سند اشتغال در جامعةالمصطفی بازخوانی شود
کد خبر: 4070133
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه:

سند اشتغال در جامعةالمصطفی بازخوانی شود

معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه گفت: باید سند اشتغال در جامعةالمصطفی بازخوانی، طراحی و تدوین و به عنوان پیوست نظام آموزشی و طرح تحول دیده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی العالمیه، ۲۰ تیرماه در شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان المصطفی با اشاره به شعار «آموزش کارآمد و اشتغال‌آفرین، موانع و راهکارها»، اظهار کرد: منظور از آموزش، مجموع نظام تعلیم و تربیت و آموزش است؛ کارآمدی، قید اصلی این تعریف است و ارتباط تنگاتنگی با هدف آموزش دارد و باید بتواند اهداف نظام آموزشی را تأمین کند.

وی، انتقال فرهنگ، تولید علم و تربیت مربیان را از اهداف نخستین نظام آموزشی دانست و افزود: هدف اصلی نظام آموزشی جامعةالمصطفی، تربیت انسان‌های پاسخگو به نیاز‌های معرفتی جوامع و نقش‌آفرینی به منظور اجرای معارف ناب الهی است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، ضمن اشاره به اهمیت تربیت عناصر فعال اجتماعی بر کارآمدسازی آموزش، بحث هدایت تحصیلی، فرایند آموزش، طرح تحول، سرفصل‌ها و قوانین و مقررات و فضای آموزشی و پذیرشی را از مهم‌ترین بستر‌های مؤثر بر کارآمدی توصیف کرد و گفت: باید سند اشتغال در جامعةالمصطفی بازخوانی، طراحی و تدوین و به عنوان پیوست نظام آموزشی و طرح تحول دیده شود.

استقلال نسبی طلاب را فراهم سازیم

وی با بیان اینکه تربیت نیرو‌های نقش‌آفرین پاسخ‌گو به نیاز‌های جامعه، نیازمند توجه به شاخصه‌هایی است، ادامه داد: همواره باید اهداف عالی جامعةالمصطفی که یکی از نهاد‌های مولود انقلاب اسلامی است، مدنظر بوده و انگیزش در میان استادان، طلاب و مدیران مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام جزایری، انگیزه الهی، استعداد تحصیلی، علاقه طلاب و نیازسنجی منطقه‌ای را از شاخص‌های پذیرش برشمرد و افزود: فضای آموزشی ما باید به فضایی تبدیل شود که کارآمدی، خروجی قهری آن باشد تا از این بستر، زمینه استقلال نسبی دانش‌آموختگان فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین شاخصه‌های کارآمدی و اشتغال‌آفرینی، در ابعاد انگیزشی، فرایندی، شناختی و پذیرشی ترسیم می‌شود، یادآور شد: شناخت وضعیت کنونی جامعةالمصطفی جایگاه والایی دارد و باید کارآمدی آن مدنظر قرار گیرد؛ خدمات جامعةالمصطفی و نقش آن در جهان معاصر انکارناپذیر است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از وضعیت تحصیلی طلاب و تنوع رشته‌ای و ملیتی آنان ارائه کرد و گفت: هر قدر مقاطع تحصیلی طلاب و دانش‌پژوهان بالاتر می‌رود، درصد ریزش محصلان کمتر می‌شود.

حجت‌الاسلام جزایری احصاء آمار‌های منطقه‌ای و استانی جذب طلاب را از دیگر رویکرد‌های جدید معاونت آموزش جامعةالمصطفی دانست و ابراز کرد: آمار‌های استانی و منطقه‌ای طلاب، تأثیر بسزایی در نیازسنجی‌های منطقه‌ای و هدایت تحصیلی این عزیزان خواهد داشت.

وی، ضمن اشاره به موانع و راهکار‌های رفع موانع، تکالیف و وظایف نمایندگان جامعةالمصطفی را در برطرف‌سازی موانع مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: در پذیرش، با آسیب‌های جدی روبه‌رو هستیم؛ در نخستین گام در برطرف‌سازی این آسیب‌ها، به ترسیم اطلس جغرافیای پذیرش نیاز داریم تا در مباحث پذیرش و از منظر‌های مختلف علاوه بر دقت در جذب به کمیّت نیز توجه شود.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه بر شرکت مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در دوره‌های مهارت‌افزایی تأکید کرد و افزود: حدود 30 آسیب در حوزه پذیرش شناسایی و راهکار‌هایی برای حل آن پیشنهاد شده است.

مهارت‌های زبانی مناطق شناسایی شود

وی، پیوست مهارت‌های لازم را از رویکرد‌های مؤثر بر طرح تحول آموزشی در عرصه رسالت طلبگی و مهارت‌آفرینی توصیف کرد و گفت: متناسب‌سازی مهارت‌های آموزشی با حوزه دانشی طلاب و دانش‌پژوهان، می‌تواند به نقش‌آفرینی میدانی این عزیزان عینیت بخشیده، ظهور و بروز دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری به موضوع ارائه بسته‌های مهارتی فوق‌برنامه در طرح تحول آموزشی پرداخت و افزود: آشنایی نمایندگان با آخرین وضعیت رشته گرایش‌ها، از الزاماتی است که می‌تواند بُعد دانشی نمایندگی‌های جامعةالمصطفی را ناظر به نیاز‌های منطقه‌ای ارتقا دهد.

وی نیاز منطقه‌ای، علاقه و استعداد طلبه و اهداف المصطفی را سه ضلع مهم در راهنمایی تحصیلی طلاب و دانش‌پژوهان دانست و ابراز کرد: آشنایی با زبان رسمی و علمی مناطق در کنار تسلط به زبان عربی، در کارآمدترسازی آموزش‌ها بسیار مؤثر خواهد بود لذا نیاز است مهارت‌های زبانی مناطق شناسایی شود.

معاون آموزش جامعةالمصطفی تصریح کرد: طلبه‌ای می‌تواند نقش‌آفرین شود که ملا باشد. ملایی در کنار بحث‌های انگیزه‌ای، واقعیتی است که در ارتقا و قوت‌بخشی به طلاب مؤثر بوده، توان پاسخگویی به شبهات و تأثیرگذاری آنان را در جوامع ارتقا خواهد داد.

انتهای پیام
captcha