اعلام ویژه برنامه‌های رحلت امام(ره) توسط کمیته‌های مختلف در خراسان رضوی
کد خبر: 4059786
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

اعلام ویژه برنامه‌های رحلت امام(ره) توسط کمیته‌های مختلف در خراسان رضوی

در نشست ستاد بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، مسئولان کمیته‌های مختلف استانی برنامه‌های ویژه‌ای که به مناسبت رحلت امام(ره) توسط این کمیته‌ها برنامه‌ریزی شده است را اعلام کردند.

رحلت امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، معاون زیارت استانداری خراسان رضوی، شامگاه، چهارم خردادماه، در نشست ستاد بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که با حضور استاندار و مسئولان کمیته‌های مختلف استانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب، اظهار کرد: حقیقتاً شخصیت، مرام و اندیشه امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز برای ما یک افق جدیدی از تأثیرگذاری یک عالم از جغرافیای بشریت به جای گذاشت. در حقیقت شخصیت امام(ره) فراتر از مکان، زمان و پیروان همه ادیان و مذاهب تفسیر شد و بشریت با تمام وجود خود تجربه و برای اولین بار درک کرد.

وی بیان کرد: اگر ما امروز به مناسبت سالگرد امام راحل گرد هم آمده‌ایم، بسیاری از افرادی که یکبار هم امام را ندیدند هم، در دنیا به ایشان تعلق خاطر دارند و اگر ما انقلاب اسلامی را مرهون امام می‌دانیم، آزادگان عالم پیروزی خود را مدیون راه و مرام ایشان می‌دانند و به نوعی عیار انقلاب نیز به واسطه راه و مرام امام راحل است.

جانشین ستاد بزرگداشت ارتحال امام در استان افزود: در این میان خدا را شاکر هستیم که امسال پس از دو سال به دلیل شرایط کرونایی که امکان خدمتگزاری به ارادتمندان امام را محدود کرده بود، شرایطی فراهم آمد که بتوانیم بهتر و بیشتر از گذشته این خدمتگزاری را انجام دهیم.

گنابادی‌نژاد گفت: امسال استاندار برنامه‌های خود را محویت‌های مختلفی مورد توجه قرار داده است که یکی از این محوریت‌ها را توجه و تأکید به مکتب امام(ره) عنوان کردند که مقام معظم رهبری نیز سالیان سال به این موضوع تأکید داشته‌اند. همچنین تأکید به نوآوری و خلاقیت در حوزه اجرایی نیز از دیگر محوریت‌های استاندار است.

وی تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم با مدیریت شهرداری مشهد شرایط برتری را داشته باشیم. تأکید به بهره‌مندی مشارکت با حضور حداکثری همه افراد در برنامه‌های محوری سالگرد امام راحل در حرم مطهر امام رضا(ع)، تأکید بر استفاده از مشارکت‌های مردمی و میدان دادن بیش از پیش به تشکل‌های مردمی، تأکید بر استفاده از تجربیات گذشته هم به معنای موفقیت‌ها و هم پیشگیری از نقاط ضعفی که در گذشته وجود داشته است از دیگر تأکیدات محوری استانداری خراسان رضوی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سلطانی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه این نشست، اظهار کرد: ما یک سری ستادهای ثابتی در طول سال داریم که در طی دو سال اخیر نیمه تعطیل بوده اما سعی کرده‌ایم که این ستادها را در شهر امام رضا(ع) به عنوان یک شهر برتر، فعال نگاه داریم.

وی بیان کرد: مهم‌ترین کاری که در سال‌های گذشته انجام می‌دادیم، اعزام کارناوال‌هایی به مرقد امام بود که این اعزام به صورت منسجم در سراسر استان انجام می‌شد، اما امسال به دلیل شرایط کرونایی از سوی تهران دستور صادر شد که این حرکت به صورت خودجوش و داوطلبانه در ادارات، مساجد، سازمان‌ها، بسیج و غیره انجام شود که به صورت مردمی در حال انجام است.

