تأثیرات الگوگیری اهل بیت(ع) در زندگی انسان‌ها
کد خبر: 4076343
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

تأثیرات الگوگیری اهل بیت(ع) در زندگی انسان‌ها

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: الگوگیری از اهل بیت(ع) و به‌ویژه سیدالشهدا(ع) باعث شده که امروز در جبهه‌های جنگ شاهد نیروهای بسیاری باشیم که اگر الگویی به اسم سیدالشهدا(ع) وجود نداشت امروز مشخص نبود که بتوانیم در این مسیر داوطلبان زیادی را برای حضور در جنگ داشته باشیم یا خیر.

اهل بیت(ع)حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن موسوی‌مهر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: اهل بیت(ع) در همه دوره‌ها، الگوی ما هستند و شرایط زمانه است که تعیین می‌کند کدامیک از ابعاد زندگی آن بزرگواران را به عنوان الگوی خود قرار دهیم و به آن اقتدا کنیم.

وی ادامه داد: برای نمونه امام حسین(ع) در یک برهه‌ای قیام کردند و امام حسن(ع) نیز در برهه دیگری تصمیم به صلح گرفتند. البته که این بدان معنا نیست که امام حسن(ع) از روحیه صلح‌طلبانه برخوردار بودند و امام حسین(ع) نیز روحیه جنگ طلبانه‌ای داشتند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: در حقیقت موضوعی که در این میان وجود دارد این است که شرایط زمانه است که موجب اینگونه صلح‌ها و قیام‌ها می‌شود و بر روی این اقدامات تأثیر می‌گذارد. به عبارتی اگر امام حسین(ع) هم در زمان امام حسن(ع) حضور داشتند یقیناً همان کاری را می‌کردند که امام حسین(ع) انجام دادند، کما اینکه اگر امام حسن(ع) هم در زمان امام حسین(ع) بودند قطعاً دست به قیام می‌زدند.

موسوی‌مهر تأکید کرد: پس شرایط در اینگونه تصمیم‌گیری‌ها مؤثر است و امروز هم در زمان ما اینگونه نیست که همیشه جنگ و یا همیشه صلح باشد، بلکه این موضوع بستگی به این دارد که شرایط ما چگونه باشد کما اینکه ما در سیاست خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد این موضوع هستیم که در برهه‌هایی از زمان با بلوک‌های شرقی و غربی در مقابله بودیم و پس از مدتی وارد تعامل با یکدیگر شدیم و در یک دوره‌ با برخی از کشورها تعاملاتی داشتیم، اما پس از مدتی این ارتباطات قطع شد و درگیری‌هایی رخ داد. به همین جهت است که گفته می‌شود تمامی این تصمیمات بسته به شرایطی است که ما درآن قرار می‌گیریم.

وی بیان کرد: از این‌رو به هر حال ما نیاز به الگویی داریم که اگر شرایطی به وجود آمد که دین به خطر افتاد و لازم بود که از دین و آرمان‌های اسلامی دفاع و در این راه جان‌فشانی می‌کردیم، باید به اسوه و الگوی خود اقتدا کنیم و پیش رویم که البته این مهم زمان و مکان نمی‌شناسد، بلکه شرایط زمان و مکانی است که تعیین می‌کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: بنابراین انسان باید چنین الگویی داشته باشد و این مهم را وظیفه خود بداند که به الگوی خود اقتدا کند همان نتیجه‌ای می‌شود که ما امروز عده زیادی را در جنگ‌های نیابتی خود با داعش، القاعده و... نیز شاهد بوده‌ایم، اما اگر الگویی به اسم سیدالشهدا(ع) وجود نداشت امروز مشخص نبود که بتوانیم در این مسیر داوطلبان زیادی را برای حضور در جنگ داشته باشیم یا خیر.

الگوگیری از حضرت زینب(س) در شرایط کنونی

موسوی‌مهر با اشاره به الگوگیری از حضرت زینب(س) به‌ویژه در شرایط کنونی اظهار کرد: همواره حضرت زینب(س) الگوی بسیار خوبی برای زنان هستند، به گونه‌ای که زنان زیادی با الگوگیری از آن حضرت توانستند از خودگذشتگی کنند و با صبوری خود نیز توانستند همراه همسرانشان باشند و آنان را راهی جبهه‌های جنگ کنند و اگر این زنان اینگونه الگوگیری نمی‌کردند قطعاً ما هم نمی‌توانستیم این تعداد افراد را در جنگ‌های مختلف شاهد باشیم.

وی ادامه داد: البته که حضرت زینب(س) جلوه‌های مختلفی در زندگی خود دارند، اما یکی از این جلوه‌ها، بحث صبر است و همسران شهدا نیز با تکیه بر این صبر توانستند اینگونه مقاومت و از همسران خود برای حضورشان در جبهه‌های جنگ حمایت کنند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: به هر حال جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری به آن تأکید می‌فرمایند در زندگی ایشان کاملاً مشهود و ملموس است و در حقیقت اگر حضرت زینب(س) نبودند شاید بتوان گفت که ما امروز نمی‌توانستیم کربلا و ایثار سیدالشهدا(ع) را درک کنیم و یا حتی روایت این قیام نیز به درستی به دست ما نمی‌رسید.

موسوی‌مهر با اشاره به اینکه در واقع اگر هر یک از جلوه‌های زندگی آن حضرت را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که تمامی آن‌ها می‎تواند الگوی درستی برای زن‌های ما باشد مشروط به اینکه تبیین درستی از این جلوه‌ها هم داشته باشیم، گفت: از این‌رو مبلغین و نهادهای فرهنگی وظیفه دارند که شخصیت زینب کبری(س) را به درستی، زیبا، قهرمانانه و با همان عظمتی که دارد به مخاطبان منتقل کنند.

عاشورا موجودی زنده است

وی در خصوص اینکه آیا پیام عاشورا یک پیام ثابت است یا خیر اظهار کرد: عاشورا یک موجود زنده و به تعبیری نیز یک حقیقت زنده و جاری است و حقیقت زنده و جاری یک اصول و کلیات ثابت و از طرفی هم اصول و کلیات متغیری دارد. کلیات ثابت این واقعه آن است که انسان نخواهد در مقابل ظلم، فساد و منکرات انسان بی‌تفاوت باشد و از کنار این مسائل به راحتی عبور کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: اما متغیرهایی هم وجود دارد و آن این است که اگر سیدالشهدا(ع) در برخی از اتفاق‌هایی که رخ داده است به شکل دیگری عمل می‌کردند نتیجه هم چیز دیگری غیر از این نتیجه‌ای که امروز شاهد هستیم بود.

موسوی‌مهر بیان کرد: در واقع اگر کوفیان وفای به عهد می‌کردند بی‌تردید عاشورا به گونه دیگری رقم می‌خورد، زیرا امام حسین(ع) برای کشته شدن راهی کربلا نشده بودند، بلکه برای اصلاح امت جد خود راهی این سرزمین شدند و لذا اگر ایشان از سوی کوفیان یاری می‌شدند، اتفاقات به گونه دیگری رقم می‌خورد.

وی اظهار کرد: از این‌رو درس کلی که می‌توانیم از قیام عاشورا بگیریم این است که ظلم‌ستیز و فسادستیز باشیم و در مقابل منکراتی که به سمت انحطاط جامعه پیش می‌رود بی‌تفاوت نباشیم و در عین حال نیز به سایر متغیرها نیز باید توجه داشته باشیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: لذا اگر واقعه عاشورا امروز رقم می‌خورد در شکل، ابعاد و کیفیت دیگری رخ می‌داد و جهاد حضرت زینب(س) نیز جهاد تبیین به شکل دیگری رقم می‌خورد. پس ما نباید از ابزارها، شرایط و فضای روز غفلت کنیم، در عین حال که اصول اصلی و کلیات را هم باید مورد توجه قرار دهیم، چرا که این کلیات به نوعی نقشه راهی است و به ما جهت‌گیری را نشان می‌دهد، ضمن اینکه باید به شرایط زمانی و مکانی هم توجه لازم را داشته باشیم.

عاشورا برای همه یک دانشگاه است

موسوی‌مهر بیان کرد: عاشورا یک دانشگاه است و برای همه یک درسی دارد، زیرا در واقعه عاشورا از تمامی سنین اعم از کودک شیرخوار، نوجوان، جوان، بزرگسال، مرد و زن حضور دارند و ما می‌توانیم از تمامی این افراد درس‌هایی را بگیریم و هر یک از آن بزرگواران را الگوی خود قرار دهیم.

وی گفت: بنابراین ما باید بیش از پیش نسبت به این الگوها اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. در این میان به گمان من فرهیختگان، اساتید حوزه و ... می‌توانند با مطالب متنوع و جذاب خود این الگوها را وارد فضای گفتمانی جامعه کنند و این کار تنها به محرم و صفر اختصاص داده نشود که در حقیقت این کار می‌تواند در حل و کاهش مشکلات جامعه تأثیر بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha