انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری آموزش قرآن در مدارس به موسسات قرآنی
کد خبر: 4066234
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
مرتضی طلایی مطرح کرد؛

انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری آموزش قرآن در مدارس به موسسات قرآنی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی با اشاره به اقدامات فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، گفت: خوشبختانه زمینه‌‏هایی برای فعالیت بهتر موسسات فراهم شده و نمونه آن انعقاد تفاهم‏‌نامه‌‏ای است که به زودی با وزارت آموزش و پرورش منعقد می‌‏شود و براساس آن امر آموزش قرآن در مدارس به مؤسسات واگذار می‌شود.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنیمرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه برگزاری دومین مجمع اتحادیه قرآنی کشور که دوم تیرماه در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکریم، موفق شدیم دومین مجمع اتحادیه را در جوار علی ابن موسی الرضا(ع) و در ایام ولادت ایشان برگزار کنیم که خوش‏بختانه بسیار مورداستقبال همکاران ما در سراسر کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: آنچه در این مجمع برای ما اهمیت داشت، بخشی مربوط به برنامه‌‏های جاری مجمع است، مانند تصویب تراز مالی مجمع که وظیفه مجمع است و هم حق مجمع که در جریان تمام فعل و انفعالات مالی قرار بگیرد. تراز، تهیه آن از مدت‌‏ها قبل اعلام شد و به تصویب رسید.

طلایی به چشم‏‌انداز پیش روی اتحادیه قرآنی اشاره کرد و گفت: براساس بیانیه گام دوم انقلاب و انتظارات مقام معظم رهبری که از جامعه قرآنی دارند با توجه به مسئولیت، رسالت و مأموریتی که برای موسسات قرآنی تعیین و تأیید شده است، سعی کرده‌‏ایم سند چشم‏‌اندازی را تهیه کنیم که قابل اجرا، عملیاتی و قابل دسترسی، هم‏چنین منطبق بر نیازهای روز جامعه و اسناد بالادستی باشد. این سند بعد از ماه‌‏ها کار کارشناسی و تلاش، آماده شده و امروز در مجمع مجدد ارائه می‌‏شود که اگر مورد تصویب مجمع قرار گیرد، می‏‌توان گفت نقشه راه را تمام مؤسسات قرآنی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی عنوان کرد: متاسفانه بخش فعالیت‏‌های مردمی قرآن به جهت منابع مالی دچار محدودیت و مشکلات هستند و اتحادیه‌‏ای با 3000 مؤسسه فاقد یک ریال بودجه از منابع دولتی برای اداره کردن است و اگر گاهی منابعی اختصاص می‏‌دهند، برای انجام مأموریت‌‏هایی است که دستگاه‌‏ها واگذار می‌‏کنند، نه برای اینکه موسسات را اداره کنند.

وی از به نتیجه رسیدن مجمع برای ایجاد یک شرکت عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی خبر داد و بیان کرد: با ایجاد این شرکت می‌توان به موسسات قرآنی، جامعه‏ قرآنی، بانوان قرآنی و فعالان قرآنی خدمت‌‏رسانی و محصولات موردنیازشان تأمین کرد تا در اختیارشان قرار گیرد، همچنین سود ناشی از آن برای پشتیبانی به خود موسسات قرآنی بازگردانده شود

طلایی در همین راستا، مجموعه‌‏ای به نام شرکت دی‌جی آلا را معرفی کرد که بالغ بر یک سال کار کارشناسی انجام شده و امروز اساسنامه و کلیات راهبرد اصلی‌‏ آن در مجمع تصمیم‌‏گیری می‌‏شود که اگر مورد موافقت مجمع قرار گیرد، برای اقدامات ثبت آن، اقدام خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی با اشاره به اقدامات فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه زمینه‌هایی برای فعالیت بهتر موسسات فراهم شده و نمونه‏ آن انعقاد تفاهم‌‏نامه‌‏ای است که به زودی با وزارت آموزش و پرورش منعقد می‌‏شود و براساس آن امر آموزش قرآن در مدارس به مؤسسات واگذار می‌شود.

وی عنوان کرد: یک دانش‌آموز بالغ بر 700 ساعت زمان دارد که در سطح روخوانی آموزش را فراگیرد، اما خروجی‌‏ها نشان داده که جواب مثبتی نگرفته‌‏ایم، در حالی که می‌‏توان همین را با موسسات و با حداقل هزینه در یک رقابت محلی برگزار کرد. این تفاهم‌‏نامه و برون‌سپاری‏‌ها موضوعی است که اتحادیه به دنبال آن است.

طلایی گفت: امیدواریم با حضور مسئولان حاضر در این جلسه، بتوانیم حرف مؤسسات قرآنی را به گوش مسئولان کشور برسانیم و آن اینکه در کشور شعار مردم را داریم، اما در مشارکت و نقش دادن به مردم ضعیف عمل شده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی با اشاره به اینکه در حال حاضر 3000 موسسه‏ در بخش قرآن فعالیت می‏‌کنند، خاطرنشان کرد: امید است علاوه بر دولت فعلی که به‌دنبال مردمی‌سازی دولت‏ هستند، نیز دستگاه‌‏های حاکمیتی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه علوم قرآنی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌‏ها، مدیریت شهری در سطح کشور از این ظرفیت برای آموزش و ترویج قرآن و سبک زندگی قرآنی استفاده کرده و مجموعه‌ای را که هیچ چشم‏‌داشتی ندارد و  بودجه‌‏ای جز حمایت و پشتیبانی برای انجام مأموریت‌‏ها ندارد، مورد حمایت قرار دهند.

در ادامه حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی، با بیان اینکه مشهد با افتخار میزبانی دومین مجمع عمومی و فوق‌‏العاده اعضای هیأت مدیره اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‏‌های قرآن و عترت را دارد، اظهار کرد: اعضای این اتحادیه کشوری که تقریباً 300 نفر هستند، از کل کشور در این مجمع حضور دارند.

وی با اشاره به میزبانی دو روزه از مهمانان، گفت: قرار است فعالیت‌‏های سال آینده اتحادیه‏‌های قرآنی و بعضی از دستورالعمل‌‏های آیینی و قانونی اساس‏نامه‏ اتحادیه مورد بررسی قرار گیرد.

مجیدی افزود: فعالیت‌‏های قرآنی در کل کشور توسط اتحادیه‏‌های قرآنی صورت می‏‌گیرد. حائز اهمیت است که در 31 استان کشور، 31 اتحادیه قرآنی داریم که همگی زیرمجموعه‏ اتحادیه‏ قرآنی کشوری هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی با ابراز امیدواری از برگزاری هم‏‌اندیشی با مدیران قرآنی کشور، افق روشنی را برای فعالیت‌های قرآنی در سال آینده ترسیم کرد.

انتهای پیام
captcha