روح خانواده محور را در صنایع‌ دستی اصیل ایرانی احیا کنیم
کد خبر: 4063982
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
معاون صنایع‌ دستی:

روح خانواده محور را در صنایع‌ دستی اصیل ایرانی احیا کنیم

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی در مراسم تجلیل از هنرمندان اصفهان گفت: صنایع‌دستی ما ایرانیان، هنر زیستن است و برخوردار از روح مادران این سرزمین است و در قالب خانواده اصیل ایرانی خود را نشان می‌دهد، لذا باید بکوشیم روح خانواده محور را در صنایع‌دستی اصیل ایرانی احیا کنیم.

به‌ گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، مریم جلالی، معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی این وزارت شامگاه یکشنبه ۲۲ خرداد، در مراسم تجلیل از هنرمندان اصفهان گفت: به‌راستی هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی، سفیران فرهنگی این سرزمین هستند که عشق و خلاقیت را با یکدیگر تلفیق کرده و سپس آن را در قالب کالا به جهانیان عرضه می‌کنند.

معاون صنایع‌ دستی کشور با قدردارنی از بانوان گفت: در حوزه صنایع‌ دستی باید از بانوان و به‌ویژه مادران این سرزمین تشکر و قدردانی کنم، زیرا آ‌نها به‌عنوان بخشی از جامعه هنرمندان این سرزمین، هنر را سینه ‌به ‌سینه به نسل‌های بعدی انتقال داده‌اند، لذا امروزه بخش قابل‌توجهی از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این سرزمین توسط بانوان سرزمینمان و در قالب مشاغل خانگی به جهانیان عرضه می‌شود.

وی افزود: صنایع‌دستی ما ایرانیان، هنر زیستن است و برخوردار از روح مادران این سرزمین است و در قالب خانواده اصیل ایرانی خود را نشان می‌دهد، لذا باید بکوشیم روح خانواده محور را در صنایع‌دستی اصیل ایرانی احیا کنیم.

جلالی تصریح کرد: با حضور در این سنگر، تمام تلاش خود را به کارخواهم گرفت تا گوش شنوای مشکلات هنرمندان و چشم بینای نقاط قوت آنان باشم و تلاش می‌کنم با کمک همه شما فرهیختگان موانع را در زنجیره تولید و مصرف شناسایی کرده و آن را حل کنیم.

معاون صنایع‌دستی کشور تأکید کرد: اصفهان امروز سرآمد تحول در صنایع‌دستی اصیل ایرانی است و تنومندترین درخت صنایع‌ دستی ایران در این دیار به بار نشسته است، باید تلاش کنیم رونق علمی و کارآمد صنایع‌دستی از این شهر آغاز شود، با این وصف تلاش می‌کنیم با کمک همه هنرمندان در بازارهای جدید جهانی تحولی خود در محتوا، زیبایی‌شناسی، طراحی و استانداردسازی محصولات متناسب با خواست مشتری ایجاد کنیم.

وی گفت: تحول در محتوا به این معنا است که ما باید محصولات خود را به‌روز و متناسب با خواست و نیازهای مشتری تهیه کنیم و در همین حال باید تلاش کنیم که برای شخصیت هنرمندان و نظر آن‌ها احترام قائل شویم و همچنین تلاش کنیم تا رویکرد دانش‌بنیان و هویت شناسی را در صنایع‌دستی اصیل ایرانی وارد کنیم.

هنرمندان اصفهانی هنر ایران‌ زمین را جهانی کردند

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: نیاکان ما فرهنگی والا با عنوان قدرشناسی داشتند که ما امروز آن را تا حد زیادی فراموش کرده‌ایم، من امشب بر خود واجب می‌دانم تا به‌عنوان یکی از نگاهبانان میراث و هویت فرهنگی این جامعه قدردان هنرمندانی باشم که میراث ارزشمند هنری این جامعه را با عشق سروده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: هنرمند کسی است که خلاقیت و خلق آثارش را از خداوند آموخته، لذا ما مفتخریم که بیش از سه هزار سال است هنرمندانی داریم که با نیک کرداری، نیک گفتاری و نیک پنداری و همراه با اخلاص، نگاهبانی شایسته برای فرهنگ و تمدن این سرزمین بوده‌اند.

وی افزود: راز ماندگاری هنر ایران در تمام فراز و فرودهای تاریخ این سرزمین، همراه با توانمندی هنرمندان بوده و این در حالی است که هنرمندان اصفهانی با اخلاصی وصف‌ناپذیر توانستند هنر ایران‌زمین را جهانی کنند.

در ادامه این نشست، با حضور معاون صنایع‌دستی کشور، از ۲۰ نفر از هنرمندان پیشکسوت اصفهانی تجلیل شد و سپس مریم جلالی به همراه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان و تنی چند از هنرمندان و مدیران اداره‌کل با حضور در مجموعه جهانی کاخ چهلستون از غرفه‌های نمایشگاه هنرهای دستی و سنتی استان‌های اصفهان و هرمزگان با حضور شهرداران و هنرمندان شهرهای خلاق اصفهان، بندرعباس و سنندج بازدید کردند.

انتهای پیام
captcha