بعد تربیتی دشمن‌شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)
کد خبر: 4059766
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

بعد تربیتی دشمن‌شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)

استاندار خراسان رضوی گفت: موضوع دشمن شناسی همیشه وجود داشته و دارد و از نگاه امام(ره) نیز این مهم، بعد تربیتی دارد و اگر انسان از دشمن درون و برون خود غفلت کند، جهت و حرکت را از دست خواهد داد.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی، شامگاه، 4 خردادماه، در نشست ستاد بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که با حضور کمیته‌های مختلف استان در محل استانداری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره)، اظهار کرد: براساس فرمایشات معظم‌له، در واقع تصور رحلت امام خمینی(ره) در آن مقطع زمانی برای همه ما و همه افرادی که انقلابی بودند بسیار سخت بود و به نوعی شوک بزرگی را به همه وارد کرد که در حقیقت این شوک و این غم بزرگ به واسطه نفوذ اعتقادی حضرت امام(ره) بود که در بین پیروان خود و اذهان عمومی ایجاد شده بود.

وی بیان کرد: اما آنچه که پس از رحلت امام خمینی(ره) شناختیم، راه آن بزرگوار بود و همواره بر اساس فکر، اندیشه و منشی که ایشان داشتند، خوشبختانه راهشان ادامه پیدا کرد و به‌ویژه زمانی‌که جایگزینی برای امام(ره) انتخاب شد، تمامی اضطراب‌هایی که وجود داشت به آرامش و تعادل رسید.

مردمی‌سازی برنامه‌های ارتحال

رئیس ستاد بزرگداشت سی‌سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در خراسان رضوی بیان کرد: همیشه تأکید بر این است که مردمی سازی برنامه‌ها نباید فراموش شود. بر اساس نگاه و شخصیت امام(ره) نیز که اگر ما بخواهیم از ایشان تجلیل کنیم و راه ایشان را بازخوانی و معرفی کنیم، حتماً مقوله مردمی بودن باید نقطه برجسته این معرفی به هر روشی که صورت می‌گیرد، مورد توجه باشد.

نظری بیان کرد: پس خوب است که ما این معرفی را با نقش دادن به مردم اعم از حوزه‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، محلات، مساجد و غیره داشته باشیم که در حقیقت نقش‌پذیری جوانان و قشرهای مختلف در دریافت فکر و اندیشه امام یک ابزاری است که هیچ ابزار دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود.

وی تأکید کرد: لذا درخواست من این است که تا آنجا که ممکن است تشکل‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی تصدی گری را کاهش دهند و حوزه حمایتی و هدایتی خود را پررنگ کنند و کار را به تشکل‌های مردمی بسپارند و این در حالی است که خوشبختانه استان ما از تشکل‌های گسترده‌ای برخوردار است.

توجه به اقتضائات زمان

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: نکته بعدی که قابل طرح مشترک و یادآوری در این جلسه است، اقتضائات زمان است. با توجه به اینکه زندگی، اندیشه، رفتار، منش و مدیریت حضرت امام(ره) جامعیت دارد، از این‌رو ما می‌توانیم به اقتضاء شرایطی که در آن قرار داریم از این منویات استفاده کنیم، چرا که به هر حال ما در یک مقطع زمانی کوتاه نمی‌توانیم امام را به صورت کامل و جامع معرفی کنیم و یا به همه ابعاد شخصیتی ایشان بپردازیم.

نظری افزود: از این‌رو به نظر من باید این اقتضائات، ضرورت‌ها و احتیاجاتی که مخصوصاً در این مقطع داریم را برجسته کنیم و اگرچه که پرداختن به همه ابعاد و به ویژه مسائل سیاسی که امام نیز همیشه به پیروان و سربازان خود تذکر می‌دادند، لازم است اما شرایط مهم است که ما از این مناسبت استفاده کنیم و بتوانیم وظیفه و رسالت خود را انجام دهیم و دیگران را هم با استفاده از این منبع به سمت آنچه را که وظیفه و رسالت دارد، هدایت کنیم.

وی گفت: همچنین توجه به موضوع دشمن‌شناسی نیز از دیگر مقوله‌های مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت موضوع دشمن شناسی همیشه وجود داشته و دارد و از نگاه امام(ره) نیز این مهم بعد تربیتی دارد و طبیعتاً اگر انسان از دشمن درون و برون خود غفلت کند و یا شناخت لازم را پیدا نکند و آن را نشناسد هم جهت و هم حرکت را از دست خواهد داد.

رئیس ستاد بزرگداشت سی‌سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در خراسان رضوی تصریح کرد: بنابراین آنچه را که در رفتار امام در مقاطع و شرایط مختلف با آن مواجه می‌شدند، مشاهده می‌کردیم این بود که دشمن‌شناسی را به شکل فوق‌العاده‌ای به ما آموختند. لذا به نظر می‌رسد که اگر سستی داریم، خمود می‌شویم و گاهی مسیر را غبار آلود می‌بینیم به همین دلیل است، بر همین اساس از دریچه نگاه امام، شناخت دشمن می‌تواند تأثیر بسیاری در جهت گیری‌های ما داشته باشد.

نظری در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که امروزه در این شرایطی که موضوعات پیچیده است و به نوعی تشخیص درستی و یا نادرستی آن‌ها برایمان سخت شده، اگر دشمن‌شناسی به درستی تبیین نشود و منویات امام برای جامعه و به‌ویژه جوانان منتقل نشود، قطعاً نسل جوان امروز دچار چالش‌های جدی خواهد شد.

وی بیان کرد: در واقع هر آنچه که ما از امام(ره) داریم همین است و اگر نگاه مبارزه داریم همگی از برکت وجود امام است و همواره معتقدیم که امام بود که این نعمت شهادت را همگانی کرد و به هر حال ما به شهادت به عنوان یک درجه عالی و متعالی نگاه می‌کنیم که افراد خاصی می‌توانستند به این نقطه برسند اما وقتی مبارزه همگانی و روحیه مبارزه به جامعه منتقل می‌شود، طبیعتا انسان از مسیر مبارزه به این درجه بلند هم دست پیدا می‌کند.

استاندار خراسان رضوی گفت: بنابراین مبارزاتی که ملت ما را در مقاطع مختلف خستگی ناپذیر کرده است در نتیجه راه مشی و اندیشه امام بوده که خوشبختانه تا به امروز با پرچم‌داری رهبر معظم انقلاب این مسیر را طی کرده‌ایم و امیدواریم که از این پس نیز با زنده بودن این راه، مردم آن را طی کنند.

نظری بیان کرد: در این میان نیز با توجه به اینکه دستگاه‌های مختلف از ماه‌های گذشته برنامه‌هایی را برای ایام رحلت امام راحل در نظر گرفته‌اند، از این‌رو در این جلسه برداشت ما این است که این برنامه‌ها را هماهنگ‌سازی کنیم و اگر نیازی به کمک باشد نیز به دستگاه‌های مختلف کمک کنیم و این هدف در این جلسه باید محقق شود و همچنین این جلسه نیز باید یک جلسه هم‌افزایی و هماهنگی باشد که خوشبختانه اینگونه هم هست.

انتهای پیام
captcha