ارتباط عادلانه با اقشار اجتماعی؛ از مشخصه‌های امر تمدنی
کد خبر: 4083466
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
حجت‌الاسلام عاملی بیان کرد؛

ارتباط عادلانه با اقشار اجتماعی؛ از مشخصه‌های امر تمدنی

دبیر علمی کنگره جهانی امام رضا(ع) یکی از مشخصه‌های بارز امر تمدنی را ارتباط عادلانه با اقشار اجتماعی و برقراری عدالت دانست و گفت: امروز حکومت‌ها مسئولیت استقرار نظام‌مند عدالت را در جامعه بر عهده دارند و ما نباید بین اقشار جامعه تفاوت قائل شویم؛ به عبارتی باید در جامعه نظام عدالتی حکمفرما شود.

سعیدرضا عاملی، دبیر علمی کنگره جهانی امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر علمی کنگره جهانی امام رضا(ع)، امروز ۱۴ شهریور ماه، در نخستین پیش‌نشست کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، در خصوص اهداف برگزاری این کنگره اظهار کرد: کنگره جهانی حضرت رضا(ع) قدمت و تاریخچه‌ای ۴۰ ساله دارد که نخستین دوره آن سال ۱۳۶۳ با حضور مقام معظم رهبری و با ارائه مقالات فاخر برگزار شد. دوره‌های بعدی نیز در سال‌های ۱۳۶۵، ۱۳۶۸ و ۱۳۷۱ همزمان با میلاد امام رضا(ع) برگزار شده است.

وی محورهای این کنگره را ماهیت، حقیقت و نگاه هستی‌شناختی به دین، عدالت در سپهر توحید، مدارا و احترام به کرامت انسان در مکتب رضوی، عدالت و مبارزه با ظلم در سیره رضوی، مبارزه علیه ظلم و نفرت، مسائل فکری و اجتماعی جدید و امام رضا(ع) و افق آینده عنوان و اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری این کنگره معارف رضوی را در سطح جهانی ترویج دهیم.

عاملی با اشاره به عنوان این پیش‌نشست عدالت را بنیادی‌ترین محور احکام الهی دانست و خاطرنشان کرد: در جهان امروز شاهد افزایش ظلم و ستم، استعمار، نسل‌کشی، کشتارهای جمعی و آوارگی هستیم و از همین رو عدالت بیش از پیش مورد نیاز، توجه و اهمیت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد افزایش تعداد کشورهای محروم و معضلات و نابرابری‌های در آن مثل بیکاری، سلامت و بهداشت هستیم. تبعیص اجتماعی در دنیا بیداد می‌کند و تفکر استثناگرایانه نسبت به رنگ پوست در برخی کشورها از جمله آمریکا واقعیتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. در این میان بدترین رفتارهای اجتماعی در اغلب نقاط دنیا علیه شیعیان انجام می‌شود.

عاملی ادامه داد: امروز باید پیاده‌سازی عدالت در عرصه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در این مسیر آموزه‌های اصیل اسلام و فرهنگ رضوی می‌تواند اصلاح‌کننده زندگی ما باشد. در واقع فراگیری و دریافت معارف و آموزه‌های قرآن به این معناست که باید عدالت در جهان حکم‌فرما شده و ظلم از بین برود.

بنیان اندیشه‌ای امام رضا(ع) توجه به عدالت است

وی عنوان کرد: ما امروز در این گردهمایی جمع شدیم تا با همفکری و هم‌اندیشی ذیل اندیشه تمدنی امام رضا(ع) برای استقرار عدالت در جهان بکوشیم و به ظلم پایان دهیم. امام رضا(ع) در حدیثی اشاره می‌کند «هرگاه حکومت عدالت را اجرا نکند، از چشم مردم می‌افتد و عملا مردم و امت از یکپارچگی در آمده و چندگانه می‌شوند». این سخن نشان می‌دهد بنیان تفکری امام‌ رضا(ع) توجه به امر کلیدی عدالت است.

عاملی افزود: تمدن‌شناسان بر این باورند تمدن امری است که به گذشته باز می‌گردد اما لازم است توجه کنیم تمدن باید با یافته‌های یک فرهنگ عمق پیدا کند تا تبدیل به امر تمدنی شود. تمدن یک امر فاخر است که انسان‌ها با آن حس بودن می‌کنند. طبق آموزه‌های اهل بیت(ع) هر چند تمدن ریشه در گذشته دارد اما باید پایه آن در آینده باشد. یکی از مولفه‌های دوران ظهور نیز همین موضوع به شمار می‌رود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: رفتار، اخلاق و سلوک عارفانه از دیگر ابعاد تمدن‌ساز است. توجه به محرومان، هم‌سفره شدن با مردم و... که در سیره حضرت رضا(ع) تبلور یافته نیز می‌تواند به عنوان الگویی برای همه ما در جریان تمدن‌سازی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha