طراحی بخش ویژه نماز در جشنواره‌های استانی خراسان‌رضوی
کد خبر: 4066497
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

طراحی بخش ویژه نماز در جشنواره‌های استانی خراسان‌رضوی

مسئول ستاد اقامه نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ما در برنامه‌های استانی به نماز ورود خواهیم کرد و به همین منظور، در هر جشنواره استانی بخش ویژه نماز را طراحی کرده‌ایم.

حجت الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، مسئول ستاد اقامه نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، مسئول ستاد اقامه نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز، 4 تیرماه، در نشست رابطین شورای اقامه نماز که در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد بیان کرد: ما در شورای اقامه نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تاکنون ۶ جلسه شورا برگزار کردیم و در تفاهم‌نامه‌های کشوری و آیین‌نامه‌های ابلاغی وزارت کشور بومی‌سازی صورت گرفت و به ۲۸ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و حوزه‌های ستادی استان ابلاغ شد؛ همچنین طبق برنامه‌ریزی هدفمند تمامی کارکنان فرهنگ و ارشاد استان باید دوره ۲۸ ساعته ضمن خدمت و دوره‌های آموزشی نماز را بگذرانند.

کاظمی‌نسب گفت: ما در برنامه‌های استانی به نماز ورود خواهیم کرد و برای همین منظور، در هر جشنواره استانی بخش ویژه نماز را طراحی کرده‌ایم. تعامل خوبی با ستاد اقامه نماز استان نیز داریم که این تعامل منجر به تأسیس کانون فرهنگی هنری نماز در ماه جاری شده است، محتوا را کانون مساجد ارائه می‌دهد، همچنین در کنار جشنواره‌ها سفارش‌هایی به هنرمندان داشته باشیم و متناسب با فضای روز جامعه بحث نماز را پیش ببریم.

وی اظهار کرد: مشهد قطب قرآنی و معنوی کشور است و ظرفیت‌های فراوانی در حوزه فرهنگ، هنر، قرآن و در اجرا دارد و ما آمادگی برگزاری جشنوارهای ملی  را در استان داریم.

در ادامه حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی نیز با تأکید بر این مطلب که مدیران سه بسته آموزشی  پیام رهبری به اجلاس‌ها، آیین‌نامه دولت و گام دوم انقلاب را به صورت مکرر بخوانند گفت: تا ذهن‌ها را مملو از اطلاعات مفید نکنیم نمی‌توانیم انتظار تغییر رفتار در افراد را داشته باشیم.

وی خطاب به مسئولان اقامه نماز مراکز ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در برنامه‌ها تلاش کنید، اول دانش لازم را به دست بیاورید، چرا که بسیاری فکر می‌کنند نماز تنها به نماز جماعت محدود می‌شود، در حالیکه ما غیر از سه عنصر دانشی که ذکر شد، اطلاعات معارفی نماز را نیز باید افزایش دهیم.

سبحانی نیا با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه نماز باید سنت و نهادینه شود و زودگذر نباشد، گفت: کار خوبی که در استان خراسان رضوی انجام شد این بود که ائمه جمعه شهرستان‌ها در ماه رمضان به صورت مداوم جلسه تفسیر مخصوص فرهنگیان برگزار کردند و تلاش کردیم فعالیت‌های ما به جریان تبدیل شود. همچنین امسال مسابقه‌‎ای مجازی با عنوان «سرود یکتایی» برای تصحیح قرائت قرآن برگزار شد و فایل قرائت افراد، توسط کارشناسان تصحیح و گواهینامه صحت قرائت صادر شد و اکنون بخش امور مساجد در این خصوص سامانه‌ای طراحی کرده که تا روزی ۳۰۰ فایل به این سامانه ارسال می‌شود‌.

وی با تأکید بر اینکه هدف‌های بلند مدت به جریان تبدیل می‌شود افزود: سه عنصر خانه، مسجد و مدرسه را نباید فراموش کنیم، دشمن در این سه عنصر سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای انجام داده است. کانون خانواده اساسی‌ترین عنصر تربیت است، اما ما این نقش را جدی نگرفتیم، لذا امروز برخی از آسیب‌های ما ناشی از همین موضوع است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: اگر ما در تفاهم‌نامه نماز نوآوری نکنیم در بسیاری از موارد، کارایی لازم را ندارد، لذا باید بومی‌سازی صورت گیرد. از جمله کارهای ما در خراسان رضوی در حیطه بومی‌سازی، می‌توان به برگزاری جشنواره نماز و انتظار، مخصوص شاعران بومی استان و تولید محتوای ۱۰۰ ثانیه‌ای تحت عنوان «رسم عاشقی» اشاره کرد.

وی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری مسابقات ملی و استانی با موضوع نماز اظهار کرد: آخرین اقدام ما در خراسان رضوی مربوط به جشنواره فجر تا فجر است،  دستور العمل را بومی‌سازی کرده و کمیته تبلیغات را با فرهنگ و هنر جدا کردیم و کمیته دانش‌آموزی با مسئولیت آموزش و پروش ایجاد کردیم.

سبحانی نیا افزود: اگر چه ظرفیت ما محدود است، اما اگر ظرفیت‌های محدود بر اساس نیاز، نوآوری و شیوه‌های جذاب باشد تبدیل به جریان می‌شود.

وی با بیان اینکه جوانی که امروز به مسجد می‌آید مجاهد است گفت: امروز جوان ما از جهات گوناگون در معرض مسائل ضد دینی و ارزشی زیادی که توسط دشمن ارائه می‌شود قرار دارد که با هم‌اندیشی در برنامه‌ها می‌توانیم در خصوص فرهنگ ترویج نماز اقدمات قابل توجهی انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha