استقبال رئیس شورای فقهی بانک مرکزی از تغییرات شور دوم طرح بانکداری + صوت
کد خبر: 4078799
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

استقبال رئیس شورای فقهی بانک مرکزی از تغییرات شور دوم طرح بانکداری + صوت

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: باید شور دوم طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را به فال نیک گرفت و آن را حرکتی مثبت دانست.

غلامرضا مصباحی مقدم

اصلاحیه یا شور دوم طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران چندی پیش از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید و مرکز پژوهش‌های مجلس هم نظر مساعد خود را نسبت به آن اعلام کرد. شور دوم نسبت به شور اول با اصلاحاتی همراه بوده که یکی از موارد اصلاح‌شده در رابطه با شورای فقهی و دیگر عزل و نصب رؤسای بانک مرکزی است. در شور دوم شورای فقهی به رکن اصلی بانک مرکزی تبدیل شده و می‌توان آن را یک ارتقای جایگاه برای آن قلمداد کرد، اما از سوی دیگر مجلس از موضع قبلی خود نسبت به سلب اختیار از دولت در عزل‌ و نصب‌های رؤسا و معاونان بانک مرکزی کوتاه آمده و در شور دوم این اختیار به دولت بازگردانده شده که بعضی این را عقب‌نشینی مجلس و برخی دیگر برای تعامل دولت و مجلس در پیشبرد این طرح مفید و مؤثر می‌دانند.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با مثبت خواندن اصلاحیه دوم طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تبدیل شورای فقهی به رکن اصلی بانک مرکزی گفت: شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دنبال تصویب برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۷ شکل گرفته و ماده ۱۶ این برنامه به موضوع شورای فقهی اختصاص پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید:

وی افزود: این شورا از زمانی‌که آقای صالح‌‎آبادی روی کار آمده، فعال‌تر از قبل شده و این هم به دلیل نظر شخص وی است. او به شدت علاقه‌مند است نظام بانکی از نظر شرعی با شریعت اسلام منطبق باشد و اصلاحاتی را که در واقع ضرورت دارد در ساختار بانک مرکزی و نظام بانکی انجام شود و به آن هم پایبند است و کاملاً آن را دنبال می‌کند و به همین دلیل دست شورای فقهی بازتر شده و فعالیتش افزایش پیدا کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دبیرخانه‌ای شکل گرفته که این دبیرخانه با انتخاب جوانان تحصیل‌کرده در حوزه مسائل بانکی و فقهی بسیار فعال شده است و همچنین یک کارگروه تخصصی از فضلای حوزه در قم راه‌اندازی شده که فقه و اقتصاد خوانده‌اند و این‌ها به شورای فقهی کمک می‌کنند و مباحث را پیش می‌برند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به ناظر شرعی بانک‌‎ها تأکید کرد: برای اینکه نسبت به اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا یا اصلاحات مدنظر شورای فقهی اطمینان خاطر پدید آید، آقای صالح‌آبادی تدبیری اندیشید تا نماینده شورای فقهی در هریک از بانک‌ها به عنوان ناظر حضور پیدا کند و برای اینکه این موضوع شکل بگیرد فراخوانی هم صورت گرفته تا متخصصان مسائل بانکی و فقهی در آزمونی شرکت کنند و مصاحبه شوند و پس از احراز صلاحیت در بانک‌ها به عنوان ناظر شرعی مشغول به کار شوند.

ارتقای جایگاه شورای فقهی در شور دوم

وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه شورای فقهی در شور دوم طرح بانکداری جمهوری اسلامی می‌تواند به بهبود نظام بانکی و انطباق آن با شریعت اسلامی کمک کند، گفت: در شور اول، شورای فقهی رکن اصلی نبود که در شور دوم به رکن اصلی تبدیل شده و همین موضوع می‌تواند به ارتقای جایگاه شورای فقهی در تصمیم‌گیری و نظارت‌ها کمک کند و بانک مرکزی را در ریل اجرای نظام بانکداری اسلامی قرار دهد.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شور دوم می‌تواند موجب وفاق مجلس و دولت باشد، گفت: به ویژه آنکه مجلس اصلاحاتی را در رابطه با بند‌های مربوط به اختیارات دولت در حوزه عزل و نصب‌های بانک مرکزی انجام داده و می‌تواند کمک‌کننده و موجب همکاری بیشتر مجلس و دولت شود. این طرح هم‌زمان با تضمین استقلال بانک مرکزی، اختیارات دولت را در رابطه با عزل و نصب رئیس بانک مرکزی حفظ کرده و در شور دوم رئیس کل بانک مرکزی و رؤسای برخی از ارکان آن با نظر رئیس جمهور انتخاب خواهند شد.

به گفته مصباحی‌مقدم باید شور دوم طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را به فال نیک گرفت و آن را حرکتی مثبت دانست.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha