حقیقت غدیریه‌های زبان ترکی ولی‌شناسی دینی و قرآنی است
کد خبر: 4071589
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰

حقیقت غدیریه‌های زبان ترکی ولی‌شناسی دینی و قرآنی است

مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: حقیقت غدیریه‌های زبان ترکی نیز مثل غدیریه‌های زبان فارسی، ولی‌شناسی‌ دینی و قرآنی به زبان شعر است.

مصطفی قلی زاده علیار مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربیمصطفی قلی‌زاده علیار، مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه غدیر در اشعار و زبان ترکی اظهار کرد: بنا به آیه تبلیغ چون موضوع و پیام تاریخی و اعتقادی غدیر چون در رابطه با امامت، ولایت و رهبری علی(ع) از سوی خداست، بسیار مهم و برابر با کل اسلام و کمال دین بوده در همه ادبیات مسلمانان مخصوصا ادبیات و شعر ترکی آذربایجانی تاثیر و درخشش داشته است.

وی افزود: غدیریه‌های ترکی هم مثل غدیریه‌های فارسی و عربی، از غنی ترین اشعار به شمار می‌رود اما با این وجود نمی‌توان گفت یک شعر غدیریه ترکی مشهورترین است بلکه اشعار فاخر زیادی در موضوع غدیر از شعرای متعدد به دست ما رسیده که هر کدام شاهکار هنری برجسته و غنی است.

مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی ادامه داد: اغلب شعرای بزرگ اشعارشان را با مضامین آیات قرآنی در مورد حادثه غدیر خم (۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری) و حدیث نبوی غدیر و نیز با سایر آیاتی که در شان و منزلت علی(ع) نازل شده، زینت بخشیده و از تلمیحات تاریخی شعرشان را پر معنی کرده‌اند، لذا حقیقت غدیریه‌های زبان ترکی نیز مثل غدیریه‌های زبان فارسی، ولی‌شناسی‌ دینی و قرآنی به زبان شعر است.

وی عنوان کرد: مثلا غدیریه مرحوم کریم آقا صافی تبریزی (درگذشت به سال ۱۳۰۸ ش.) با مطلع «غدیر خُمّده تا یتدی پیک رب جلیل/ گتوردی آیه یِ "بَلِّغ" جناب جبرائیل» خیلی عالی است و پیش از او هم شاعران بزرگی مثلا سید ابوالقاسم نباتی، صراف، راجی، حکیم ملامحمد فضولی بغدادی (قرن دهم هجری)، شهید سید عمادالدین نسیمی(قرن نهم هجری) و ... همچنین از معاصران مثل استاد شهریار، حاج مایل ناردارانی، مرحوم استاد عابد تبریزی در این موضوع اشعار جاودان و پرشکوهی دارند.

وی عنوان کرد: در ادبیات زبان ترکی آذربایجان غربی برای نخستین بار موضوع غدیر در اشعار نسیمی در قرن نهم و بعد هم در اشعار منسوب به شاه اسماعیل صفوی نمود پیدا کرده است.

قلی‌زاده علیار با بیان اینکه زبان شعر تاثیرگذارتر و به یادماندنی‌تر است، تصریح کرد: برای همین منظور شاعران متعهد در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) احترام خاصی در نزد آن حضرات داشتند و اهل بیت(ع) شاعران متعهد ، متدین و مبارز را بسیار اکرام م‌کردند از این رو یکی از دلایل واقعیت و حقیقت و حادثه غدیر، شعر شاعران در طول تاریخ است.

وی خاطرنشان کرد: در اشعار مدحیه علی(ع) شاعران به مواردی مثل علم، عدالت، شجاعت و ولایت علی (ع) و مضامین احادیث پیامبر(ص) در فضیلت علی(ع) پرداخته‌اند.

انتهای پیام
captcha