عید غدیر فرصتی ارزنده برای ترویج مهربانی و محبت در جامعه
کد خبر: 4070737
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰

عید غدیر فرصتی ارزنده برای ترویج مهربانی و محبت در جامعه

تولیت آستان قدس رضوی عید سعید غدیر خم را فرصتی ارزنده برای ترویج مهربانی، همدلی و محبت در جامعه دانست و از گروه‌های مرجع اجتماعی خواست به ایجاد این مهم در جامعه کمک کنند.

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌ احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، با بیان اینکه واقعه غدیر موجب یاس دشمنان، تکمیل دین و اتمام نعمت الهی شده، اظهار کرد: طی ۲۳ سال نبوت پیامبر گرامی اسلام(ص) جایگاه و شخصیت امیرالمومنین(ع) به مردم معرفی کرده بود اما آنچه در غدیر خم رقم خورد، نظام‌سازی برای جامعه اسلامی و ارائه الگوی مدیریتی به مسلمانان بود.

وی افزود: هنگامی‌ که جامعه اسلامی برخوردار از نظام و الگوی مدیریتی شد، آنگاه جامعه دچار آسیب نمی‌شود و دشمنان نمی‌توانند به آن جامعه آسیب برسانند زیرا تمام جامعه تحت لوای یک نظام وحدت‌بخش قرار می‌گیرد.

مروی دومین مساله مهم در غدیر خم را پرداختن به ابعاد مختلف شخصیت و فضیلت‌های امیرالمومنین(ع) معرفی و خاطرنشان کرد: این عید مبارک فرصت مغتنمی برای پرداختن به جامعیت شخصیت حضرت امیرالمومنین(ع) است؛ باید خصوصیات و شایستگی‌های آن حضرت به مردم و جهانیان شناسانده و معرفی شود؛ بشر امروز تشنه عدالت، حقیقت، معرفت و یک زندگی انسانی است و اگر بخواهیم به مردم الگویی تمام‌عیار در عرصه‌های مختلف زندگی ارائه کنیم، امیرالمومنین علی(ع) بهترین الگو است.

وی اضافه کرد: امروز جامعه بشری تشنه شخصیتی همچون حضرت علی(ع) است و دهه ولایت بهترین فرصت برای معرفی فضیلت‌ها و کمالات انسانی است که به نحو اتم و اکمل در وجود مبارک امیرالمومنین(ع) جمع شده است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه عید سعید غدیر را یکی از اسباب ایجاد وحدت و همدلی در جامعه اسلامی معرفی و عنوان کرد: عید غدیر یکی از بهترین فرصت‌ها برای ترویج محبت، مهربانی و ایجاد همدلی است؛ جشن‌های این عید سعید غدیر خم باید باشکوه و همراه با شادی مومنانه برگزار شود.

وی افزود: مردم نیازمند نشاط و شادابی هستند و در اسلام فرصت‌های خوبی برای پاسخ به این نیاز به حق مردم وجود دارد که عید غدیر یکی از آن‌هاست. در این ایام باید فضای جامعه حقیقتا فضایی توام با شادی و نشاط باشد و برای ترویج محبت و برادری باید تلاش شود.

سنت‌های حسنه عید غدیر باید حفظ شود

مروی با اشاره به اینکه یکی از اعمال و مستحبات روز عید غدیر خم انعقاد عقد اخوت و برادری بین مومنان است، اظهار کرد: عید غدیر خم بهانه خوبی برای ترویج و تعمیق همدلی و مهربانی در جامعه است؛ لذا از بزرگان خانواده‌ها و همه‌ کسانی که به‌ نوعی در جامعه از اقبال عمومی و مرجعیت برخورد هستند، همانند روحانیون، هنرمندان، ورزشکاران و... درخواست می‌کنم که هر کدام به سهم خود حتی با اهدای هدیه‌ای کوچک به دیگران به ایجاد محبت و زدودن کدورت در جامعه کمک کنند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: سنت عیدی و هدیه دادن و به دیدار سادات رفتن از رسومی است که از گذشته در ایام عید غدیر مرسوم بوده و نباید اجازه داد فضای مجازی و زندگی ماشینی موجب نابودی این سنت‌های حسنه و حیات‌بخش شود.

مروی گفت: هدیه دادن در اسلام مورد تاکید است و در روایات نسبت به هدیه و عیدی دادن در عید غدیر تاکید شده است؛ این سنت‌های نیک کدورت‌ها و ناخوشی‌ها را برطرف و محبت را زیاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha