جلالی: صنایع‌دستی باید به زندگی مردم بازگردد
کد خبر: 4062344
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
در مراسم تکریم و معارفه معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مطرح شد

جلالی: صنایع‌دستی باید به زندگی مردم بازگردد

مریم جلالی گفت: صنایع‌دستی به اشیای تزیینی تبدیل شده‌ و درون ویترین‌ها رفته‌ است اما باید به زندگی مردم و ایرانی‌ها بازگردد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مراسم تکریم و معارفه معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور صبح امروز دوشنبه ۱۶ خرداد در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

مریم جلالی با قدرشناسی از تمام افرادی که صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور را به مرحله کنونی رسانده‌اند، گفت: خانواده همیشه برای من محور توسعه بوده است و همیشه هر جا که بوده‌ام سعی کرده‌ام رویکرد خانواده‌محوری و مدیریت مادرانه را مدنظر داشته باشم.

جلالی با اشاره به اینکه در گذشته صنایع‌دستی به‌عنوان صنایع‌زیستی بوده است، ادامه داد: شاید هم‌اکنون صنایع‌دستی به اشیای تزیینی تبدیل شده‌ و درون ویترین‌ها رفته‌ است اما باید به زندگی مردم و ایرانی‌ها بازگردد.

وی صنایع‌دستی را جزء لاینفک منشور فرهنگی در اقتصاد هویت‌بنیان دانست و افزود: مدیریت سه بخش محتوایی، اجرایی و عاطفی دارد که تمامی سیاست‌گذاران، تسهیلگران و متصدیان در این سه ضلع راه را برای خلق زنجبره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فراهم می‌کنند و من به‌عنوان یک سرباز کوچک در این مسیر حضور دارم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تصریح کرد: سهم هر ایرانی را باید در تولید، فروش و توزیع احصا کنیم و من از هیچ کاری برای تبدیل صنایع‌دستی به صنایع‌زیستی دریغ نمی‌کنم.

جلالی از اقتصاد هویت‌بنیان و خلق و تامین زنجیره ارزش در صنایع‌دستی به‌عنوان دو‌ کلمه بنیادی در این حوزه نام برد و افزود: مولد بودن موجب اشتیاق و همراهی می‌شود و این تحول باید در زمینه محتوا و رویکرد اتفاق بیفتد و هر ایرانی در سراسر کشور به تولید برسد.

وی با بیان اینکه با هم‌گرایی در زیست‌بوم صنایع‌دستی و با تفکر خانواده‌محوری چالش‌های پیش‌ رو را از میان برخواهیم داشت، تصریح کرد: با نمایش قدرتمندانه ظرفیت‌ها و پیشران‌های توسعه‌ای که برای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فراهم است، همچنین به کمک زنجیره ارزش، منجی یک‌ مسئله ملی خواهیم شد.

جلالی در پایان با اشاره به اینکه مدیریت مادرانه سبب‌زایی و‌ پیش‌برندگی که موجب ایجاد، مراقبت، رشد، تربیت و هرس می‌شود، افزود: انفکاک اقتصاد و فرهنگ حلقه اتصالی به نام صنایع‌دستی و هنرهای بومی و سنتی دارد؛ همیشه مولد بودن امیدآفرین است و امیدوارم خانه هر ایرانی تبدیل به یک کارگاه تولیدی برای کمک به اقتصاد هویت‌بنیان باشد.

انتهای پیام
captcha