غربی‌ها باید فتوای ارتداد سلمان رشدی را برمبنای تعریف خود از آزادی بیان بپذیرند + صوت
کد خبر: 4078328
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۷
حمیدرضا آصفی:

غربی‌ها باید فتوای ارتداد سلمان رشدی را برمبنای تعریف خود از آزادی بیان بپذیرند + صوت

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه با اشاره به نوع مواجهه متفاوت غرب با توهین به اسلام در مقابل توهین به سایر پیامبران و مسائل دیگر گفت: با همان استدلال غرب می‌توان گفت حکم ارتداد سلمان رشدی آزادی یک دین برای تعیین چنین مجازاتی در مورد چنین اهانتی است که یک مرجع و رهبر دینی تنها آن را اعلام کرده و لذا اگر قرار بر حمایت از اهانت به اسم آزادی بیان است، برخورد با چنین اهانتی براساس همان نوع تعریف از آزادی بیان مجاز است.

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ایران در فرانسه و امارات متحده عربی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره حمایت خاص و ویژه غرب از شخصیت‌ها و جریان‌های اسلام‌ستیزی مانند سلمان رشدی و تلاش غربی‌ها برای عادی‌سازی مسئله توهین به مقدسات اسلامی گفت: ضرب‌المثل معروفی است که کسی که نفرت می‌کارد خشم و توفان درو می‌کند. این فضایی که به وجود آمده نتیجه عملکرد خود سلمان رشدی است. به تعبیر مولوی «اين جهان كوه است و فعل ما ندا سوی ما آيد نداها را صدا» و داستان سلمان رشدی از این حیث عبرت‌آمیز است و او در این سال‌ها نتیجه نفرت‌پراکنی خود را می‌بیند.

وی افزود: در خصوص مواجهه غرب با این مسائل نسبت به اسلام باید گفت این روش همیشگی غرب است و آنها به دروغ خود را حامی آزادی بیان و حقوق بشر معرفی می‌کنند. با همان استدلال غرب می‌توان گفت حکم ارتداد سلمان رشدی نیز آزادی یک دین است که چنین مجازاتی را در مورد چنین اهانتی تعیین کرده و یک مرجع و رهبر دینی تنها آن را اعلام و مطرح کرده است.


بیشتر بخوانید:


آصفی اظهار کرد: اگر قرار بر حمایت از اهانت به اسم آزادی بیان است، مقابله با چنین اهانتی نیز براساس همان نوع تعریف از آزادی بیان مجاز است. از طرفی آزادی بیان با ناسزا گفتن و اهانت متفاوت است. اقدام سلمان رشدی حتی قبل از صدور فتوای امام خمینی(ره) در هند و پاکستان منجر به کشته شدن چندین نفر شد و به نوعی فتوای امام(ره) مسلمان را متوجه کرد که مراقب باشند تا داستان‌های دیگری ایجاد نشود.

آزادی بیان؛ لقلقه زبان غربی‌ها

سفیر پیشین ایران در فرانسه ابراز کرد: باید از غربی‌ها سؤال کرد این چه نوع آزادی بیان است که منجر به کشته شدن تعدادی و جریحه‌دار شدن احساسات یک جمعیت میلیاردی می‌شود. از این منظر اقدام سلمان رشدی، نه استفاده از آزادی بیان، بلکه سوء استفاده از قوانینی بوده که اجازه می‌دهد چنین عمل کند. آیا سلمان رشدی جرئت این را داشت که به سایر پیامبران چنین اهانتی کند؟ قطعا خیر و با شدت با او برخورد می‌شد.

آصفی آزادی بیان و حقوق بشر را تنها یک لقلقه زبان برای غربی‌ها برای پیش بردن منافع و اهداف‌شان دانست و گفت: مگر کشورهای دیگر کم حقوق بشر را نقض می‌کنند، فلسطینی‌ها از جمله کودکان، مگر کم توسط رژیم صهیونیستی کشته می‌شوند؟ مگر مردم غزه تحت تحریم‌های شدید اقتصادی نیستند؟ آمریکا و غرب چرا در این زمینه لال و ساکت است. لذا اینها همه بهانه است و باید مراقب بود.

غرب خود را سرزنش کند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه یادآور شد: سلمان رشدی پرورش‌یافته آمریکا و غرب است و امروز باید آنها خودشان را سرزنش کنند که چرا وقتی این کتاب نوشته و منتشر شد و واکنش مسلمانان را دیدند آن را ممنوع نکردند و اجازه انتشار گسترده آن را دادند و برای این فرد مراسم بزرگداشت و رونمایی کتاب گرفتند.

آصفی با اشاره به برخورد عجیب غرب با فتوای امام(ره) در خصوص یک نویسنده اهانت‌کننده به مقدسات اسلامی و بازگرداندن سفرای خود از ایران در آن سال‌ها گفت: من آن زمان به عنوان مدیرکل وزارت امور خارجه در جریان مذاکرات طولانی آن زمان بودم که در نهایت با پایداری امام خمینی(ره) و پس از رحلت ایشان با پایداری رهبر معظم انقلاب، سفرای اروپایی سرافکنده به تهران برگشتند.

بازگرداندن سفرا در حمایت از رشدی 

وی تصریح کرد: غربی‌ها به شدت به دنبال این بودند که فتوای امام(ره) لغو شود و همان زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فتوای ارتداد نزدیک به هزار سال است وجود دارد و حضرت امام(ره) هم فقط آن حکم را بیان کردند و موضوع جدیدی نیست و غربی‌ها هم بی‌خود سر و صدا راه نیندازند.

آصفی بیان کرد: در آن برهه زمانی با پایداری امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اجازه داده نشد اسائه ادب به پیامبر اکرم(ص)، اسلام و عزت جمهوری اسلامی ایران وارد شود و همین موجب شد که سفرای غربی به کشور برگردند و از طرفی هم تصور نکنند می‌توانند توهین به مقدسات اسلامی را به امری عادی تبدیل کنند.

کد

سفیر اسبق ایران در امارات تأکید کرد: امروز بر همگان کاملا مشخص شده که مقولاتی مانند حقوق بشر و آزادی بیان بهانه‌ و مستمسکی در دست غربی‌هاست تا هر وقت اراده کنند از آن علیه کشورهای مستقلی مانند ایران استفاده کنند.

جرم‌انگاری نفرت‌پراکنی مذهبی در غرب 

آصفی درباره بی‌توجهی کشورهای غربی به قوانین داخلی خود درباره جرم‌انگاری نفرت‌پراکنی مذهبی و قومی و زیرپاگذاشتن راحت این قوانین نسبت به اسلام گفت: غربی‌ها نفرت‌پراکنی را پدیده‌ای زشت و مجرمانه می‌دانند اما وقتی به توهین به اسلام می‌رسند آن را ذیل مقوله آزادی بیان قرار می‌دهند. این به خاطر آن است که از این مسئله به عنوان اهرم فشار علیه کشورهایی مانند ایران استفاده کنند همانطور که از تحریم اقتصادی به منزله اهرمی سیاسی برای فشار به سایر کشورها استفاده می‌کنند در حالی که مدعی هستند نباید از اقتصاد به منزله ابزار فشار استفاده کرد و همه این رویکردها و رفتارها به سیاست یک بام و دو هوا، گزینشی و غیر اخلاقی غرب برمی‌گردد. 

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha