مرحوم برادران وحدت حوزه و دانشگاه را در آستان قدس رضوی پایه‌گذاری کرد
کد خبر: 4077750
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

مرحوم برادران وحدت حوزه و دانشگاه را در آستان قدس رضوی پایه‌گذاری کرد

قائم مقام اسبق تولیت آستان قدس رضوی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه را مرحوم برادران در آستان قدس رضوی پایه‌گذاری کرد و همچنین تحقیق و پژوهش را در قالب بنیاد پژوهش‌های اسلامی به منصه ظهور رساند.

مرحوم برادران رفیعیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی کریمی، قائم مقام اسبق تولیت آستان قدس رضوی، در مراسم نکوداشت مرحوم علی محمد برادران رفیعی رئیس اسبق دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد که امروز 22 مردادماه، در مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 4 دهه رفاقت با مرحوم برادران رفیعی و دو دهه کار مستمر ستادی و فرهنگی با این عزیز سفر کرده را از افتخارات خود برمی‌شمارم.

وی ادامه داد: حضور مرحوم برادران در آستان قدس رضوی، هم‌زمان با انقلاب اسلامی و با دعوت تولیت فقید وقت آستان قدس رضوی مرحوم آیت‌الله طبسی مصادف شد با ریل‌گذاری‌هایی که در این دستگاه مقدس به وجود آمد.

به اعتقاد کریمی، نور رضوی و در سایه خورشید قرار گرفتن دکتر برادران باعث شد این چهره به ارزش‌های ذاتی خود پی ببرد. اگر بخواهیم به توصیف شخصیت مرحوم برادران بپردازیم، در مرکز ثقل مثلثی قرار می‌گیرد که یک ضلعش معلمی و دانشگاه، ضلع دیگر آن کتاب و قلم و ضلع سوم آن مدیریت و اجتماع بود.

قائم مقام اسبق تولیت آستان قدس رضوی در بیان خصلت‌های مرحوم برادران بیان کرد: اگر بگوییم پشت پا به ذخایر دنیا زد، واقعی بود. اگر بگوییم نگاهی به تمکن و ثروت پدر نداشت، اگر بگوییم در تمام دوره مدیریتش در آستان قدس رضوی، همه دریافتی‌‌اش را به بخش خیریه‌ها واگذار می‌کرد، باز هم از شخصیتش کم گفتیم. وحدت حوزه و دانشگاه را مرحوم برادران در آستان قدس رضوی پایه‌گذاری کرد. تحقیق و پژوهش را در قالب بنیاد پژوهش‌های اسلامی به منصه ظهور رساند.

وی افزود: مرحوم برادران رفیعی در ایجاد دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) همت گماشت و با همه کمبودها و سرسختی‌هایی که آن زمان در آستان قدس رضوی وجود داشت، این دانشگاه را در یک آپارتمان در خیابان شهید محمدمنتظری تأسیس کرد و با اولین رشته به نام کتابداری، فضای دانشگاه را معطر کرد که امروز تبدیل به یک پایگاه بین‌المللی شده است.

کریمی ادامه داد: مرحوم برادران رفیعی مرکزی به نام بهپوش را با کمک دکتر سعیدی تبدیل به مرکز به‌نشر کرد و مجموعه‌ لباس‌فروشی مقابل دانشگاه تهران را به بزرگترین کتاب‌فروشی در تهران تبدیل کرد. اگر بگوییم زمانی که در آستان قدس رضوی خبری از چاپ کتاب نبود، ایشان با دو دستگاه چاپ ملخی، آن هم به صورت دسته دوم در مرکز چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی کار نشر کتاب را پایه‌گذاری کرد.

قائم مقام اسبق تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: مرحوم برادران، مرحوم برادران بود. او خود را به گسترش علم، دانش و معرفت دینی در جامعه وقف کرد. زمانی که در آستان قدس رضوی با شرایط سخت توسعه همراه بودیم و کار عمرانی به همه امور ترجیح داشت، ایشان غافل از این موضوع نبود و با سرسختی، پافشاری و پیگیری مداوم در جهت تحقق بودجه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی اقدام می‌کرد.

وی، برادران را پایه‌گذار مسائل فرهنگی در آستان قدس رضوی دانست و با اشاره به دقت و وسواس ایشان در تجلی مرکز خراسان‌شناسی، گفت: توسعه کتابخانه‌های وابسته آستان قدس رضوی یکی دیگر از اقدامات مرحوم برادران است و در سرتاسر مشهد و در استان‌های مختلف کشور تا به توسعه علم و دانش کمک کند.

کریمی افزود: او علاقه‌مند بود که کار کتاب و قلم را، در سیره زندگی خود قرار دهد و هنگامی که از تشکیلات آستان قدس رضوی با کارنامه‌ای بسیار درخشان فارغ‌التحصیل شد، باز هم به سرای قلم رجوع کرد.

رونمایی از ویژه‌نامه نکوداشت مرحوم علی محمد برادران رفیعی

در ادامه این برنامه، ویژه‌نامه نکوداشت مرحوم علی محمد برادران رفیعی با حضور دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، علی کریمی، قائم مقام اسبق تولیت آستان قدس رضوی، دکتر محمدمهدی رکنی یزدی استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی و فرزندان مرحوم برادران رفیعی رونمایی شد.

این ویژه‌نامه به کوشش محمدتقی منشی طوسی مولف این ویژه‌نامه، عضو و مدیر پیشین گروه ترجمه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و محمدرضا مروارید دیگر مولف این ویژه‌نامه است.

منشی طوسی، در این مراسم به بیان چگونگی شکل‌گیری و نشر این کتاب پرداخت و او را الگو، مراد و سرمشق بسیاری از ابعاد زندگی‌اش در 35 سال آخر زندگی پربرکت مرحوم برادران رفیعی دانست.

عضو و مدیر پیشین گروه ترجمه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مرحوم برادران رفیعی را معمار بزرگ فرهنگ و بزرگ مرد خرد، مهربانی، گذشت و فداکاری و... برشمرد.

وی بیان کرد: پس از برگزاری مراسم تشییع مرحوم برادران رفیعی، قرار بر جمع‌آوری و انتشار این اثر شدو از میان کسانی که بیشترین نزدیکی را به خلق‌و‌خو و شناخت از ایشان داشتند و اولین شخص، رضا برادران، پسر مرحوم بود و از ایشان خواهش کردم در مورد پدر مطلبی بنویسد و ایشان به گرمی استقبال کرد و به فاصله کوتاهی مطالب ارسال شد.

منشی طوسی اضافه کرد: در تهیه این ویژه‌نامه از سخنان محمدحسین پاپلی استاد پیشکسوت دانشگاه تربیت مدرس، محمدجعفریاحقی مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه و رامپور صدر نبوی استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی بهره گرفته است، هم‌چنین از نوشته ارزشمند محمد نظرزاده کارشناس ارشد تاریخ که چکیده 20 جلسه مصاحبه و تاریخ شفاهی با مرحوم برادران رفیعی را تهیه کردند. اسناد و مدارکی که از خانم نفیسه برادران، دختر مرحوم دریافت شد. هم‌چنین علی سوزن‌چی کارشناس مرکز اسناد اسناد کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، فهرستی از اسناد و مدارک ارزشمندی که مرتبط به مرحوم برادران را در اختیار ما قرار دادند.

عضو و مدیر پیشین گروه ترجمه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در این مجموعه علاوه بر مرور زندگی، خدمات و آثار علمی دکتر علی محمد برادران رفیعی، یادداشت‌های تقدیمی، تصاویر و اسناد ارائه شده است.

انتهای پیام
captcha