حضور طلاب در 20 هزار مدرسه کشور تحت پوشش طرح تربیتی امین + صوت
کد خبر: 4088966
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه خبر داد:

حضور طلاب در 20 هزار مدرسه کشور تحت پوشش طرح تربیتی امین + صوت

حجت‌الاسلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، گفت: الان حدود 20 هزار مدرسه در کشور تحت پوشش طرح تربیتی امین با حضور طلاب خواهر و برادر هستند و براساس ارزیابی که آموزش و  پرورش انجام داده است، بالای 90 درصد از پاسخ‌دهندگان، فعالیت مربیان امین را خیلی خوب یا خوب و درصد پایینی متوسط ارزیابی کرده‌اند.

حسین ملانوریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، امروز 9 مهرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های افتتاحیه طرح امین که در معاونت تبلیغ حوزه در قم برگزار شد، گفت: هدف از تاسیس مدارس امین در سطح کشور تربیت دانش‌آموزان مؤمن، پرهیزگار، متدین، کارآ و کارآمد و دانا و انقلابی است.

وی با اشاره به فرایند اجرای طرح در مدارس، افزود: برای این کار از ابتدا برنامه‌ریزی منظمی صورت گرفته و با سنجش و ارزیابی دقیق 5 نفر از طلاب وارد آموزش و پرورش قم شدند، سپس این تعداد به 50 نفر، صد و هزار نفر افزایش یافت و اجرای طرح به استان‌های دیگر هم تسری یافت.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اضافه کرد: طرح تربیتی امین برای اجرای سند تحول طراحی شد و تا اوائل سال قبل چهار هزار نفر طلبه خواهر و برادر در مدارس مختلف، طرح تربیتی امین را اجرا کردند و در دولت جدید و با استقبال آموزش و پرورش ما حضور فعال‌تری هم پیدا کردیم.

اجرای طرح تربیتی امین در 20 هزار مدرسه کشور

مسئول مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه، گفت: الان حدود 20 هزار مدرسه در کشور تحت پوشش طرح تربیتی امین با حضور طلاب خواهر و برادر هستند و براساس ارزیابی که آموزش و  پرورش انجام داده است، بالای 90 درصد از پاسخ‌دهندگان، فعالیت مربیان امین را خیلی خوب یا خوب و درصد پایینی متوسط ارزیابی کرده‌اند و الان درخواست زیادی هم از سوی خانواده‌ها، معلمان و مدارس برای حضور مربیان طرح امین وجود دارد.

کد

ملانوری بیان کرد: خیلی‌ها انتظار دارند ما بیش از کمیت به کیفیت کار تربیتی بپردازیم و مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله اعرافی هم فوق‌العاده بر این کیفی‌سازی طرح تربیتی امین تاکید دارند. برای کیفی‌سازی، چند راه وجود دارد؛ اول آموزش دادن مربیان که در این راستا یک شورای علمی تربیتی با حضور پنج استاد تعلیم و تربیت کشور و برخی معاونین آموزش و پرورش تشکیل شده و برنامه آموزشی مربیان امین با حضور آنها طراحی شده است. در این راستا و توسط شورای مذکور 240 ساعت برنامه آموزشی برای مربیان امین تدوین شده و طلاب بعد از مصاحبه و گزینش سخت، تحت این آموزش‌ها قرار می‌گیرند. همچنین یکی از وظایف این شورا این است که طرح را دائما به‌روز کند.

محوریت قرآن در طرح تربیتی امین

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه با اشاره به سیاست‌های طرح تربیتی امین و خطوط قرمز آن، اظهار کرد: محوریت قرآن در تعلیم و تربیت اولین خط قرمز و سیاست محوری ما در این طرح است؛ توجه به منویات رهبری و امام، مقدم بودن تزکیه بر تعلیم، اصل بودن تربیت و عدم افزایش بار آموزشی مدرسه، اهتمام به تفاوت‌های فردی و جنسیتی در تربیت، توجه به اقتضائات محلی و استانی و اقیلم‌های مختلف و شرایط جغرافیایی و اجتماعی هر استان و منطقه، توسعه مشارکت معلمان و والدین و ارکان مدرسه در تعلیم و تربیت جزء سیاست‌های محوری و خطوط قرمز طرح است.

دبیر ستاد مواجهه با حوادث غیر مترقبه حوزه علمیه بیان کرد: در سند تحول آموزش و پرورش بیش از 70 شاخص قابل پیگیری داریم که به 22 محور کلی تقسیم‌بندی کردیم و 10 شاخص محوری‌تر و اصلی در اجرای طرح مورد توجه است که کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی، ایمان به غیب، محبت و عشق به خدا و قرآن و اهل بیت(ع)، نماز، صداقت و راستگویی، گناه‌گریزی و مبارزه با هوای نفس، حیا و عفت، اهمیت علم و احترام به عالم، امر به معروف و نهی از منکر و نظام اسلامی، ولایت فقیه و مسئله تقلید ده شاخص اصلی در این طرح تربیتی هستند.

ملانوری بیان کرد: احترم به والدین، احترام به بزرگتر، کمک به دیگران، طهارت و پاکیزگی، اهتمام به مسجد و نماز جماعت در مسجد، نظم و انضباط، اهتمام به روزه، پرهیز از مال حرام و حساس بودن نسبت به حق‌الناس، صله رحم و ادب در گفتار و رفتار، جهاد و ایثار و قناعت و پرهیز از اسراف هم موضوعات تربیتی 12 گانه در اجرای این طرح هستند.

عضو شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به برنامه‌هایی که باید مربیان طرح امین برگزار کنند، تصریح کرد: ایجاد رابطه صمیمی و حسنه با دانش‌آموزان، پاسخگویی به سؤالات دانش‌آموزان و ارشاد و راهنمایی آنها به مسائل مذهبی، ارتباط و تعامل مناسب با مدیر مدرسه، ارتباط مناسب و مؤثر با معلمان و مربیان مدارس، ارتباط مؤثر با اولیای دانش‌آموزان از جمله این برنامه‌هاست.

برخی وظایف مربیان طرح

ملانوری با اشاره به برنامه‌های فرهنگی تربیتی مربیان طرح امین، گفت: تشکیل جلسات هیئت دانش‌آموزی، فعالیت‌های قرآنی در مدارس، انس دانش‌آموزان با مساجد، برگزاری مسابقات دانش‌آموزی، تشکیل جلسات آموزش خانواده، اجرای برنامه‌های مناسبتی مذهبی، شرکت در اردوهای دانش‌آموزی، شرکت در برنامه‌های فوق‌العاده غیردرسی، آموزش اذان، برپایی نماز جماعت ظهر و عصر و آموزش احکام، سخنرانی در موقعیت‌های مناسب، حضور مؤثر در زنگ تفریح برای تعامل با دانش‌آموزان و معلمان و استفاده از مربی امین برای کلاس‌های خالی و راه‌اندازی اتاق مشاوره برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان از جمله برنامه‌های مربیان طرح امین در مدارس است.

وی با بیان اینکه مربیان امین راهنمایی مذهبی و مشاوره عمومی دارند و وارد موضوعات خاص نمی‌شوند مگر آن که در این عرصه تخصص لازم را داشته باشند، تصریح کرد: شرکت در جلسات اولیا و مربیان، حضور فعال در تشکل‌های دانش‌آموزی، تشکیل و هدایت کمیته‌های شورای دانش‌آموزی مانند کمیته ورزشی و علمی و فرهنگی و ... از دیگر وظایف آنان است. همچنین برپایی مراسم دعا، حضور در خوابگاه دانش‌آموزی، اجرای مؤثر حلقه‌های صالحین و اجرای برنامه بازدید از حوزه‌های علمیه و برپایی جشن تکلیف و یادواره شهدا، دیگر محورهای فعالیت این مربیان را تشکیل می‌دهد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اضافه کرد: برای تامین محتوای مورد نیاز مربیان طرح، نشریه سفیر امین، 12 کتاب برای 12 پایه تحصیلی و کانال امین را داریم و کانال ویژه‌ای هم برای مربیان خواهر همچنین کانالی در ایتا برای دانش‌آموزان ایجاد شده است.

وی افزود: در روز 11 مهرماه همایش مبلغان و مدیران مدارس آموزش و پرورش امین در قم و در جامعه الزهرا(س) با سخنرانی آیت‌الله اعرافی برگزار می‌شود و به شرح وظایف مدیران و مربیان امین پرداخته خواهد شد.

 

انتهای پیام
captcha