قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر در مشهد افتتاح شد
کد خبر: 4086281
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر در مشهد افتتاح شد

استاندار خراسان رضوی گفت: قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران در مشهد طراحی شد تا تمامی خدمات حمل‌ونقل، تأمین کالاهای روزمره مورد نیاز مردم، بهداشت و درمان، خدمات شهری در یک نقطه‌ هدایت و متمرکز شود و همه دستگاه‌ها نیز در بخش‌های خود تحت نظارت و مدیریت این نقطه مرکزی، خدمت‌رسانی به زائران را انجام دهند.

استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، امروز 27 شهریورماه در حاشیه افتتاحیه قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر که در محل این قرارگاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مدت‌‌هاست که مسئولان در بخش‌های مختلف مشغول برنامه‌ریزی و آماده‌سازی همه ظرفیت‌ها و امکانات از جمله اسکان، حمل‌ونقل، تأمین کالاهای روزمره مورد نیاز مردم، بهداشت و درمان، خدمات شهری و... هستند که همگی در دستور کار دستگاه‌های مربوطه بوده و این آمادگی‌ها خوشبختانه در حد زیادی فراهم شده است.

وی عنوان کرد: ما برای ارائه این خدمات به زائران، ساز وکار معین و مشخصی را لازم داشتیم، از این‌رو همکاران ما در فرمانداری مشهد به این تدبیر رسیدند که یک قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران را طراحی کنیم تا تمامی این خدمات در یک نقطه‌ هدایت و متمرکز شود و همه دستگاه‌ها نیز در بخش‌های خود تحت نظارت و مدیریت این نقطه مرکزی، خدمت‌رسانی به زائرین را انجام دهند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: این قرارگاه مرکزی خدمت‌رسانی به زائران با مدیریت فرمانداری مشهد، امروز در این نقطه آغاز به‌کار می‌کند و در بخش‌های مختلف نیز این خدمات ارائه می‌شود. برای نمونه در حوزه مسکن، 10 نقطه خدمت‌رسانی مانند آموزش‌ و پرورش، مساجد، شهرداری، حسینیه‌ها و آستان قدس در نظر گرفته شده است و همگی به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد. در حقیقت این قرارگاه خدمت‌رسانی به زائر به نوعی نقطه هماهنگی، هدایت و ارائه این خدمات به زائران است.

نظری بیان کرد: در واقع همه این خدمات به نوعی ظرفیت‌سازی و یا انسجام ظرفیت‌های موجود است.طی تصمیمی همه ادارات آمادگی اسکان زائران را هم در بخش اسکان و هم در بخش تأمین کالاها و به‌ویژه قیمت‌گذاری کالاها در بازار، در بخش مراکز اقامتی و حمل‌ونقل در صورت نیاز داشته باشند که امیدواریم در مرحله اجرا مسئولان مربوطه بتوانند خدمتگزار خوب و شایسته‌ای برای زائران امام رضا(ع) باشند.

وی تأکید کرد: البته که حضور مردمی در این مسیر قطعاً اهمیت دارد، به‌ویژه در بخش مربوط به اسکان که در همین راستا نیز یک پویش مردمی به نام «محله امام رضا(ع)» راه‌اندازی شده است، از این‌رو من از عموم مردم مشهد دعوت می‌کنم که با استفاده از سایتی که راه‌اندازی شده در این پویش شرکت و همگی با در اختیار گذاشتن منازل خود برای زائرینی که نیاز به اسکان دارند، از این فرصت معنوی خدمت به زائران استفاده کنند.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: بدیهی است که تأمین نیازمندی‌ها بر اساس اولویت‌هاست، لذا اولویت‌بندی‌ها ابتدا از اقامتگاه‌های رسمی استفاده می‌شود و سپس از اقامتگاه‌هایی که سهولت استفاده از آن‌ها بیشتر باشد مانند مدارس، حسینیه‌ها، مساجد و یا سالن‌های ورزشی استفاده خواهد و به موازاتی که نیازمان بیشتر می‌شود طبیعی است که ظرفیت‌هایی که پیش‌بینی شده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظری در خصوص تمهیدات راه‌های منتهی به مشهد و طرح‌های ترافیکی در سطح شهر مشهد در ایام دهه پایانی صفر بیان کرد: البته که ایجاد نظم، انضباط، موضوعات ترافیکی و امنیتی مربوط به نیروی انتظامی استان مربوط می‌شود، به گونه‌ای که در همین راستا قرارگاه امنیتی امام علی(ع) فعال شده و تدابیر ویژه‌ای در این قرارگاه نیز پیش‌بینی شده است و امیدواریم زائرینی که به صورت پیاده و یا سواره به مشهد مشرف می‌شوند از این چتر انضباطی، امنیتی و ترافیک روان برخوردار باشند و به راحتی وارد مشهد شوند و از این ایام معنوی استفاده کنند.

حجم گسترده زائران با کمبود امکانات نیاز به مدیریت دارد

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: اگر می‌گوییم مشکلات کمتری وجود خواهدداشت به معنای نبود مشکلات نیست، همچنین باید گفت حجم گسترده‌ای از زائرینی که در دهه پایانی صفر به مشهد مشرف می‌شوند را نمی‌شود با امکانات محدود، مدیریت کرد و قطعاً زائران در جهت اسکان با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی درباره تمهیداتی که در جهت فرهنگ‌سازی بیشتر برای اقدامات مردمی بدون در نظر گرفتن بودجه دولتی و سازمانی برای خدمت به زائران بناست صورت گیرد، تأکید کرد: وظیفه ما حمایت و زمینه‌سازی برای مردم در این بخش‌هاست و طبیعی است که کار اصلی را مردم انجام دهند،  البته در همه موضوعات، ما وظیفه ترغیب و حمایت‌های لازم را داریم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: البته که اطلاع‌رسانی هم از موضوعات مهمی است که بسیاری از مردم آمادگی دارند که به زائران در موضوعات مختلف خدمت کنند، اما نمی‌دانند چطور این کار را انجام دهند و به کجا مراجعه کنند و بر همین اساس نگاهمان بر مبنای زمینه‌سازی و اطلاع‌رسانی در جهت خدمت عامه مردم برای خدمت به زائران امام رضا(ع) است.

نظری در پاسخ به این سؤال که آیا قول این را می‌دهید که شاهد اتفاقات تلخی که در نوروز 1401 بودیم، نباشیم؟ گفت: اینکه قول دهیم هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، چنین چیزی وجود ندارد و طبیعی است که با حجم گسترده زائرین امام رضا(ع) مواجه شده که ما هم شاکر هستیم که از این نعمت خدمتگزاری برخوردار می‌شویم  و وظیفه ما بسیج همه ظرفیت‌ها، تلاش فکری و برنامه‌ریزی است، اما بدیهی است که اشکالاتی هم وجود داشته باشد و پیشاپیش از اشکالاتی که احتمالاً وجود داشته باشد از زائران عذرخواهی می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha