عنایت خداوند به طلاب جامعه‌المصطفی به واسطه همجواری با امام رضا(ع)
کد خبر: 4083955
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
حجت‌الاسلام مروی بیان کرد:

عنایت خداوند به طلاب جامعه‌المصطفی به واسطه همجواری با امام رضا(ع)

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به طلاب جامعه‌المصطفی العالمیة گفت: شما طلاب عزیز همجواری با امام رضا(ع) را هیچگاه یک امر عادی ندانید، چرا که این لطف و عنایت خاص خداوند به شماست که موجب حضور شما از نقاط مختلف در این شهر شده است تا مجاور امام رضا(ع) شوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز ۱۶ شهریورماه، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید نمایندگی جامعه‌المصطفی العالمیة در خراسان که در محل این نمایندگی برگزار شد، اظهار کرد: شما طلاب عزیز برای ما از دو جهت بسیار محترم و قابل تکریم هستید، زیرا شما هم سربازان ولی‌عصر(عج) و هم اینکه مهمان امام رضا(ع) هستید و همواره قدر این نعمت بزرگ را می‌دانید که از گوشه و کنار دنیا شما مجاور امام رضا(ع) شده‌اید و نباید این مهم را یک امر عادی ندانید.

وی ادامه داد: بسیاری از علما و بزرگان دینی ما آرزو داشتند که در ‌جوار امام رضا(ع) باشند و اگر فرصتی برایشان پیش می‌آمد تا حد توان خود در جوار امام رضا(ع) باشند این فرصت را از دست نمی‌دادند، به گونه‌ای که بسیاری از مراجع و بزرگان ما در طی سال چندین ماه را در مشهد و در جوار امام مهربانی‌ها سپری می‌کردند. از این‌رو همجواری با این امام رئوف را هیچگاه یک امر عادی ندانید، چرا که این لطف و عنایت خاص خداوند به شماست که موجب حضور شما از نقاط مختلف در این شهر شده است تا مجاور امام رضا(ع) شوید.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امیدوارم ما نیز قدردان این نعمت بزرگ باشیم و خداوند نیز این شایستگی را به ما عنایت کند که بتوانیم از تشعشعات نورانی این مضجع شریف بهره‌مند شویم. بدانید که هیچکس از اینجا ناامید بازنمی‌گردد، زیرا می‌دانید که امام رضا(ع) امام مهربانی‌هاست. البته که همه معصومین دارای تمامی فضیلت‌ها هستند، اما در میان آن‌ها پیامبر اکرم(ص) و امام رضا(ع) به صفت مهربانی بیشتر شناخته شده‌اند.

آرزوی امام صادق(ع)، درک حضرت ثامن‌الحجج(ع) بود

مروی خاطرنشان کرد: بزرگواری امام رضا(ع) به گونه‌ای است که امام صادق(ع) با آن عظمت، جلال و مقامی که داشتند به فرزندشان امام کاظم(ع) می‌فرمایند که عالم آل محمد(ص) یکی از فرزندان توست و ای کاش زنده باشم و این فرزند تو را درک کنم. در حقیقت امام صادق(ع) با آن عظمتی که داشتند آرزوی درک محضر امام رضا(ع) را می‌کنند و امیدوارم که خداوند نیز به ما کمک کند تا قدردان این نعمت بزرگی که امام صادق(ع) در خصوص ایشان اینگونه بیان می‌کنند، باشیم اما به واقع که قدردانی از این نعمت بزرگ در توان ما نیست و باید خداوند این عنایت درک را به ما عطا کند.

وی اضافه کرد: لذا شما طلاب عزیز که از کشورهای مختلف به اینجا آمده‌اید، نمی‌شود بدون نظر و عنایت امام رضا(ع) باشید و این فرصت را که قطعا به واسطه عنایتی است که امام رضا(ع) به شما داشته‌اند، بهترین فرصت برای این مسئولیتی که بر دوش دارید، بدانید و قدردان آن باشید.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در واقع هرکسی شغلی دارد و به میزان اهمیت شغلش، مسئولیت سنگینی نیز بر عهده دارد. شغل طلبگی نیز هدایت انسان‌هاست و هیچ امر و اشتغالی از هدایت انسان‌ها مهم‌تر و ارزشمندتر نداریم.

هدایت؛ امری مهم و والا نزد خداوند

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به کلمه «هدایت» در سوره مبارکه «حمد»، بیان کرد: در سوره مبارکه «حمد» که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گوهر نفیس در گنجینه عرش الهی است، ما درخواستی از خداوند داریم و آن، درخواست هدایت است. به واقع که اگر مقوله‌ای مهم‌تر از هدایت وجود داشت، قطعا خداوند آن را در این سوره مبارکه قرار می‌داد و بندگانش را امر می‌کرد که هدایت از از خدای متعال بخواهند، بنابراین وقتی این موضوع در این سوره مبارکه قرار داده شده است، مشخص می‌شود که امری مهم‌تر و بالاتر از هدایت نزد خداوند وجود ندارد.

مروی خاطرنشان کرد: در واقع به همان میزان که هدایت مهم است به همان میزان نیز وظیفه و مسئولیت ما هم سنگین‌تر و مهم‌تر می‌شود و همانا هدایت انسان‌ها نیز یکی از این وظایف سنگین است که این وظیفه سنگین نیز بر عهده اهل بیت(ع) بوده است و البته که این کار شما دارای پاداش است، اما این پاداش، یک پاداش مادی نیست.

اخلاص؛ از مهم‌ترین شرایط هدایت انسان‌ها

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، اخلاص را یکی از مهم‌ترین شرایط هدایت انسان‌ها دانست و افزود: اولین شرط قرارگیری در این مسیری که شما در آن قرار گرفته‌اید، اخلاص است. بزرگان، فقها و عالمان تاثیرگذار‌ ما با اخلاص و تهذیب نفسی که داشتند به آن مراتب بالایی دست یافتند و همواره این اخلاصشان بود که آن‌ها را بزرگ کرد و به اوج رساند. از این‌رو اخلاص، شرط اول موفقیت ما در مسیر هدایت انسان‌هاست و همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند: «با عمل خود مردم را به دین و معرفت هدایت کنید نه با زبان».

وی اظهار کرد: همواره بدانید که این توفیقات جز پیوند با خداوند متعال برای هیچکس حاصل نمی‌شود و بزرگان ما از جمله شیخ عباس قمی از چنین ویژگی برخوردار بودند و همواره اخلاص و کار برای خدا را همیشه موردتوجه قرار می‌دادند و بر همین اساس کار می‌کردند و در این مسیر گام بر داشتند.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: شما طلاب عزیز باید در تبلیغ دین دقت کنید و توجه داشته باشید که هر مطلبی را برای مردم بیان نکنید، زیرا گاهی مطلب و سندی که می‌خواهید بیان کنید درست است اما مردم قدرت درک آن مطلب را ندارند، پس نباید این مطالب را برای آن‌ها بیان کنید. بنابراین مطالبی که بنا دارید برای تبلیغ دین بیان کنید، این مطالب علاوه بر آنکه باید به مستند بودن آن توجه کنید از طرفی نیز باید قدرت درک مردم را هم مورد توجه قرار دهید.

مروی خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به حجم وسیعی از فضاهای مجازی، مطالب هم به سرعت در سراسر دنیا منتشر می‌شود و بر همین اساس باید توجه داشته باشیم که چیزی را نگوییم که موجب وهم دین شود و هیچگونه مطلب اضافی را درباره ائمه‌اطهار(ع) نگوییم، زیرا خداوند عنایت خاص خود را به آن‌ها داده است و نیازی نیست که چیزی را به آن‌ها نسبت دهیم و با این کار خود نسبت به ائمه مطالبی را جعل کنیم، چرا که این کار توهین به خداوند متعال و ائمه‌اطهار(ع) است و در حقیقت این کار به نوعی جعلیات ما موجب مخدوش شدن و سست شدن کمالات واقعی و حقیقی ائمه اطهار(ع) می‌شود.

وی اظهار کرد: در حقیقت ما باید تبلیغ را به‌گونه‌ای انجام دهیم که فهم و درک مردم آن را بپذیرد و اگر قبول نکند ممکن است موجب وهم دین می‌شود و این در حالی است که امروزه متاسفانه امروزه دچار این موضوع هستیم.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار‌ کرد: امروزه دشمنان اسلام از تمامی ابزار در جهت نابودی اسلام، استفاده می‌کنند و اگر هم اصل اسلام و قرآن را نمی‌توانند از بین برند که قطعا هم نمی‌توانند این کار را کنند و می‌دانند هم که نمی‌توانند اما سعی می‌کنند که محتوا را مورد هجمه قرار دهند و بر اساس همین هجمه‌هاست که داعش از قرآن برآمد و با جنگ‌هایی که به راه‌انداختند اسلام را در دنیا بدنام کردند.

مروی عنوان کرد: از این‌رو با توجه به اینکه ما در چنین شرایطی قرار داریم باید بدانیم که وظیفه سنگینی در جهت تبیین درست اسلام در حوزه مسائل سیاسی و معرفتی بر دوش داریم. اگر امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نبودند معلوم نبود که سرانجام واقعه کربلا چه می‌شد. در حقیقت جهاد تبیین این دو بزرگوار بود که کربلا را ماندگار کرد و بنی امیه را از بین برد و اگر در کلاس‌های درس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تا 4000 نفر هم حضور پیدا می‌کردند، به واسطه جهاد تبیین امام سجاد(ع) بوده است که این تعداد شاگردان را پای درس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) کشاند.

وی خاطرنشان کرد: از این‌رو ما باید مسائل کشور را به درستی تبیین و نقشه‌های دشمنان را بیان کنیم و برای مسلمانان دشمن‌شناسی کنیم تا دشمنان خود را بشناسند و بدانند که چه وظایفی غیر از آن تکالیف فردی چه تکالیف اجتماعی و سیاسی بر عهده آن‌هاست. در حقیقت اگر مسلمانان آگاه باشند و به وظایف خود نیز به درستی معرفت پیدا کنند، آثاری از دشمنان اسلام در کشورهای اسلامی وجود نخواهد داشت و این، وظیفه شما طلابی است که از گوشه گوشه دنیا در اینجا حضور دارید.

انتهای پیام
captcha