پالایش، والایی و اعتلای روح آدمی می‌شود و در ادامه به اثرگذاری‌های اجتماعی، اخلاقی، آموزشی و تربیتی و... منجر خواهد شد. هنر نسخه‌برداری از اصل طبیعت است و هرچه در طبیعت وجود دارد.

این نقاش تاکید کرد: هنر نقاشی بیان احساس و عاطفه آدمی و برداشت او از زندگی و جهان هستی است. دغدغه نقاشی برای من تنها به تصویر کشيدن مسائل اجتماعی (رئالیسم) نیست. گاه نقاش اعتراض خود را تنها با رنگ نشان می‌دهد؛ رنگ شاید قوی‌ترین ابزاری باشد که یک هنرمند قادر است از آن برای به تصویر کشیدن یک احساس قلبی استفاده کند.

وی ادامه داد: اگرچه رنگ لازمه یک طراحی خوب نیست ولی می‌تواند احساسات بیننده را برانگیخته کند. هنرمند باید در برابر مسائل زیست محیطی و مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی متعهد باشد. بنده بیشتر معنا و مفهوم را در آثارم دنبال می‌کنم ولی تنها به آن بسنده نکرده و تکنیک اجرا هم برایم مهم است.

این نقاش با بیان اینکه هنر باید پلی برای رسیدن به رستگاری باشد، گفت: هنر پیوندی است میان بودن و اندیشیدن؛ آنجا که انسان از تپه‌های آگاهی بالا می‌رود تا به رستگاری برسد. با این همه، سفیدی زمینه نشانگر دریچه روشنی است که انسان پس از پوست‌اندازی به دگردیسی دوباره می‌رسد و حضورش کنتراست هستی را در پرسپکتیو کهکشان هستی متعادل می‌کند.

وی در انتها درباره نحوه پرداخت به موضوعات دینی و اخلاقی در هنر تصریح کرد: پرداختن به چنین موضوعاتی نباید به شکل مستقیم و شعاری باشد، بلکه می‌توان در قالب‌های دیگر هم به این مسائل پرداخت.

انتهای پیام
captcha