نظام بانکداری اسلامی در استرالیا همگام با فناوری‌های روز
کد خبر: 4073737
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸

نظام بانکداری اسلامی در استرالیا همگام با فناوری‌های روز

ظهور بانکداری اسلامی در استرالیا تنها آغاز بحثی بسیار بزرگتر در مورد بانکداری اخلاقی و شمول مالی است؛ بحثی که بانک‌ها ده‌ها سال است که برای حفظ آن تلاش کرده‌اند، چالش نظام این نوع بانکداری در استرالیا در همگام شدن با سرعتی است که جامعه در حال تغییر با آن مواجه بوده و «فناوری» برای تأثیرگذاری بر این تغییرات اجتماعی در خط مقدم است.

به گزارش ایکنا به نقل از Mortgage Business، گوستاو کویروخا (Gustavo Quiroga)، مدیر کل شرکت خدمات دیجیتال  Mobiquity در آسیا و اقیانوسیه در یادداشتی که در این وب‌سایت منتشر شد با اشاره به موضوع تعهدات اجتماعی بانک‌ها در جوامع نوشت: راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و ابرشرکتی (Environmental, social, and corporate governance) یا ESG  تبدیل به کلمه کلیدی صنعت تأمین مالی در 2022 شده است. با این حال، در حالی که همه چیز از نظر ارزش اسمی عالی به نظر می‌رسد، مشتریان شروع به زیر سؤال بردن تعهدات بانک‌ها و مؤسسات مالی نه تنها در مورد حاکمیت زیست‌محیطی، بلکه همتایان اجتماعی آن کرده‌اند.

همانطور که در استرالیا جنبه‌های مختلف حکمرانی اجتماعی را در صنعت تأمین مالی خود باز می‌کنیم، شمول مالی در خط مقدم قرار می‌گیرد و چیزی که می‌بینیم این است که این کشور راه درازی در این رابطه پیش روی خود دارد.

اوایل این ماه، بانک اسلامی استرالیا(IBA) مجوز بانکداری خود را از اداره مقررات احتیاطی استرالیا(APRA) دریافت کرد. در حالی که این یک مجوز محدود است، اما حرکتی هیجان‌انگیز برای شمول مالی و پیشنهادات اخلاقی در بخش بانکداری و خدمات مالی بومی ما است.

مجوز IBA نیز به موقع است، سرشماری جمعیتی استرالیا در 2021، افزایش 34.6 درصدی جمعیت مسلمان استرالیا را ـ که اکنون دومین دین بزرگ در کشور ما است ـ نشان می‌دهد.

با این حال، تحقیقات «حجاز» که ارائه‌دهنده خدمات مالی اسلامی است، نشان می‌دهد که از هر سه مسلمان استرالیایی، یک نفر اعتراف می‌کند که به دلیل فقدان گزینه‌های مالی مناسب و به‌ویژه برای جلوگیری از ربوی شدن پول، پس‌اندازهای نقدی قابل توجهی را در خانه نگه داشته و از دریافت وام مسکن اجتناب می‌کند.

چنین محدودیت‌هایی نه تنها بر قیمت نهایی خدمات بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات مالی تأثیر گذاشته بلکه تأثیر منفی بر کیفیت زندگی مسلمانان استرالیا نیز دارد. می‌توان استدلال کرد که دومی برای ایجاد جامعه‌ای شکوفا و فراگیر مهم‌تر است و در بلندمدت تأثیر منفی بیشتری بر اقتصاد دارد.

با برنامه‌ریزی برای ارائه وام‌های منطبق با شریعت از طریق کانال‌های کارگزار، IBA ممکن است کمی با حجاز بازی کند، اما مهم‌تر از آن، این است که از طریق رقابت برای ارائه خدمات و محصولات مالی برای حمایت از این جامعه مهم در جامعه استرالیا، عرصه را برای مشارکت مالی باز می‌کند. اما، گنجاندن این خدمات فقط در مورد دسترسی داشتن به این خدمات نیست، بلکه در مورد تجربه نیز هست. وقتی به فرصت‌های ارائه و تعامل با جوامع مختلف در جامعه نگاه می‌کنیم، اهمیت تجربیات دیجیتال را درمی‌یابیم.

نقش فین‌تک در جلب نظر مشتریان

با یک زیرساخت فعال دیجیتالی چابک، نه تنها امکان شخصی‌سازی خدمات فعال می‌شود، بلکه مقیاس تحویل چنین محصولات و خدماتی نیز در سطح گسترده وجود دارد. از سوی دیگر تقاضا برای دریافت خدمات بانکی از طریق دیجیتال وجود دارد. گزارش 2021 ABA در مورد روند بانکداری مصرف‌کننده تأیید کرد که استرالیایی‌ها به سرعت با عصر دیجیتال بانکداری سازگار شده‌اند، به این معنی که ما در حال پر کردن شکاف در شمول مالی و تجربه مصرف‌کننده هستیم.

نظام بانکداری اسلامی در استرالیا

با این حال، با پیشرفت سریع فناوری، بانک‌ها و مؤسسات مالی مجبور به نوآوری با سرعتی که مشتریان می‌خواهند ـ و شاید حتی سخت‌تر از آن، انتظارات آنها برای تجربه‌های لذت‌بخش ـ به چالش کشیده می‌شوند.

در اوایل سال جاری، تیم مهندسی دیجیتال ما در Mobiquity یک نمونه اولیه بانک اسلامی را با تأمین مالی آنلاین خودرو (مرابحه) و برای حمایت از جامعه مسلمانان در حال رشد جهان ارائه کرد.

نمونه اولیه این خدمات منطبق با شریعت که تنها در مدت شش هفته توسعه یافت، به هر مؤسسه مالی امکان می‌دهد تا از طریق فناوری که به زیرساخت متصل می‌شود، ارائه خدمات خود و خدمات بانکداری اسلامی را افزایش دهد.

این تنها راهی است که فناوری می‌تواند هزینه ارائه خدمات را کاهش دهد و زمان را برای عرضه محصولات کوچکتر و خاص به بازار تسریع کند و به ارائه‌دهندگان خدمات این امکان را می‌دهد که آگاهی اجتماعی را در اولویت قرار داده و به مشتریان تجربیات شخصی و ارزش افزوده ارائه دهند که سوددهی واقعی دارند زیرا از این طریق نیازهای برآورده نشده جامعه مسلمان برطرف می‌شود. پیامدهای این نوع از فناوری بسیار گسترده است زیرا این کار باعث افزایش جاذبه برند نیز می‌شود.

بانکداری اسلامی و اخلاقی

ظهور بانکداری اسلامی تنها آغاز یک بحث بسیار بزرگتر در مورد بانکداری اخلاقی و شمول مالی است. بحثی که بانک‌ها ده‌ها سال است برای حفظ آن تلاش کرده‌اند. چالش در همگام شدن با سرعتی است که جامعه در حال تغییر بوده و فناوری برای تأثیرگذاری بر این تغییرات اجتماعی در خط مقدم است.

محصولات و خدمات نیز نیازی به انطباق با شریعت ندارند، برای مثال: چگونه می‌توانیم به یک میلیون مهاجر جدید که در پنج سال گذشته به بخش مهمی از اقتصاد استرالیا تبدیل شده‌اند، مشارکت مالی ارائه کنیم؟ پاسخ در خدمات بانکی و تأمین مالی شخصی‌سازی شده نهفته است که با خواسته‌ها و نیازهای این گروه‌های کوچک یا بزرگ و در عین حال مهم در جامعه ما شروع می‌شود.

در شرایطی که نتیجه مهم است، در دنیایی که حاکمیت شرکتی و تأثیر اجتماعی بر جاذبه برند می‌افزاید، آگاهی اخلاقی باید در هنگام توسعه محصولات و خدمات اولویت داشته باشد.

این کار به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا از طریق گزینه‌ها و کانال‌های متعدد محصول که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کنند، بدون به خطر انداختن ارزش‌ها یا رفاه، تصمیم‌های مالی بگیرند. این تنها زمانی محقق می‌شود که بانک‌ها رویکردی مبتنی بر رفتار مشتری را برای نوآوری اتخاذ کنند.

بدون این رویکرد، شکاف در شمول مالی تنها افزایش می‌یابد و نتیجه آن کاهش سلامت مالی جامعه خواهد شد.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha