ثانیهها را بشمارید؛ روز واقعه فرداست؛ روزی که زمین و آسمان خونین شدند، سرخ شدند و سرخ ماندند. فریادی از عمق وجود بهترین مخلوق عالم بلند شد و بلند ماند؛ هنوز هم اگر گوش شنوایی باشد، این فریاد هدایتگر است، انسان را به خروش میآورد، جاذبهای دارد که هر کس ذرهای عشق حسین(ع) را داشته باشد جذبش میکند، ذوبش میکند، میگریاند و در آخر در آخرت، میخنداند.
فردا عاشوراست. روزی که توصیه شده شبش را مثل ارباب عالم حسین(ع) شبزندهداری کنیم و روزش را به خواندن کتابهای مقتل و عزاداری بگذرانیم. اعمال مستحبی زیادی برای شب و روز عاشورا توصیه شده است که از جمله آنها موارد زیر است:
در کتاب «اقبال» برای شب عاشورا دعاها و نمازهای بسیار با فضیلتهای فراوان روایت شده است که از جمله میتوان به صد رکعت نماز اشاره کرد که در هر رکعت پس از سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از پایان صد رکعت «هفتاد مرتبه» بگوید: «سُبْحانَ اللّٰهِ، وَالحَمْدُ للّٰهِ، وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَاللّٰهُ أَكْبَرُ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا باللّٰهِ العَلِيِّ العَظِيمِ؛ منزه است خدا و سپاس خدای را و نیست معبودی جز خدا و خدا بزرگتر است و جنبش و نیرویی نیست مگر به خدای برتر بزرگ». و در روایت دیگر پس از «العَلِیِّ العَظِیمِ» استغفار هم ذکر شده است.
همچنین چهار رکعت نماز در آخر شب که در هر رکعت پس از سوره حمد، هر کدام از آیتالکرسی و سورههای توحید و فلق و ناس را ۱۰ مرتبه بخواند و پس از سلام، ۱۰۰ مرتبه سوره توحید را قرائت کند.
از دیگر اعمال شب عاشورا میتوان به چهار رکعت نماز اشاره کرد در هر رکعت سوره حمد و ۵۰ مرتبه سوره توحید دار و این نماز برابر است با «نماز امیرالمؤمنین»(ع) که فضیلت بسیار دارد و فرموده: پس از نماز، بسیار ذکر خدا کند و صلوات بسیار بر رسول خدا(ص) فرستد و هر چه میتواند بر دشمنان ایشان لعن کند.
احیا داشتن در شب عاشورا نیز از دیگر اعمال تأکید شده است. در فضیلت احیای این شب روایت آمده که شبزندهداری در این شب مانند آن است که عبادت کرده باشد به عبادت جمیع فرشتگان و عبادت در آن برابر هفتاد سال عبادت است و اگر کسی را توفیق دست دهد، در چنین شبی در کربلا باشد و امام حسین(ع) را زیارت کند و نزد آن حضرت تا صبح بیتوته کند، خدا او را آغشته به خون امام حسین(ع) در زمره شهدا با آن حضرت محشور فرماید.
عاشورا روز مصیبت و حزن ائمه طاهرین(ع) و شیعیان ایشان است و در این روز سزاوار است شیعیان مشغول کاری از کارهای دنیا نشوند و برای خانه خود چیزی ذخیره نکنند و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشند و عزاداری حضرت امام حسین(ع) را برپا کنند و اشتغال به ماتم داشته باشند به صورتی که در ماتم عزیزترین اولاد و اقوام خود اشتغال میورزند.
قرائت زیارت عاشورا نیز از دیگر اعمال توصیه شده روز عاشورا است. همچنین سزاوار است در این روز مقتل (کتابهایی که پیرامون واقعه کربلا نگاشته شده است) بخوانند و یکدیگر را بگریانند.
در این روز خواندن هزار مرتبه سوره توحید فضیلت بسیار دارد و روایت شده که خدای رحمان به سوی او نظر رحمت کند. همچنین شایسته است که شیعیان در این روز بیآنکه قصد روزه کنند، از خوردن و آشامیدن امساک کنند و در آخر روز، پس از عصر به غذایی که اهل مصیبت میخورند مانند ماست یا شیر و امثال آنها و نه غذاهای لذیذ، افطار کنند.
علامه مجلسی در «زادالمعاد» فرموده: بهتر آن است که روز نهم و دهم را روزه نگیرید، زیرا بنیامیه این دو روز را برای برکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه میداشتند و به دروغ، احادیث بسیار در فضیلت این دو روز و روزه آنها را به حضرت رسول(ص) نسبت دادهاند و از طریق اهلبیت(ع) احادیث بسیاری در مذمّت روزه این دو روز به ویژه روز عاشورا وارد شده است.
از حضرت رضا(ع) نیز روایت شده است که هر که کوشیدن در حوائج خود را در روز عاشورا ترک کند و به دنبال کاری نرود، حقتعالی حوائج دنیا و آخرت او را برآورد و هر که روز عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه او باشد، حقتعالی روز قیامت را روز شادی و سرور و خوشحالی او گرداند و دیدهاش در بهشت به ما روشن شود؛ هرکه روز عاشورا را روز برکت نامد و در آن روز برای منزل خود چیزی ذخیره کند، خدا آن ذخیره را برای او مبارک نکند و روز قیامت با یزید و عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد(علیهم اللعنه) محشور شود.
انتهای پیام