منابع شهر مشهد کفاف ارائه خدمت به ۳۰ میلیون زائر را ندارد
کد خبر: 4077726
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

منابع شهر مشهد کفاف ارائه خدمت به ۳۰ میلیون زائر را ندارد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: حل مسائل مشهد و استان با اختیارات منطقه‌ای، استانی و شهرستانی ممکن نیست لذا با منابع یک شهر سه میلیونی نمی‌توان سی میلیون زائر را خدمت کرد.

منابع یک شهر سه میلیونی کفاف ارائه خدمت به 30 میلیون را ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، با حضور در تحریریه ایکنا به مناسبت روز خبرنگار، اظهار کرد: زیارت هویت اصلی مشهد و خراسان و جزو مسئله‌های عمده‌ است و با توجه به میزبانی از 30 میلیون سالانه انتظار می‌رود، از سوی حاکمیت مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال 88، براساس مصوبه هیئت وزیران فرصتی با عنوان کارگروه ملی زیارت به وجود آمد و در طول 12 سال تصمیماتی در بخش‌های مختلفی گرفته شد.

گنابادی‌نژاد ابراز کرد: زیارت نیازمند توجه بیشتر از لحاظ کیفی و کمی است. اولین کارگروه ملی زیارت با حضور رئیس جمهور برگزار و یکی از مصوبات این جلسه این بود که کارگروه ملی زیارت به شورای ملی زیارت ارتقا یافته و مسئولیت آن نیز بر عهده رئیس جمهور باشد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: تشکیل شورای ملی زیارت نوید این را می‌دهد که مسئله زیارت ارتقا یافته و باید این را به فال نیک گرفت، اما اگر به درستی از این فرصت استفاده نشود، ممکن است گرفتار فعالیت‌های کم‌اهمیت شویم، مانند بسیاری از شوراهایی که خاصیت ندارد.

وی افزود: در این راستا براساس تأکید ریاست جمهوری، دبیرخانه شورای زیارت در خراسان رضوی تشکیل شد، چرا که خراسانی‌ها با موضوع زیارت و زائر مرتبط و درگیر هستند، لذا مقدمات دبیرخانه در مشهد فراهم شده است و در مرحله اول چهار کمیسیون که به کار کارشناسی خواهد پرداخت.

گنابادی‌نژاد در خصوص شرح مسائل زیارت ابراز کرد: مسئله زیارت در چهار محور تعیین شده نخستین محور این است که زیارت را به مسئله کشور و نخبگان تبدیل کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص دومین اولویت حوزه زیارت، گفت: رفع نواقص عمده‌ای که در حوزه داریم، دومین اولویت است. برای نمونه در تمام راه‌های مواصلاتی از مرکز ایران تا هر جایی که بخواهید سفر بروید، راه‌های خراسان بدترین وضعیت را دارد، وضعیت ریلی و هوایی هم مناسب نیست، همچنین در زمینه خدمات جاده‌ای، اقامت و ... نواقص جدی وجود دارد که باید رفع شود.

وی ادامه داد: ارتقای فرهنگ میزبانی اولویت سوم ماست که این نیز به حاکمیت ارتباطی ندارد و ما باید برای مردم مشهد مشارکت در امر میزبانی را فرهنگسازی کنیم.

گنابادی‌نژاد اضافه کرد: معدل خدمات سفر در مشهد در مقایسه با سایر نقاط سفر در کشور و خارج از کشور به‌ویژه در حوزه‌های زیارتی بالاتر است، اما در حوزه رضایتمندی هنوز جای کار دارد و بعضی از نارضایتی‌هایی که داریم، قابل توجه است که این نیز به فرهنگ میزبانی بازمی‌گردد.

وی بیان کرد: تغییر و تحول الگوی اداری و مدیریت استان مسئله چهارم در امر زیارت است. مسائل ما در مشهد و استان ملی و بین‌المللی است، اما اختیاراتمان منطقه‌ای، استانی و شهرستانی است، لذا با این اختیارات نمی‌توانیم مسائل 30 میلیون زائر را اداره کنیم، یعنی در واقع با منابع یک شهر سه میلیونی نمی‌توان به سی میلیون زائر خدمت کرد. این موضوع نیازمند بازنگری است و پیشنهاد شهر ویژه زیارتی در دستور کار است که پس از آماده‌سازی در دستور کار شورای ملی زیارت قرار خواهیم داد و امید است که با مقدمات ساختاری به لحاظ دبیرخانه و کمیسیون به روزمرگی دچار نشویم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: سهم فعالان رسانه و خبر بسیار جدی است، لذا پیگیری، حساس‌سازی و مطالبه‌گری در این خصوص بسیار حائز اهمیت است و ما را از روزمرگی و کارهای حاشیه‌ای باز خواهد داشت.

مهمترین دغدغه ما در دهه پایانی سفر اسکان زائران است

گنابادی‌نژاد درخصوص تمهیدات استانداری در دهه پایانی ماه سفر، بیان کرد: برنامه‌ریزی در این خصوص را از اول تابستان آغاز کرده‌ایم و بزرگترین دغدغه ما، در حوزه اسکان است که امیدوار هستیم غیر از مراکز اسکان رسمی، سایر ظرفیت‌های اسکان را نیز فراهم کنیم که در این راستا مدارس، مساجد، زائرسراها، حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی و... در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم ظرفیت اسکان را در هر شب برای 400 هزار نفر فعال کنیم.

وی افزود: تقویت حوزه ایاب و ذهاب از دیگر موارد است به‌ویژه در خصوص بازگشت زائران که در نوروز تجربه خوبی در این حوزه داشتیم، لذا برای تقویت خدمات در این راستا رسانه باید نگاه دیدبانی به حوزه زیارت داشته باشد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی درخصوص حوادث فرودگاه مشهد، گفت: بحث ایمنی زائر چه در فرودگاه، راه‌آهن و جاده بسیار مهم است و ما این امر مهم را در دستور کار قرار دادیم که مجموعه شاخص‌های ایمنی در حوزه خدمات به زائر از جمله اسکان، حمل‌ونقل و... کنترل و بروزرسانی شود و به لحاظ زیرساختی نیز حوزه معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی اقدام خواهد کرد.

منابع شهر مشهد کفاف ارائه خدمت به ۳۰ میلیون زائر را ندارد

 

انتهای پیام
captcha