نوشتن محققانه و عفت در قلم؛ دو ویژگی اصلی نویسندگان قرآنی
کد خبر: 4068706
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

نوشتن محققانه و عفت در قلم؛ دو ویژگی اصلی نویسندگان قرآنی

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: اگر فردی در عرصه تفسیر قرآن مشغول قلم زدن است باید محققانه و روشمند بنویسد، عفت قلم را در این راستا رعایت کرده و از طعن‌های زننده و نیش‌دار، توهین به دیگران و بیان مطالب سبک دوری کند.

علی اسلامی کارشناس علوم قرآنی14 تیرماه، روز قلم، روزی است که بار دیگر ارزش‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان را به خاطر آورده و به بهانه این روز یادی می‌کنیم از اساتید فرهیخته کشورمان و جامعه اهل قلم که وجودشان موجب، توسعه و پیشرفت جنبه‌های مختلفی از دین، فرهنگ و هنر این مرز و بوم شده است.

14 تیر هر سال فرصتی طلایی برای به خاطر آوردن ارزش‌هایی است که شاید آن‌ها را، در جریان روزمرگی‌های زندگی به فراموشی سپرده‌ایم؛ این روز در واقع فرصتی برای سپاسگزاری از تمام کسانی است که این مملکت، به برکت قلم پرتوانشان، زنده مانده است.

نویسندگان و گویندگان عرصه قرآنی نیز در راستای حفظ دین اسلام و بیان معارف الهی تلاش زیادی داشته که به برکت تأثیر قلم آنان، جوانان این مرز و بوم در عرصه پاسداشت از دین خوش می‌درخشند؛ نویسندگان قرآنی باید به صحت مطالب خود توجه داشته باشند و قلم و بیان خود را با تکیه بر عامل معنوی عفاف، کاملًا کنترل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسلامی(مدبر)، پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در این زمینه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: پژوهشگران و نویسندگانی که در زمینه قرآن و معارف قرآنی قلم می‌زنند باید توجه داشته باشند که کلام الهی کتاب تحقیق و ویراسته و منزه از عیب و نقص و وهم و خیال و مطابق با واقعیت است.

وی ادامه داد: نویسندگان قرآنی باید قبل از نوشتن و منتشر کردن مطلب خود محقق باشند و با تحقیق و اطمینان از صحت مطالب آن را درج کنند و این اهل تحقیق بودن سبب می‌شود که مطالب قرآن به‌درستی منعکس شود، چراکه اگر به وهمیات روی بیاوریم نمی‌توانیم آموزه‌های اصیل را منتقل کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم افزود: اگر فردی در عرصه تفسیر قرآن مشغول قلم زدن است باید محققانه و روشمند بنویسد تا بتواند آموزه‌های قرآنی را منتقل کند و اگر غیر این باشد وهم و خیال را جای قرآن جا زده است.

کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: قلم قرآنی در تمامی عرصه‌ها چه داستان قرآنی برای کودکان و یا بیان احکام فقهی قرآن در قالب رساله عملیه و یا تفسیر قرآن در هر سطحی از سطوح باید با تحقیق و براساس صحت باشد.

وی با اشاره به اینکه رعایت عفت قلم ویژگی دوم قلم زدن در عرصه قرآن است، گفت: نویسندگان کلام وحی باید کوشش کنند که از طعن‌های زننده و نیش‌دار، توهین به دیگران و بیان مطالب سبک دوری کنند؛ به‌عنوان مثال در آیه  ششم سوره انعام خداوند می‌فرماید: «وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ؛ به معبود كسانى كه غير خدا را مى‌خوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها نيز از روى ظلم و جهل، خدا را دشنام دهند».

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم یادآور شد: حق و آموزه‌های هدایتی را با زبان گویا و زبان محبت و احترام باید منتقل کرد و در این راستا باید به عفت قلم توجه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha