ضرورت راه‌اندازی نهضت قرآن‌خوانی
کد خبر: 4067022
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸

ضرورت راه‌اندازی نهضت قرآن‌خوانی

سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: همه باید کمک کنیم که بتوانیم یک نهضت قرآن‌خوانی راه‌اندازی کنیم تا قرآن همه جا در زندگی ما جریان داشته باشد.

اصغر باقرزاده، سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اصغر باقرزاده، سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، امروز 6 تیرماه در مراسم اختتامیه هفتمین مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که در محل دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: امام علی(ع) فرمودند که نمی‌نشیند کسی با قرآن مگر اینکه خدا از او چیزی را می‌گیرد و چیزی به او می‌دهد. در حقیقت ایشان در بیانی دیگر جهل، خسارت، خباثت و رذالت را مقوله‌هایی عنوان کرده‌اند که از انسان همنشین با قرآن گرفته می‌شود و نور، هدایت، رحمت، برکت، عرفان و معرفت را مقوله‌هایی دانستند که به انسان همنشین با قرآن افزوده می‌شود. از این‌رو خوشبختانه همنشینی شما فرهنگیان با قرآن باعث شده که خداوند یک سری چیزهایی را از شما بگیرد و از طرفی نیز چیزهای دیگر را به شما بیفزاید.

وی عنوان کرد: شمایی که معلم هستید مورد رحمت و دعای امام صادق(ع) قرار دارید، زیرا ایشان فرمودند که رحمت خدا بر کسی که نور می‌شود و مایه هدایت است. در حقیقت انسان قرآنی در هر جایی که باشد، حضورش با برکت است، موجب نورانیت خواهد بود و مورد رحمت امام صادق(ع) نیز قرار خواهد گرفت.

سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مهم برای ما یک برکت است، اما برای معلمان این برکت چندین برابر بیشتر است، زیرا معلم با تعداد زیادی از افراد در ارتباط است که البته افرادی که تأثیر گذاری در آن‌ها بیشتر است.

باقرزاده اظهار کرد: رشته‌هایی چون قرائت و حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و شیوه تدریس احکام سه رشته در این دوره از مسابقات بود که در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی به اماکن و افراد بیشتر صورت پذیرفت و در راستای اهداف اصلی ما نیز بوده و هست. در حقیقت امروز باید متوجه باشیم که حتی اگر به یک کودک هم قرآن بیاموزیم ارزشمند است. همه باید کمک کنیم که بتوانیم یک نهضت قرآن‌خوانی راه‌اندازی کنیم تا قرآن همه جا در زندگی ما جریان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های معاونت پرورشی در دوره جدید توسعه فعالیت‌های قرآنی به اماکن و افراد بیشتر است. بدین منظور که بنا داریم فعالیت‌های قرآنی هم مکان‌ها و هم اینکه افراد بیشتری را در برگیرد.

سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در اینجا می‌خواهم این درخواست را داشته باشم که برای هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر یک شبکه ارتباطی ایجاد شود تا معلمان و فرهنگیان هرگونه کمک و پیشنهادی که می‌توانند در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی چه در آموزش و پرورش، چه در بخش دانش‌آموزی و چه در بخش اولیا و... را انجام دهند، در این شبکه ارتباطی ارائه دهند و ما از این پیشنهادات استفاده خواهیم کرد.

باقرزاده گفت: همچنین ما از پیشنهاداتی که در جمع برگزیدگان عنوان شد برای هدایت، راهبری و مربی‌گری مسابقات بعدی استفاده خواهیم کرد و در حقیقت این پیشنهادات به ما کمک می‌کند که دست ما باز باشد و به نوعی برگزارکنندگان این مسابقات را در سال‌های آینده مولد می‌کند و باعث می‌شود که بخش‌های قرآنی نیز بتوانند در بخش داوری دانش‌آموزی از فرهنگیان آموزش و پرورش استفاده کنند.

وی تأکید کرد: ما باید این شعارمان باشد که بیاییم قرآن را بخوانیم تا یاد بگیریم نه اینکه یاد بگیریم تا قرآن را بخوانیم.

سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: بنابراین رویکرد ما در معاونت پرورشی آموزش و پرورش این است که هم مکان، زمان و تعداد قرآنیان را افزایش دهیم و از شما معلمین می‌خواهم که ما را در این راستا کمک کنید. در حقیقت ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا تعداد بیشتری را پای سفره قرآن که نجات‌دهنده بشر در آخرالزمان است، بنشانیم.

باقرزاده خاطرنشان کرد: همچنین بناست که مسابقات قرآن دانش‌آموزی هم به صورت گروهی برگزار شود و دانش‌آموزان با تشویق یکدیگر به قرآن ورود پیدا کنند. علاوه بر این کار ساده خوانی قرآنی هم یکی دیگر از کارهایی است که بناست در آموزش و پرورش صورت گیرد. همچنین به صورت تخصصی نیز اقداماتی هم در دارالقرآن‌ها در نظر داریم که انجام دهیم که امیدوارم شما نیز در این مسیر ما را یاری کنید.

وی بیان کرد: اقدام بعدی که کمیسیون آموزش عمومی قرآن انجام داده، آموزش به آموزگاران دوره ابتدایی سراسر کشور است. این اقدام در کمیسیون آموزش عمومی قرآن تصویب شده و شورای عالی قرآن هم ما را در این مسیر کمک کرده‌اند اما این اقدام همکاری شما معلمین عزیز را هم می‌طلبد تا با همکاری یکدیگر که این کار به سر انجام برسد و شاهد نتایج خوبی در این راستا باشیم.

سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اخیراً طی جلسه‌ای که با رئیس دانشگاه فرهنگیان داشتیم، ایشان عنوان کردند که 14 هزار آموزگار ابتدایی را در نظر دارند که وارد مدارس کنند و از ما درخواست داشتند که ما به آن‌ها قرآن را آموزش دهیم و ما این درخواست را پذیرفتیم که این هم یکی دیگر از اقدامات ماست.

باقرزاده عنوان کرد: همچنین از معاون آموزش متوسطه درخواست کردیم که یک ساعت قرآن را در پنج روز هفته تقسیم کند به گونه‌ای که از مدت زمان هر جلسه کم‌ کنیم و تکرار آن را در طول هفته بیشتر کنیم. شما که در مدرسه هستید پیشنهادات خود را به مدارس بدهید و منتظر بخشنامه‌های وزارتخانه نباشید. اگر این پیشنهادات خوب مطرح شود بی‌شک با استقبال مدیران و سایر معلمان هم مواجه خواهد شد. اکنون 25 هزار نفر برای ورود به دانشگاه فرهنگیان انتخاب شده‌‌اند و برنامه‌ داریم که صلاحیت معلمی این عزیزان را معمان قرآنی ما بسنجند.

وی تأکید کرد: بنابراین ما از شما بزرگواران می‌خواهیم که هدف شما صرفاً برای اینکه شما قرآن بخوانید تا قرآن بخوانیم نباشد بلکه باید فرایندی را ترتیب دهیم تا سیری که در حال طی کردن آن هستیم هم شما پیشرفت کنید و از این سفره بهره‌مند شوید و هم اینکه این بهره‌مندی خود را به سایر بخش‌ها نیز منتقل کنید.

سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: از این‌رو اگر شما معلمین بزرگوار ما را در این راستا کمک کنید ان‌شاءلله که یک نهضت قرآن خوانی راه‌اندازی می‌کنیم تا به واسطه این نهضت همه ما قرآن را بخوانیم.

انتهای پیام
captcha