برنامه جامع آیسسکو برای حفظ میراث فرهنگی جهان اسلام
کد خبر: 4073416
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

برنامه جامع آیسسکو برای حفظ میراث فرهنگی جهان اسلام

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام(آیسسکو) در ششمین نشست کنفرانس بین‌المللی میراث فرهنگی در ازبکستان از تدوین برنامه جامع این سازمان برای حفظ میراث فرهنگی جهان اسلام خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الاهرام، این کنفرانس که از 21 تا 24 جولای 2022 (30 تیر تا  3 مرداد) در شهر سمرقند ازبکستان و با شعار «ایجاد رنسانس جدید بر اساس میراث فرهنگی» برگزار شد.

این کنفرانس شاهد حضور تعداد زیادی از متخصصان، کارشناسان و نمایندگان سازمان‌های تخصصی بین‌المللی و منطقه‌ای بود و با هدف ارزش‌گذاری و تبلیغ میراث ازبکستان و بحث در مورد مراحل اجرای پروژه چندرسانه‌ای «میراث فرهنگی ازبکستان در مجموعه‌های جهانی» بر اساس فهرست‌نویسی شاهکارهای میراث فرهنگی حفظ شده در داخل و خارج از این کشور برگزار شد.

محمد زین‌العابدین، رئیس بخش فرهنگ و ارتباطات آیسسکو در سخنرانی جلسه افتتاحیه این کنفرانس تأکید کرد: این سازمان مشتاق همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی ازبکستان با هدف حفاظت از میراث فرهنگی این کشور است.

به گفته وی ارزش‌گذاری میراث فرهنگی جهان اسلام از طریق برنامه‌های عملیاتی و طرح تمدنی این سازمان با نام «راه‌های آینده آیسسکو» انجام خواهد شد و این طرح محور اقدامات آینده سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام در ارتباط با میراث فرهنگی اسلامی خواهد بود.

بلال الشابی، کارشناس بخش فرهنگ و ارتباطات آیسسکو ضمن حضور در این کنفرانس، به بررسی چشم‌انداز و استراتژی سازمان برای فعالیت در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی در جهان اسلام، به‌ویژه از طریق تأسیس مرکز «میراث فرهنگی جهان اسلام» پرداخت. این مرکز مکانی برای حضور متخصصان و صاحب‌نظران در این حوزه خواهد بود.

 ازبکستان دارای هفت اثر تاریخی موجود در فهرست میراث جهانی آیسسکو است. این کشور با همکاری آیسسکو در حال تلاش برای معرفی هرچه بهتر این آثار و تدوین برنامه‌های مدیریت، مرمت و نگهداری آن‌ها است.

انتهای پیام
captcha