ملیله زنجان در مسیر ترویج قرار دارد
کد خبر: 4063642
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

ملیله زنجان در مسیر ترویج قرار دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: ملیله زنجان بعد از اینکه به ثبت جهانی رسید، در مسیر ترویج قرار دارد.

ملیله زنجان

به گزارش ایکنا از زنجان، امیر ارجمند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، روز گذشته، ۲۱ خردادماه، در اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی که در محل کارخانه کبریت سابق زنجان در حال برگزاری است، گفت: زنجان در سال ۱۳۹۸ به عنوان شهر جهانی ملیله از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسید و به عنوان خاستگاه اولیه هنر ملیله‌کاری با قدمت و پیشینه تاریخی چند هزار ساله، نام خود را در میان بهترین‌های این صنعت دستی حفظ کرده و برای احیای جایگاه اصلی خود تلاش می‌کند.

وی یادآور شد: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و سایر دستگاه‌های اجرایی، اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی در زنجان همزمان با هفته صنایع‌دستی در حال برگزاری است.

این مسئول ادامه داد: پس از ثبت جهانی این شهر به عنوان شهر جهانی ملیله، ترویج در حوزه صنایع‌دستی به ویژه در هنر ملیله‌کاری رو به رشد است تا در این هنر تکرار رخ ندهد و با استفاده از نسل جدید و ایده‌های نو رو به رشد و پیشرفت هستیم و امیدوارم این برنامه در سال‌های آینده به صورت منسجم‌تر اجرا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: ملیله‌کاری در زنجان هنر ظریف و اصیلی است که با ذوق و صبر هنرمندان همچنان در این دیار زنده است. این هنر در زنجان وام‌دار هنرمندانی است که با ابزار بسیار ابتدایی به خلق آثاری ارزشمند مبادرت ورزیده و گاه سوی چشمان خود را در این راه از دست داده‌اند.

ارجمند افزود: اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی در زنجان با هدف شناسایی استادکاران و نخبگان ملیله‌سازی، همزمان با هفته صنایع‌دستی در کارخانه کبریت با حضور صنعتگران از ۹ استان در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha