جامعه قرآنی پای مشق عشق اسوه قرآن‌ آموزی + فیلم
کد خبر: 4078945
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت مرحوم استاد شهیدی‌پور

جامعه قرآنی پای مشق عشق اسوه قرآن‌ آموزی + فیلم

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید و پیشکسوت قرآنی کشور مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی‌پور، به همت جامعه قرآنی کشور در سومین روز از ارتحال این عالم فقید باحضور گسترده پیشکسوتان، قاریان، حافظان، فعالان و مدیران قرآنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید و پیشکسوت قرآنی کشور مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، به همت جامعه قرآنی کشور در سومین روز از ارتحال این عالم فقید، عصر چهارشنبه ۲۶ مردادماه، با حضور جمع کثیری از چهره‌ها و فعالان قرآنی کشور، ضمن ادای احترام و ارادت به روح ملکوتی این استاد بزرگ و معلم قرآنی در حسینیه الزهرا(س)، مجتمع امام خمینی(ره)، با اجرای حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشور برگزار شد.

تلاوت ابتدای این مراسم را هادی موحدامین، قاری بین‌المللی کشورمان اجرا کرد و در ادامه این برنامه تعدادی از قاریان مطرح کشور، از جمله احمد ابوالقاسمی و مهدی فروغی به اجرای تلاوت پرداختند. در بخش دیگری از این برنامه احمد زین‌العابدین، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور به ذکر مصائب اهل بیت(ع) پرداخت.

بخش دیگر این مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری و از اساتید قرآنی کشور بود که وی نیز ضمن اشاره به خصوصیات و سجایای اخلاقی مرحوم شهیدی‌پور گفت: استاد شهیدی‌پور در ابعاد مختلفی ممتاز بودند و در این فرصت کوتاه، مختصری از آنچه که در مقام و منزلت این معلم بزرگ قرآن می‌شود گفت، تقدیم می‌کنم.

وی افزود: ایشان در شاخه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی جامعیت داشت. اگر ما فعالیت‌های قرآنی را به سه بخش آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج تقسیم کنیم، ایشان در همه این سه بخش حضور مستمر و فعال داشتند. ایشان در بخش آموزش و هم در زمانی که در کسوت متعلمی آراسته می‌شدند در مسیر تلاش بودند و این روحیه خود را تا آخر عمر مبارکشان حفظ کردند.


بیشتر ببینید:

گزارش تصویری مراسم بزرگداشت مرحوم استاد شهیدی‌پور

فیلم | بزرگداشت زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی‌پور


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مرحوم شهیدی‌پور اگر نکته جدیدی را از هر شخصی درمی‌یافتند با استقبال و روی باز آن را فرا می‌گرفتند. در زمان معلمی هم که تا آخر عمرشان آراسته به آن بودند، عملاً زاهد بودند. زهد پایه اخلاص است و کسی که آلوده به دنیا باشد نمی‌تواند در فعالیت‌های قرآنی اخلاص را پیاده کند. بخشی از فعالیت‌های دیگر ایشان در عرصه پژوهش بود و در این عرصه هم شاخص بودند و کتاب‌های بسیاری از این استاد گرانقدر به جا مانده است. در این عرصه نیز با نشاط و پر تلاش بودند.

حاج ابوالقاسم اظهار کرد: ایشان هرگز در ازای خدماتی که می‌کردند توقعی از هیچ‌کس نداشتند. این یعنی همان انسانی که از دنیا فاصله گرفت در فعالیت دینی و قرآنی با چیز دیگری معامله می‌کند و توقع مزد را با اقتدا از اهل بیت(ع) از درگاه بزرگتری طلب می‌کند. البته خدای متعال هم بعد از آن بهترین پاداش را به ایشان خواهد داد. بخش سوم فعالیت‌های ایشان تبلیغ و ترویج بود، که ایشان در این عرصه هم انصافا خوش درخشیدند. اجرای سفر‌های متعدد برای حضور در عرصه‌های قرآنی به شهر‌ها و کشور‌های مختلف آن هم با وجود بیماری نشان از عظمت ایشان در خدمت به قرآن بود.

جامعه قرآنی پای مشق اسوه قرآن‌آموزی/ ابلاغ پیام تسلیت رهبر انقلاب به خانواده مرحوم شهیدی‌پور+ فیلم

وی با تأکید بر اینکه مرحوم شهیدی‌پوری در هر سه عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج علاوه بر زهد، مرد نصیحت بود، گفت: ایشان حقیقتاً خیر شاگردانش، دوستانش و جامعه قرآنی را می‌خواست و با تمام وجود به دنبال اعتلای قرآن در نظام اسلامی بود و به همین خاطر از یک تواضع خاص بهره‌مند بود. کسی که خیرخواه دیگران است، تکلف نمی‌کند. کسی که دگرخواه و به دنبال خیر رساندن به دیگران است در هر شرایطی فرصت خیر رساندن به دیگران را فراهم می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: ایشان در عرصه پژوهش کتاب‌هایی را نوشتند که ویژه سطوح پایین آموزش قرآنی بود و از اینکه کتابی به زبان ساده و روان برای دانش‌آموزان تدوین کنند، ابایی نداشت. ایشان در عرصه تعلیم و تربیت هم تلکف نداشت و هرجایی که احساس می‌کرد می‌تواند خدمتی داشته باشد در آنجا حاضر می‌شد.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: به عنوان یکی از اعضای جامعه قرآنی عرض می‌کنم که مسئولین ما وظیفه دارند نسبت به اهل قرآن تا حد توان اهل تکریم، تجلیل و تعظیم باشند. اگر کسی حامل قرآن را که حامل پرچم خداست تکریم کند، خدا را تکریم کرده است. اما حامل قرآن هم وظیفه‌ای دارد که بدون هیچ شرط و شروطی و بدون هیچ چشم‌داشتی خادم و حامل قرآن باشد. مبادا حافظ و یا قاری قرآنی برای حضور در یک عرصه تبلیغی شرط و شروطی بگذارد. اگر ما به وظیفه خودمان عمل نکنیم، کارمان بی تأثیر خواهد بود. ما از استاد شهیدی‌پور فرا گرفتیم برای خدمت به قرآن در هر عرصه‌ای که مهیا می‌شود با تمام قوا حضور پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه مرحوم شهیدی‌پور حافظ و قاری قرآن و در صوت و لحن و وقف و ابتدا، تجوید و اصول قرائات استاد فن بود، گفت: خیلی از قرائات را در ذهن داشت و در عرصه پژوهش ایشان مؤسس و پایه‌گذار رشته اصول قرائات در یک مرکز علمی در کشور بودند و در کنار همه این فعالیت‌ها اهل عمل به قرآن بودند و ما ایشان را اسوه قرآن‌آموزی و عمل به قرآن می‌دانیم. تواضع، جدیت، جهد و رغبت و انگیزه بالای ایشان برای نسل جوان و سایرینی که در این مسیر قرار دارند، درس‌های بزرگ فراوانی برای زندگی دارد.

جامعه قرآنی پای مشق اسوه قرآن‌آموزی/ ابلاغ پیام تسلیت رهبر انقلاب به خانواده مرحوم شهیدی‌پور+ فیلم

در این مراسم که باحضور گسترده پیشکسوتان، قاریان، حافظان، فعالان و مدیران قرآنی همراه بود، جمع کثیری از اساتید و چهره‌های قرآنی کشور از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، عبدالرسول عبایی، عباس سلیمی، سیدمحسن و سیدحسین موسوی بلده، علی اکبر حنیفی، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مصطفی صدرزاده، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، حبیب مهکام، شهریار پرهیزگار، محمدرضا پورمعین، محمد بنیادی، محمدعلی خواجه‌پیری، منصور آقامحمدی، ولی یاراحمدی، منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، عباس انجام، اصغر امیرنیا، حمید مجیدی‌مهر، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع دیگری از مدیران، اساتید و قاریان برتر کشور و برخی از اعضای خانواده مرحوم شهیدی‌پور از جمله برادر وی حضور داشتند.

در حاشیه این مراسم، سیدعلی مقدم، معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس شورای عالی قرآن، پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی‌پور را شفاهاً به خانواده ایشان که در محفل حضور داشتند ابلاغ کرد.

یادآور می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پژوهشگر و استاد علوم و فنون قرائت قرآن کریم یکشنبه، ۲۳ مردادماه مصادف با ۱۶ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری و پس از سال‌ها تحمل رنج بیماری جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. پیکر ایشان ۲۴ مردادماه پس از تشییع و اقامه نماز در حرم مطهر بانوی کرامت در این آستان مقدس به خاک سپرده شد.

از این عالم قرآنی تألیفاتی از جمله «سبک‌شناسی تلاوت»، «تجوید آسان»، «روان‌خوانی و تجوید قرآن»، «اصول قرائات سبعه»، «توضیحات وقف و ابتدا» و «روان‌خوانی و تجوید قرآن» برجای مانده است. وی چند سال قبل نیز همه آرشیو صوتی خود را به صورت رایگان در اختیار شورای عالی قرآن و رادیو قرآن قرار داد تا ضمن دیجیتال‌سازی، تلاوت‌ها مورد پالایش و تدوین قرار گرفته و ماندگار شوند. زنده یاد شهیدی‌پور همان زمان اعلام کرد این کار را برای ترویج آیات الهی انجام داده است و هر کسی بخواهد این مجموعه عظیم را رایگان در اختیارش قرار می‌دهد.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha