سند توسعه مشهد مبنی بر خدمات و زائرپذیری است
کد خبر: 4078764
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

سند توسعه مشهد مبنی بر خدمات و زائرپذیری است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سند توسعه شهر مشهد مبنی بر خدمات و زائرپذیری است که باید برای سفر زائر، تدابیری برنامه‌ریزی شود.

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهدحسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: خبرنگاران سهم بسزایی در توسعه همه جانبه شهر دارند. حتی در مورد مسائل فنی شهرسازی که در ظاهر این‌گونه تصور می‌شود که ارتباطی به رسانه ندارد، در حالی که ارتباط بسیاری دارد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع خبرگزاری‌ها در مشارکت‌های اجتماعی بیان کرد: اگرچه شورای ششم، شورایی جوان است، اما به نسبت خودش سطح قابل قبولی دارد و بد عمل نکرده است و علاقه دارد کارها سریع پیش برود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این سؤال که چرا ما باید خدمات ارزان‌قیمت یا رایگان به زائری بدهیم که اقتصادمان بر پایه حضور آن در شهر می‌چرخد؟ با مقایسه قیمت سفر به نجف در مقابل استانبول به توضیح علت گران‌تر بودن سفر نجف پرداخت و گفت: زیرا  استانبول درآمد بیشتری از گردشگر دارد و اقتصادش از گردشگر تأمین می‌شود که به این دلیل با قیمت بلیط ارزان، گردشگر را جذب می‌کند و در دیگر موارد درآمدزایی دارد.

وی با اشاره به ضررهای اقتصادی که در دو سال اخیر به مردم مشهد وارد شده است، افزود: سند توسعه شهر ما مبنی بر خدمات و زائرپذیری است که باید برای آمدن زائر، تدابیری برنامه‌ریزی شود و درآمد از جاهای دیگر تأمین شود، مثل هتل‌ها که از آن‌ها عوارض دریافت می‌شود، بنابراین هیچ اشکالی ندارد که تسهیلاتی برای آمدن زائر ایجاد شود.

موحدیان در خصوص ایجاد زائرسراهای ارزان‌قیمت با مشارکت شهرداری و آستان قدس گفت: تعداد آن‌ها در مقابل میزان ورودی زائران مشهد درصد قابل توجهی نیست و البته پذیرش زائر در آن مکان‌ها سازوکارهای ویژه‌ای دارد و لطمه‌ای به اقتصاد گردشگر مشهد نمی‌زند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که پروسه بودجه ملی زیارت چه مراحلی را طی کرده و با تشکیل دبیرخانه این موضوع به کجا رسیده است؟ تصریح کرد: هنگام ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بحث بودجه زیارت مطرح شد، کار خوبی صورت گرفت و اعتبار خوبی تخصیص داده شد و مطالعات 33 جلدی شامل تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی توسط پارک علم و فناوری انجام شد، اما متأسفانه پس از آن، دیگر این بودجه در اختیار قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه هر کس به مشهد و برای زیارت می‌آید، توشه‌ای معنوی با خود می‌برد، گفت: سخن ما با دولت این است که مردم با هزینه خودشان و برای بردن توشه‌ای معنوی به مشهد می‌آیند و برای زائر و گردشگری که به مشهد می‌آید، در کنار زیارت باید امکانات متنوعی فراهم آورد که البته زیرساخت‌های آن، هم‌اکنون بسیار کم است و یکی از علت‌های ماندگاری کم زائر در مشهد را همین کمبودها دانست.

موحدیان در این راستا نداشتن شهربازی را مثال زد و ابراز کرد: شهرداری به دنبال احداث یک شهربازی است و شورا هم حمایت می‌کند تا این اتفاق بیفتد که البته وجود چنین مکان‌هایی مانع از زیارت کردن افراد نیست، بلکه مکمل آن است.

وی اظهار کرد: این اقدامات در راستای ماندگاری زائر است که می‌تواند هم بر اقتصاد شهر اثر مثبت بگذارد و هم دولت استفاده معنوی از آن ‌ببرد. بودجه زیارت نیز باید به شهرداری هم اختصاص یابد تا شهرداری بتواند زیرساخت‌های شهری را برای زائر آماده کند که وجود مترو،  فرودگاه و راه‌آهن از جمله این خدمات است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اینکه تئاتر تنها هنر زنده مشهد است و اهالی تئاتر از فضاها و سالن‌های غیراستاندارد رنج می‌برند و پردیس تئاتر شهر که قرار بوده در بلوار فکوری افتتاح شود، چرا به بهره‌برداری نمی‌رسد؟ گفت: امسال به این پروژه 100 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل اعتبار تخصیص یافته است و شورای شهر تعهد دارد تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را تمام کند، چرا که تئاتر سرمایه مردم مشهد است.

وی افزود: البته با توجه به نقشه و طرحی که از تئاتر شهر ارائه شده، هزینه‌های زیادی لازم است. هرچند این مجموعه در ایران و احتمالاً در منطقه نمونه است و در بهترین موقعیت مکانی با وسعت بسیار زیادی واقع شده است.

موحدیان در پاسخ به این پرسش که «گذر فرهنگ گلستان» قرار بوده به بهره‌بردار واگذار شود، اما هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود، ابراز کرد: از ابتدا قرار بود این مکان محل اشتغال آسیب‌دیدگان «زنان سرپرست خانوار» باشد و ما هم به آن معتقدیم، زیرا سنگ بنای آن مکان بوده است و هدف نباید تحت تأثیر گذر زمان قرار گیرد. آن مکان با اهداف اقتصادی ساخته نشده و ما در آنجا نباید دنبال درآمد باشیم، بلکه به دنبال یک کار اجتماعی هستیم.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم اقتصادی فکر کنیم، آنجا درآمد خوبی برای شهرداری خواهد بود، اما ما به دنبال تحقق اهدافی هستیم که علت و سنگ بنای آن مکان است. گاهی سازمان‌ها هدفی را تعریف ‎می‌کنند، اما به مرور زمان از آن هدف دور می‌شوند. هدف ما در آن جا اجتماعی است و امیدواریم هر چه زودتر محقق شود.

انتهای پیام
captcha