مجموعه‌های قرآنی برای جهاد تبیین تکلیف بیشتری دارند + صوت
کد خبر: 4078919
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی:

مجموعه‌های قرآنی برای جهاد تبیین تکلیف بیشتری دارند + صوت

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه بیش از هر مجموعه فرهنگی دیگری مجموعه‌های قرآنی در زمینه جهاد تبیین مکلف هستند، گفت: جهاد تبیین در رأس تمام کارهای دیگر است و جامعه هنگامی به استحکام می‌رسد که قدرت فکری، روحی و ایمانی پیدا کند؛ برای تبیین بهتر دنبال نوآوری باشیم تا بخش عمده‌ای از مردم از حقیقت قرآن بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام محمد قمیبه گزارش خبرنگار ایکنا، سی و چهارمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی کشور عصر روز گذشته، 26 مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی از مدیران ارشد امور قرآنی استان‌ها همراه با تجلیل از دو چهره قرآنی ابوالفضل بهرام‌پور و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی درچه‌ای، قاری راتب مسجد امام خمینی‌(ره) تهران در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آغاز نشست، با بیان اینکه قطعاً عزم و اراده ما جدی‌تر گرفتن قرآن است، بیان کرد: در مجموعه وظایف تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی این اهتمام را به صورت جدی داریم، از اینکه حجت‌الاسلام حریزاوی مسئولیت دارالقرآن را قبول کرده‌اند این پیام قدری منتقل می‌شود. جمع ارزنده‌ای در ستاد و استان‌ها مشغول کار قرآنی هستند و جمع توانمندی نیز به ایشان اضافه و به تقویت توان تبلیغی دستگاه تبلیغی افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: بدون اینکه بخواهیم به شئون دیگر زیست‌بوم قرآنی کشور کم‌اعتنایی کنیم از نظرگاهی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند می‌خواهم روی یک نکته تأکید کنم. حضرت آقا در جلسه تنفیذ رئیس جمهور فرمودند که امروز بیش از اقتصاد، امنیت و محورهای دیگر، اگر بخواهیم تحرک دشمن را مورد توجه قرار دهیم، بیشترین حمله، هجمه روانی است و تلاش برای قبضه افکار عمومی صورت می‌گیرد. در شرایط امروز کشور تحریف و جنگ روایت‌ها صورت می‌گیرد، حضرت آقا فرمودند که باید وارد جهاد تبیین شد، تبیین هم اساساً واژه قرآنی است و در رمزگشایی و ژرف‌کاوی آن معارفی به دست می‌آید و خود ظاهر هم معنایی را متبادر می‌کند. گاهی بعضی‌ها تبیین را به معنای ماست‌مالی کردن عملکرد مسئولان تلقی می‌کنند؛ تبیین روشن کردن حق و باطل و فاصله‌گذاری بین این‌هاست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: بعد از 50 مرتبه تأکید مکرر حضرت آقا در زمان کوتاه به این نتیجه می‌رسیم که تمام توان فرهنگی باید روی تبیین مستقر شود، معنی‌اش این نیست که کرسی تلاوت، حفظ، کتابت، صحت کتابت و ... کم‌اهمیت است، اما در نظام اولویت‌ها حضرت آقا این را تکلیف همه دانسته‌اند، این تکلیف قدری خاص‌تر به دارالقرآن برمی‌گردد، اگر مساجد، هیئات مذهبی و مجموعه‌های جهادی مساجد و دانشگاه‌ها موظف به جهاد تبیین هستند، مجموعه‌های قرآنی و به طور خاص سازمان دارالقرآن الکریم که ریشه‌دار است و سال‌های سال خدمت مؤثر در حوزه قرآن کرده است، بیش از بقیه مخاطب این فرمان مستقیم حضرت آقا هستند، چون آنچه که قرار است تبیین شود معارف والایی است که در این کتاب آمده، حقایق باید تبیین شود و با تبیین شدن قرآن اتفاقاً تکلیف ما در مهلکه‌ها، فتنه‌ها و ابهام‌ها روشن می‌شود، از وجود شریف مرسلین گرفته تا ائمه هدی(ع) همه همین کار را کرده‌اند و این ضرورت و چه بسا امروز به عنوان نوعی جهاد در صدر همه کارهای دیگر است.

وی اظهار کرد: حضرت آقا فرمودند که جهاد تبیین فریضه قطعی و واجب فوری است؛ فوری است اما نمی‌خواهیم شتابزدگی نابجا انجام دهیم ولی از معنا هم نباید دور شویم. نخواستیم که به یک مدل بسنده کنیم، مهم این است که بهره‌مندی جامعه از کتاب قرآن باید افزون شود، این جامعه موقعی به استحکام و قدرت می‌رسد که قدرت فکری، روحی و ایمانی پیدا کند، اگر بتوانیم در جهاد تبیین گام محکمی برداریم، خداوند عالم توفیق خواهد داد بقیه وظایفمان را نیز بتوانیم بهتر انجام دهیم، جرعه‌ای چشیدن از حلاوت و هدایت قرآن برای جامعه خودش یک مقدمه است، بیش از هر مجموعه فرهنگی دیگری مجموعه‌های قرآنی مکلف هستند، یک کار جدی را باید جلوی خودمان ببینیم، آن چیزی که سقف توانمان هست را به شما متعهد می‌شویم ولی واقعاً اینکار یک همت مضاعفی را می‌طلبد.

قمی با ذکر این مطلب که درصدی از مردم اصلاً در تیررس کارهای فرهنگی ما نیستند، گفت: کل جامعه باید از قرآن بهره‌مند باشد، برای تبیین بهتر دنبال نوآوری در نحوه انتقال باشیم تا بخش عمده‌ای از مردم از حقیقت قرآن بهره‌مند شوند. مردم وقتی به نورالله نظر می‌کنند، اقداماتشان درست‌تر می‌شود، الان جامعه خوبی داریم اما موقعی که بهره‌مندی‌اش از قرآن بیشتر شود ظرفیتش نیز بیشتر می‌شود. با این اولویت خاصی که در این زمان آقا معلوم کرده‌اند بهره‌مندی افزون‌تری از قرآن فراهم و توفیقاتمان نیز افزون می‌شود.

ابوالفضل بهرامپور

در بخش بعدی این نشست، ابوالفضل بهرام‌پور، مترجم و مفسر قرآن کریم در سخنانی گفت: در دنیای حاضر فضای دیجیتال صد مرتبه بدتر از شیطان عمل می‌کند، واقعاً هم لغت‌های دیجیتال و دجال شبیه هم هستند، اخیراً یک لغت‌نامه تدبری برای قرآن تألیف کرده‌ام، در آنجا لغت‌های آیه‌ها بیان شده و معنی کلمه‌ها را گفته‌ایم تا تدبر ایجاد شود.

وی ادامه داد: جوشن کبیر را نیز تفسیر کرده‌ام، خواندن جوشن کبیر روح را لطیف می‌کند. خداوند هزار اسم دارد، وقتی خدا هزار اسم دارد یعنی هزار کار بلد است که با 10، 15 تای آن این دنیا را خلق کرده است، البته هزار و یک صفت است، به خاطر اینکه مبادا خدا را محدود کنید، هزار و یک یعنی بی نهایت صفر جلویش بگذار. خدمت به قرآن هزینه دارد، خدمت امام رضا(ع) رفتم و گفتم قربانت بروم اجازه می‌فرمایید در شهر شما تفسیرگویی راه بیندازم، آمدم بیرون، سراغم آمدند و گفتند می‌شود بیایید در تلویزیون مشهد و تفسیر بگویید.

در ادامه حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای، قاری راتب مسجد امام خمینی(ره) تهران به ارائه گزارشی از برنامه‌ تلاوت در مسجد امام بازار پرداخت و گفت: حضرت آقا از سالیان قبل در جمع قاریان تأکیداتی داشتند که همواره بسیار به جا و به موقع هم بود از جمله اینکه فضای جلسات قرآنی را به این سمت ببریم که همان طور که مردم با مداحی ارتباط برقرار می‌کنند به همان شکل نیز با قرآن ارتباط برقرار کنند و دور قاری جمع شوند، این مطالبه خیلی در ذهنم بود، اولین کار این بود که این جلسات را به کرسی تلاوت تبدیل کردیم و از وقتی که به این شکل درآمد بازدهی بیشتری داشت و اساتید بسیاری آمدند و شور و حال بهتری ایجاد شد.

مجموعه‌های قرآنی برای جهاد تبیین تکلیف بیشتری دارند

وی اظهار کرد: حرکت مسجد امام(ره) از چهار سال قبل شروع شد، تلاوت‌های اذان‌گاهی برخی از حرم‌ها به این صورت است که قاری‌ها دعوت می‌شوند و قبل از اذان به تلاوت قرآن می‌پردازند، به ذهنمان رسید که این کار را در مسجد به صورت مرتب انجام دهیم، در مصر هم همینطور است، به طور مثال مشخص است که فلان قاری همیشه در فلان مسجد تلاوت می‌کند، آن هم قاریان بزرگ مصری و اصلاً یکی از امتیازات قاریان مصری همین تلاوت روزانه است که قاریان ما از آن محروم هستند و تا جایی دعوت نشوند برنامه خاصی ندارند.

این قاری ممتاز بیان کرد: ما این برنامه را از ابتدای تابستان سال 97 در مسجد امام شروع کردیم، در مجموع امروز هزار و نودمین تلاوت را انجام دادم، کاری است که اگر باب شود تأثیرگذاری خوبی روی مردم دارد. برای قاری‌ها هم خیلی خوب است، قاریان ما اگر به این سمت حرکت کنند خیلی امتیاز برای قاریان نیز دارد، اینها قرائت مجلسی است که بین 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و قبل از اذان شروع می‌شود. تاکنون سه دوره قرآن را ختم و الان ختم چهارم قرآن کریم را آغاز کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از حضار مبنی بر بیان ترجمه در کنار قرائت، گفت: مدتی این کار را می‌کردم، ولی مردم در زمان قبل از اذان، چندان حوصله و پذیرش صحبت ندارند، در بازار که ما آنجا بودیم اوایل اینطور بود که مردم با اذان می‌آمدند ولی الان قبل از اذان و برای تلاوت قرآن می‌آیند، از مغازه خارج می‌شوند و به قصد شنیدن قرآن می‌آیند؛ قبل از اذان حدود 100 نفر جمع می‌شوند و این قبلاً نبود.

مجموعه‌های قرآنی برای جهاد تبیین تکلیف بیشتری دارند

در ادامه از 10 عنوان کتاب جدید ابوالفضل بهرام‌پور با نام‌های «لغت‌نامه تفسیری قرآن کریم، تفسیر مبین، عرفان برتر، دو رکعت پرواز، پس او را که آفریده، ترجمه نهج‌البلاغه، طراوت عفاف، غدیر خم رسولان، تفسیر عرفانی مناجات تائبین و ترجمه آسان» رونمایی صورت گرفت و لوح تقدیری به ایشان اعطا شد. همچنین کتاب «تبیین و تفسیر صحیفه سجادیه» نیز به زودی چاپ خواهد شد.

موسوی‌درچه‌ای قاری راتب

لوح تقدیری نیز به حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی درچه‌ای به پاس برگزاری بیش از هزار کرسی تلاوت قرآن و ایجاد ابتکار و خلاقیت در حوزه نشر قرآن کریم تقدیم شد. همچنین از چند نفر از فعالان قرآنی نیز تجلیل صورت گرفت.

کد
انتهای پیام
captcha