هویت ملی نوعی معنابخشی به زندگی است
کد خبر: 4085236
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
سیدعلیرضا واسعی:

هویت ملی نوعی معنابخشی به زندگی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: هویت ملی و یا هویت‌شناسی، نوعی معنابخشی به زندگی است و آدمی درک می‌کند که چه کسی است و بودن او چه معنایی دارد.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان‌‌ رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه گذشته، 21 شهریورماه در نشستی مجازی با موضوع «اهمیت هویت ملی» که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد اظهار کرد: گسترده‌ترین هویت در یک جامعه که همه آدمیان را ذیل خود قرار می‌دهد، هویت ملی است. جوامعی مانند ایران که از گستردگی جغرافیایی و بزرگی تاریخی و نیز جمعیت زیادی برخوردار است، به طور طبیعی مرزبندی‌هایی مانند قومی، نژادی، زبانی، دینی، مذهبی و فرهنگی را درون خود دارد. به همین دلیل آنچه که همه این موارد را زیر چتر واحدی قرار می‌دهد، هویت ملی است. یعنی همان چیزی که در زمان بروز مشکل، همگان را با یکدیگر متحد می‌کند و در زمان دفاع از این جامعه و سرزمین به سوی همگرایی جدی می‌کشاند و اجازه نمی‌دهد که این وطن دچار مشکل شود.

وی عنوان کرد: از این‌رو دو کارکرد مهم برای هویت می‌توان در نظر گرفت، اول آنکه این هویت به نوعی اصالت فرد را نشان می‌‍‌‌‌دهد، اینکه فرد از چه تاریخ و تباری برخوردار است و به تعبیری نیز شاکله وجودی او از چه چیزی ساخته شده است و این همان چیزی است که در گذر زمان به تدریج یک فرد ایرانی را ایرانی کرده و نهایتاً تمایز آدمیان با یکدیگر را مرزبندی می‌کند و می‌شناساند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: نکته دیگر این است که هویت، بودن آدمی را تبیین می‌کند و این همان چیزی است که امروزه به عنوان یکی از رنج‌های چاره‌ناپذیر از آن یاد می‌شود و یا به عبارتی نیز معنای زندگی است.

واسعی اضافه کرد: به نوعی می‌توان اینگونه گفت که هویت ملی و یا هویت‌شناسی نوعی معنابخشی به زندگی هم هست و آدمی درک می‌کند که چه کسی است و  بودن او چه معنایی دارد.

وی اهمیت هویت را بسیار گسترده دانست و بیان کرد: یکی از کارهای مهمی که برای هویت باید انجام شود شناخت آن است و به افراد جامعه تفهیم کرد که در ذیل این هویت زندگی می‌کنند و آنچه که همه این مقوله‌ها را به یکدیگر پیوند داده است، هویت ملی است، بنابراین برای تکریم و پاسداشت از این هویت باید هزینه کرد و مراقب بود که این موضوع مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: کار دیگری که باید در راستای هویت ملی انجام دهیم تلاش جدی برای حفظ این هویت است و به نوعی باید از تقابل بین هویت ملی با فرهنگ، مذهب، دیانت و ... دست کشید، چرا که این کار هزینه‌هایی برای مردم و جامعه به بار خواهد آورد بی‌آنکه نتیجه‌ای حاصل شود.

واسعی در پایان گفت: اما نکته قابل توجه این است که این هویت ملی نباید قربانی منافع و مطامع فردی و یا حتی قومی، دینی و مذهبی قرار گیرد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آنچه که مخدوش می‌شود هویت ملی نیست، زیرا هویت ملی پایدارتر و قوی‌تر از آن است که در مقابل چنین تقابل‌هایی قربانی شود و اینجاست که باید هوشمندانه عمل کرد و در حفظ هویت ملی کوشید و اگر چنین کاری صورت نگیرد، هویت، غرور و عظمت ملی دچار خدشه می‌شود.

انتهای پیام
captcha