اورژانس قضایی؛ طرحی موفق در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا
کد خبر: 4066335
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

اورژانس قضایی؛ طرحی موفق در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مصلحین آموزش دیده شده در سطح کل استان ۵ هزار و ۷۱۲ نفر است، ادامه داد: اجرای طرح اورژانس قضایی توانسته است اثر بخشی بالایی در خصوص ایجاد صلح و سازش قبل از ورودی پرونده به محاکم خانواده در این استان داشته باشد.

سید مهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان

طرح مصلحین و حکمین قرآنی یکی از طرح‌هایی است که در چند سال اخیر در حوزه قضایی استان کرمان و در سراسر کشور در حال اجرا است. این طرح با توجه به آمار ارائه شده تأثیر بسیاری در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا و صلح و سازش بین طرفین دعوی داشته است؛ در همین رابطه و به مناسبت هفته قوه قضاییه سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا کرمان به تشریح این طرح پرداخت که تقدیم مخاطبان می‌شود.

قویدل در خصوص شکل‌گیری و اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی با بیان اینکه طرح اورژانس قضایی برای استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی به صورت ابداعی از طرف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تنظیم شده است، گفت: این طرح از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در کل کشور در استان کرمان به صورت پایلوت آغاز به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مصوب استان کرمان در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اجرای الگوی مصلحین و حکمین قرآنی با استفاده از ظرفیت سران ایل و طایفه، قبیله، منتخبین صنف و محیط کار، ریش سفیدان فامیل، عشیره و معتمدین محله (ائمه جماعات، بزرگان و بسیجیان) در راستای پیشگیری از طلاق است.

قویدل افزود: این برنامه با هدف توجه به آموزش و بهره‌گیری از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان و معتمدین خانواده، فامیل، قبیله، عشیره، محله، مسجد، صنف، محیط کار و ... به منظور ایجاد صلح و سازش در بین زوجین در بدو شکل‌گیری اختلاف(پیش از آنکه اختلافات آن‌ها منجر به اقامه دعوی شود) طراحی شده و در حال اجرا است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تصریح کرد: پس از ابلاغ این برنامه به استان، ضمن هماهنگی با ۱۵ حوزه قضایی استان کرمان که ظرفیت اجرای برنامه را دارا بودند تعداد ۲۱۰ داوطلبِ مصلح انتخاب و به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان جهت ارزیابی و هماهنگی حضور در دوره تربیت مربی معرفی شدند و در ادامه و پس از بررسی اطلاعات و رزومه فعالیت این افراد تعداد ۱۳۵ نفر جهت شرکت در دوره تربیت مربی انتخاب شدند.

وی بیان کرد: در ابتدا به منظور بهره‌برداری کامل از محتوای دوره آموزشی، تعداد ۳ کارگاه آموزشی ۲ روزه (هر دوره ۱۶ ساعت) و در مجموع ۴۸ ساعت تربیت مربی برای افراد داوطلب گزینش شده طراحی و در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه تا ۲ اسفندماه سال ۱۳۹۷ با حضور ۱۳۵ نفر داوطلبِ مصلح و با حضور اساتید کشوری برگزار شد.

قویدل در ضرورت اجرای این طرح بیان کرد: با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی و روانی و اتفاق‌های ناخوشایند زیادی از جمله اقدام به آسیب‌رساندن به خود و دیگران و خشونت‌های خانگی در سطح جامعه و ضرورت اقدام مناسب در جهت پیشگیری از آسیب‌ها، این طرح با در اختیار داشتن جمعی از متخصصین(مصلحین، روانشناسان و مددکاران و ...) در کنار پلیس ۱۱۰ و کلانتری‌ها اقدام به مداخله و کمک به حل مشکلات مراجعین و ایجاد سازش خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر دستگاه‌هایی مانند بهزیستی، علوم پزشکی و ... در حال ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری به عموم افراد جامعه هستند اما با توجه به اینکه عمده خدمات ارائه شده در بخش خصوصی است و متحمل هزینه زیادی برای افراد جامعه به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه است و از طرفی خدمات دولتی در این بخش کم جوابگوی بخش عظیمی از افراد نیازمند نیست ضرورت دارد واحدهایی تحت عنوان اورژانس قضایی و یا سلامت روان محلی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر راه‌اندازی شوند.

قویدل در مورد نحوه انتخاب مصلحین بیان کرد: ابتدا با شناسایی، ارزیابی، بررسی اطلاعات و رزومه فعالیت فرد متقاضی شرکت در طرح از سوی رؤسای حوزه‌های قضایی و سپس تشکیل جلسات متعدد با ادارات، نهادها، سازمان‌ها و مراکز علمی سراسر استان(ائمه جمعه، جماعات، بهزیستی، سازمان تبلیغات، حوزه‌های علمیه، سپاه، ناجا، آموزش و پرورش، رؤسای دانشگاه‌ها، سمن‌ها و فرمانداری‌ها) نسبت به جذب، آموزش و سازماندهی افراد واجدالشرایط با تخصص‌های مشاوره خانواده و حقوقدانان اقدام شد.

فعالیت بیش‌ از ۵ هزار نفر در طرح اورژانس قضایی در کرمان

این مقام قضایی در خصوص اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی در استان کرمان گفت: این طرح در ابتدا در حوزه‌های قضایی کرمان، سیرجان، بافت، زرند، رفسنجان، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، بم، قلعه‌گنج، منوجان، بردسیر، جازموریان و شهر ماهان اجرا شده است که به علت اثر بخشی بالا و موفقیت چشمگیر طرح در شهرستان‌های پایلوت، طرح مذکور در سطح کل استان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای مصلحین و حکمین قرآنی در راستای کاهش ورودی پرونده‌ها و پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم و ترویج فرهنگ صلح و سازش، طرح مصلحین و حکمین قرآنی که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ در استان کرمان آغاز کرده، توانسته است اثر بخشی بالایی در خصوص ایجاد صلح و سازش قبل از ورودی پرونده به محاکم خانواده در این استان داشته باشد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با بیان اینکه مصلحین و حکمین قرآنی به واسطه قرآن این کار را تبرعاً انجام می‌دهند، گفت: این افراد به صورت افتخاری در مساجد محل سکونت خودشان اقدام به اجرای طرح کردند، همچنین از ظرفیت نماز جمعه در قالب میز خدمت مصلحین و حکمین قرآنی برای متقاضیان مشاوره خانواده حقوقی و کیفری به منظور فرهنگ‌سازی این طرح اقدام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مصلحین آموزش دیده شده در سطح کل استان ۵ هزار و ۷۱۲ نفر است، ادامه داد: در سال ۹۹ تعداد ۲ هزار پرونده، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳ هزار و ۸۰ پرونده از مجموع کل ۵ هزار و ۳۲۸ پرونده‌ ارجاعی و در دوماهه نخست سال‌جاری تعداد ۲۴۵ پرونده با استفاده از ظرفیت حکمین و مصلحین قرآنی منجر به سازش شده‌ است که بیشترین فعالیت در دعاوی خانواده است که به ترتیب در دعاوی خانواده حقوقی و کیفری موفق عمل کرده است.

گفت‌وگو از عطیه باقری چاروک، دبیر ایکنای کرمان

 

انتهای پیام
captcha