خودسازی، پیشرفت و کمال معنوی در اولویت فعالیت قضات قرار گیرد
کد خبر: 4075393
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

خودسازی، پیشرفت و کمال معنوی در اولویت فعالیت قضات قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قضاوت را یک منصب مهم و حساس دانست و گفت: قضات و کارکنان دادگستری باید هر چه بیشتر در خودسازی، پیشرفت و کمال معنوی تلاش کنند و این امور در اولویت آنان قرار گیرد.

نشست دادگستری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان امروز، 11 مردادماه در نشست فصلی با معاونان، رؤسای دادگستری و دادستان‌های استان اظهار کرد: قضاوت یک شغل نیست بلکه یک منصب است و جایگاه خطیری است که خداوند متعال به ما توفیق عطا کرده تا در این منصب به مردم خدمت کنیم.

وی افزود: هنر مدیریت این است که از امکانات و وضعیت موجود بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم و با تعامل، هم‌افزایی و رعایت سلسله مراتب مدیریت موفقی داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان کردستان خطاب به رؤسای دادگستری و دادستان‌های استان بیان کرد: در مشکلات و مسائل مختلف در حوزه‌های قضایی باید سریعا و از ابتدا ورود کرده تا از بروز بحران جلوگیری شود و نظارت و مدیریت شود.

وی بر تعامل سازنده و مؤثر مسئولان قضایی استان با ادارات و نهادهای مختلف تأکید کرد و ادامه داد: دستگاه قضایی در عین استقلال و اقتدار باید تعامل مؤثری با سایر ادارات اجرایی داشته باشد .

حجت‌الاسلام حسینی با تأکید بر ضرورت نظارت و دقت بیشتر در پرونده‌های مهم استان توسط رئیس دادگستری و دادستان‌های استان گفت: در بحث مربوط به جرایم امنیتی، خشن، تصرفات منابع طبیعی، معادن، وضعیت زندان‌ها و ... با حساسیت خاص و مطابق با سیاست‌های دستگاه قضایی و منویات ریاست محترم قوه قضاییه باید اقدام کرد.

وی تثبیت اراضی کشاورزی در استان را از اولویت‌های مهم دستگاه قضایی ذکر کرد و افزود: در این خصوص دو اقدام مهم باید صورت پذیرد که نخست آگاه‌سازی مردم و زارعان از طریق رسانه‌های جمعی و استفاده از ظرفیت سمن‌ها و حتی دهیاری‌ها از منافع اجرای قانون حدنگار و سنددار شدن اراضی کشاورزی و نقش مؤثر این کار در کاهش اختلافات و بالطبع کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان کردستان اظهار کرد: اقدام دوم، الزام ادارات و مراجع ذیربط از جمله ثبت اسناد و املاک، جهاد کشاورزی و امور اراضی به انجام وظایف قانونی در راستای دستورات و منویات ریاست محترم قوه قضاییه در این حوزه و استفاده از ظرفیت دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران است.

وی افزود: در راستای کاهش پرونده‌های مانده، معوق و مسن و کاهش اطاله دادرسی و افزایش رضایتمندی عمومی، لازم است اوقات رسیدگی در شعب افزایش یابد تا عملکرد مطلوب‌تری را شاهد باشیم و وظیفه نظارتی در این مورد بر عهده معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان و روسای حوزه‌های قضایی استان است.

حجت‌الاسلام حسینی ارتقای جایگاه دادگستری استان را در گرو کاهش پرونده‌های مسن، کاهش موجودی شعب، افزایش اوقات رسیدگی، اتقان آرا و صلح و سازش عنوان کرد و افزود: کمیته اتقان آرای دادگستری استان باید بصورت فعال، منظم و مستمر موضوع ارتقای کیفی آرای صادره راپیگیری و بصورت ماهیانه اقدامات انجام شده را گزارش کرده مضاف براینکه معاونت توسعه حل اختلاف استان نیز باید ضمن آموزش‌های لازم برای کارکنان شورای حل اختلاف تدابیر لازم را در جهت افزایش سازش در دعاوی حقوقی و کیفری اتخاذ کنند.

وی یادآور شد: دادستان‌های حوزه‌های قضایی با نظارت جدی، مؤثر و مستمر به ضابطیا بویژه ضابطین عام و مراجع انتظامی بر رعایت حقوق شهروندی در این مراجع نظارت کنند.

انتهای پیام
captcha