برپایی ۱۵۰ ایستگاه سلامت در مسیرهای منتهی به مشهد
کد خبر: 4085002
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

برپایی ۱۵۰ ایستگاه سلامت در مسیرهای منتهی به مشهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۱۵۰ ایستگاه سلامت در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس برپا می‌شود که این ایستگاه‌ها از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) به زائران پیاده رضوی خدمت‌رسانی می‌کنند.

ایستگاه سلامتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: ستاد خدمات سفر در خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه دائمی این حوزه فعال بوده و یکی از کمیته‌های 10گانه این ستاد کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست بوده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دبیر این کمیته است.

وی تصریح کرد: در کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر در خراسان رضوی فعالیت‌ها و خدمات متعددی در طول سال به‌‌ویژه در مناسبت‌های شاخص ملی و مذهبی صورت می‌پذیرد که یکی از این ایام، ماه‌های محرم و صفر بوده و در این ایام آمادگی کامل اورژانس ۱۱۵ و نیروهای خدوم حوزه‌های بهداشت و درمان مهیاست تا در حوزه‌ تخصصی خود خدمات مورد نیاز زائران و مجاوران امام رضا(ع) را ارائه دهند.

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه برنامه‌های کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با همکاری مشترک مجموعه‌های مختلف اجرا می‌شود، گفت: این برنامه‌ها با همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، ادارات کل دامپزشکی و انتقال خون استان، سپاه امام رضا(ع)، شهرداری مشهد، نیروهای نظامی و انتظامی و موسسات و مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی اجرا می‌شود. از اقدامات شاخص انجام شده در این کمیته می‌توان به راه‌اندازی ۱۵۰ ایستگاه سلامت در ورودی و خروجی شهرهای ملک‌آباد، قوچان، کلات، فریمان و سرخس به سمت مشهد و بالعکس اشاره کرد.

وی افزود: در مراکز جاده‌ای و بین‌ راهی خدمات بهداشتی، مراقبت‌های فشار خون و قند خون، توزیع بروشور آموزشی و خدمات پزشکی و پرستاری ارائه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود بیش از هشت میلیون نفر در دهه پایانی ماه صفر به مشهد وارد شوند که از این تعداد یک میلیون نفر از آنان زائران پیاده امام رضا(ع) باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: زائران پیاده ممکن است که در مسیر حرکتی به سمت مشهد دچار بیماری، عرق‌سوز و تاول کف پا بشوند و به همین دلیل خدمات پزشکی و پرستاری را در مسیرهای بین راهی فعال کرده‌ایم.

حسینی با اشاره به اینکه در مراکز شهری مشهد به جز ارائه خدمات مراکز بین شهری، ایستگاه‌های محل تزریق واکسن کرونا نیز فعال شده، بیان کرد: فعالیت این پایگاه‌ها در آن بازه زمانی فرصت بسیار خوبی برای تکمیل واکسیناسیون کسانی است که به دلایل مختلف موفق به دریافت دوز یادآور نشده‌اند.

وی تأکید کرد: مراکز جاده‌ای از روز اربعین حسینی تا روز شهادت امام رضا(ع) فعال است و به زائران پیاده رضوی خدمت‌رسانی می‌کنند، اما مراکز مشهد در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ صفر فعال خواهند بود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برنامه‌های ویژه نظارت بر واحدهای صنفی ویژه ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر با همکاری مجموعه‌های مختلف آغاز و تا پنج مهر ماه اجرا می‌شود.

محمد باباخانی، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار کرد: برنامه‌های ویژه نظارت بر بازارها و واحدهای صنفی ویژه ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر با همکاری اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان آغاز شده و تا پنج مهر ماه ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: در این مرحله از بازدیدها تشدید نظارت‌ها بر تمام مکان‌ها از جمله نانوایی‌ها، محل‌های پذیرایی و اسکان اعمال شده و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهیم کرد.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از روز اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) نظارت بر محل‌های اسکان و پذیرایی زائران پیاده امام رضا(ع) در شهرها و جاده‌ها اعمال می‌شود، بیان کرد: در این ماموریت ویژه، ۴۹۸ بازرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همراه ۱۵۲ بازرس دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان مشارکت دارند. 

باباخانی اضافه کرد: نظارت بر وضعیت آب موکب‌ها و نحوه پخت و پز و توزیع غذا، محل استراحت زائران پیاده و ... نیز اعمال می‌شود تا از انتقال بیماری‌های کرونا و امراض فصلی جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: ما در این ماموریت از ظرفیت نیروهای مجموعه‌های دیگر همچون جامعه پزشکی نیز بهره‌مند خواهیم شد تا بتوانیم وظیفه خود را به شکل مطلوب  انجام دهیم.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: از عموم زائران و مجاوران امام رضا(ع) می‌خواهیم نسبت به رعایت تمام نکات بهداشتی توجه داشته باشند و دیگران را هم تشویق کنند. همچنین تقاضا می‌شود مجاوران و زائران در صورت مشاهده هرگونه مشکلی مانند عدم رعایت نکات بهداشتی موضوع را بلافاصله به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند تا ضمن رسیدگی به‌ موقع، برخورد قانونی با افراد متخلف صورت پذیرد.

انتهای پیام
captcha