مسئول کمیته مراسم بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام(ره) در استان، گفت: در روز 14 و 15 خردادماه در حرم مطهر رضوی، مراسم خواهیم داشت که در روز چهاردهم از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان، تولید آستان قدس رضوی و شورای عالی حوزه علمیه و در روز پانزدهم نیز از طرف استانداری با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، برنامه‌هایی برگزار خواهد شد که در این راستا اقداماتی هم صورت گرفته است و بنا داریم که برنامه‌های متنوعی را اجرا کنیم. همچنین حدود ۱۸ برنامه هم در طول ایام ارتحال امام در تمامی شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

سلطانی افزود: برگزاری محفل‌های انس با قرآن به یاد امام راحل در مساجد و پایگاه‌های بسیج، نشست‌های تخصصی، سخنرانی، جلسات پرسمان دینی، عکس نوشت با موضوع سخنرانی، برگزاری میز گرد با همکاری صداوسیمای استان، چاپ جزوات ویژه دانشجویان ایرانی و غیرایرانی توسط سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری نمایشگاه، سخنرانی، اجرای سرود، اطلاع‌رسانی و ارسال پیامک در این خصوص، مسابقات قرآنی، مسابقات ورزشی با عنوان بزرگداشت ارتحال امام و شهدای 15 خرداد و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و توزیع اقلام تبلیغاتی از جمله برنامه‌هایی است که برای ایام ارتحال امام در سطح استان برنامه‌ریزی شده است.

برنامه‌های کمیته‌های مختلف استانی

مهدوی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان با اشاره برنامه‌های خود در این کمیته اظهار کرد: ما هم در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان در راستای گرامیداشت آرمان‌ها و بزرگداشت سالگرد ملکوتی امام راحل و همچنین شهدای ۱۵خرداد، برنامه‌های متعددی داریم که یکی از این برنامه‌ها وبینار تخصصی در جهت تبیین مکتب و اندیشه‌های امام راحل و به‌ویژه اندیشه‌هایی است که امروز مغفول و از سوی دشمنان نیز مورد تهاجم قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برگزاری مسابقه «پدر آسمانی» بعد محوریت وصیت‌نامه امام به‌ویژه در بین جوانان مسجدی، برگزاری مراسم در شب و روز ۱۴ و ۱۵ خرداد، اجرای سرودهای آیینی در این ایام در قالب طرحی به عنوان «نوای مسجد»، بارگذاری ویژه‌نامه الکترونیک در بستر سامانه مسجدنا، معرفی کتاب تحت عنوان «کتاب‌نما» در رابطه با شخصیت امام، قیام خونین 15 خرداد، پخش مستند حضرت روح‌الله(ره)، مسابقات نقاشی، فضاآرایی در مساجد و محلات و همچنین دعوت ویژه از مسجدی‌ها جهت حضور در مراسم محوری در حرم مطهر از جمله برنامه‌های ما در این ایام است. به عبارتی با توجه به اینکه حدود ۲۳۰ مسجد محوری در مشهد و در هر شهرستان هم یک مسجد محوری وجود دارد، همگی در این دو روز برنامه‌های محوری خواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوانشیری، مسئول دفتر نمایندگی امور اهل سنت در استان، اظهار کرد: مجموعه برنامه‌هایی که در امور اهل سنت طراحی شده که می‌توان به برنامه‌هایی چون اعزام مبلغ و سخنران به نمازهای جمعه اهل سنت و مساجد شاخص اهل سنت استان در راستای تبیین مکتب امام راحل، برگزاری محافل انس با قرآن در مساجد شاخص اهل‌سنت استان، برگزاری وبینار استانی در راستای بازخوانی اندیشه‌های تقریبی امامین انقلاب، سازماندهی برای حضور گسترده شبکه‌های وابسته به مرکز اسلامی و دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت، پویش نهضت تبیین مکتب امام در فضای مجازی، برگزاری مسابقات فرهنگی از آثار امام و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی و غیره از جمله برنامه‌هایی است که بنا داریم در ایام ارتحال امام برگزار کنیم.

سردار غیاثی، فرمانده سپاه امام رضا(ع) در استان هم گردهمایی برای زنده نگاه داشتن مکتب و راه امام، فضاسازی‌های متناسب با این موضوع و انجام هماهنگی‌های اولیه جهت اعزام داوطلبانه به صورت فردی، محلی و اداره‌ای به مرقد امام را از جمله برنامه‌های سپاه در ایام ارتحال امام خمینی(ره) عنوان کرد.

حجت‌الاسلام ایزدی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، تصریح کرد: برنامه‌هایی که جهت سالگرد ارتحال امام در مجموعه اوقاف مورد نظر است، برگزاری مراسم ارتحال امام در بیش از ۷۰ بقعه از بقاع متبرکه استان، آشنایی با سیره علمی و عملی امام، بیان تفکر و بینش امام راحل برای عموم مردم و به ویژه نسل جوان، تبیین اندیشه‌های امام و تقویت روحیه انقلابی در سطح جامعه و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای 15 خرداد، از جمله برنامه‌های این نهاد در این ایام است.

وی افزود: همچنین انجام تبلیغات محیطی در سطح بقاع متبرکه، برگزاری محافل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه، پیش بینی برگزاری مسابقه با محتوای وصیت‌نامه الهی سیاسی امام راحل، برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی در برخی از بقاع، برگزاری نمایشگاه تصویری از سیره عملی با پوسترهای نمایشگاهی، برپایی ایستگاه صلواتی در برخی از بقاع، طرح قرارگاه دوازدهم به نیت امام زمان(عج) از 12 تا 15 خردادماه است که در این راستا نیز توزیع بسته‌هایی معیشتی به مبلغ دو میلیاردتومان از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است.

فیضی، مدیر عالی حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: با توجه به متقارن شدن ایام ارتحال امام با دهه کرامت، از این‌رو ما از ابتدای ماه ذوالقعده جشن‌های این دهه را برگزار خواهیم کرد و از شامگاه 13 خردادماه تا شامگاه 15 خرداد نیز فضای بصری و برنامه‌های حرم رضوی به مراسم‌های ارتحال حضرت امام و سالروز قیام 15 خرداد اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: مسابقه کتابخوانی، تبلیغات محیطی، بازگویی خاطرات دوران امام، پخش سخنرانی مقام معظم رهبری در روز ۱۴ خرداد در فضاهای حرم، توزیع میان وعده در بین زائرین و مجاورین و همچنین در روز 15 خرداد هم پیش و پس از نماز مغرب سخنرانی‌هایی خواهیم داشت.

ابراهیم زره‌ساز، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اظهار کرد: ذیل بحث معرفی شخصیت امام و ارتباط نسلی، پیشنهاد ما این است که پویش «پدر مهربان» را انجام دهیم که در حقیقت موضوع این پویش خاطره گویی پدران، مادران، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها از دوران حضور امام برای کودکان و نوجوانان در قالب نوشتار، قصه و ویدئو کست است که اگر همکاری‌های لازم از سوی شهرداری و آموزش و پرورش صورت گیرد پویش موثری برای کودک و نوجوان خواهد بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد دوم ما کتابت و شعرخوانی دیوان امام است که اگر با محوریت فرمانداران در شهرستان‌های استان همزمان در یک زمان خاصی انجام شود، می‌تواند موثر واقع شود.

یوسف امینی، جانشین مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، بیان کرد: ویژگی خاص 14 و 15 خرداد امسال این است که با دهه کرامت متقارن شده است. از این‌رو طی جلسه‌ای که در این راستا صورت گرفته به پیوند بین انقلاب اسلامی و امام رضا(ع) تأکید شد و به نوعی حضور امام و پیروزی انقلاب را مدیون امان رضا(ع) در ایران و مشهد هستیم و لذا بناست که با همراهی هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و کارگروه‌های بسیج جشن‌های دهه کرامت به صورت گسترده برگزار شود.

گفتنی است که کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این ایام با توجه به اینکه امام خمینی(ره) به بحث مستضعفان توجه ویژه‌ای داشتند، از این‌رو بحث اطعام و بسته‌های معیشتی را در برای این ایام در نظر گرفته است، صداوسیمای استان هم تولید و پخش در رادیو زیارت، استفاده از کارشناسان در برنامه‌های صداوسیما در جهت معرفی شخصیت امام، بازتاب برنامه‌های استان و تولیدات صداوسیمای در فضای مجازی و مستندهای خبری را در برنامه‌های خود در این ایام قرار داده است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز امسال در راستای مردمی سازی برنامه‌های این ایام امسال در۸۱ حسینیه شهید، مراسم رحلت امام را برگزار خواهند کرد و معاونت فرهنگی شهرداری هم در ایام ۱۴ و ۱۵ خرداد فضاسازی شهری را با تأکید بر موضوع وصیت‌نامه امام با محتواهایی که امروز برای جامعه مناسب است را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام
captcha