منافع و وحدت ملی؛ در گرو انسجام داخلی
کد خبر: 4089396
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
محمد مهدی اسماعیلی بیان کرد:

منافع و وحدت ملی؛ در گرو انسجام داخلی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز منافع و وحدت ملی در گرو انسجام داخلی است و نباید اجازه دهیم عده‌ای مزدور برای ایجاد تفرقه در کشور نقش‌آفرینی کنند بلکه باید آن‌ها را ناکام بگذاریم.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اختتامیه چهاردهمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت که بامداد ۱۱ مهرماه، در هتل حیات طرقبه برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال هستیم که ایران، سرافراز و درخشان در حوزه‌های تمدنی و فرهنگی که سابقه دیرینه چندهزار ساله را در کارنامه خود دارد، امروز مشحون از هنرمندانی است که به عزت، سرافرازی و منافع ملی کشور فکر می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند. آسایش و امنیت امروز ایران عزیز راحت به دست نیامده بلکه روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پیش از اینکه در کسوت وزیر قرار بگیرم، یک معلم هستم و سال‌هاست به عنوان عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در زمینه مطالعات سیاسی، تاریخی و فرهنگی فعالیت دارم، بیان کرد: کشور در ۱۰۰ سال‌ اخیر روزهای تلخی را پشت سر گذاشته‌ و در اواخر قرن ۱۳ هجری ایران در آستانه یک تجزیه کامل بود. اوایل جنگ جهانی دوم وقتی قوای متفقین به ایران عزیز یورش آورد و کشور طی چند ساعت سقوط کرد. آن زمان منطقه آذربایجان و کردستان در آستانه احتضار کامل قرار گرفت. همچنین روزهای دشواری را در دوران هشت سال دفاع مقدس به یاد داریم که ارتش بعثی عراق چه جنایت‌هایی را در شهرهای مرزی ما انجام داد؛ چه هتک حرمت‌هایی کرد و چه جوانان رشیدی از این خاک دفاع کردند تا ایران امروز به عنوان یک لنگرگاه آرامش‌زا در منطقه قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زمانی نفرات رده‌پایین سفارت‌های روس و انگلیس مقدرات کشور ما را رقم می‌زدند. وقتی متفقین به ایران حمله کرده بودند، مسئولان کشور به صورت مرتب با نفرات رده چندم سفارت بریتانیا گفت‌وگو و به آن‌ها التماس می‌کردند که انتقال پادشاهی از رضاشاه به فرزندش صورت گیرد اما امروز قدرت‌های بزرگ دنیا در مقابل عظمت مردم ایران چاره‌ای جز تسلیم ندارند. شرایط کنونی به گونه‌ای است که روسیه وقتی امروز درگیر جنگ در حوزه استحفاظی خود قرار دارد، مجبور است که تجهیزات جنگی مورد نیاز خود را از ایران خریداری کند. همچنین امروز کشورهای مختلف منطقه برای اینکه آرامش در منطقه حاکم شود، به سمت ما می‌آیند و روز به روز در مذاکرات و دیدار با کشورهای خارجی این موضوع را مشاهده می‌کنیم.

اسماعیلی ضمن ابراز ناراحتی بابت درگذشت مهسا امینی، بیان کرد: وقتی خبر فوت غم‌انگیز دختر خوب کُرد اعلام شد، من همراه با رئیس‌جمهور در ازبکستان حضور داشتم که ایشان بلافاصله از آنجا تماس گرفته و به وزیر کشور دستور پیگیری موضوع را داد. همچنین وقتی به تهران بازگشت، به پدر آن دختر تماس گرفت. متأسفانه در این بین عده‌ای موضوعی که همه را داغدار کرده را بهانه‌ای کرده‌اند تا ایران را دچار التهاب کنند و به وسیله شبکه‌های تلویزیونی مزدوری که با پول‌ها و دلارهای نفتی کشورهای مرتجع منطقه که در ۲ سال گذشته یک خبرنگار منتقد خود را در یک کشور دیگر اره کردند، در هر ۱۰ دقیقه‌ یک خبر التهاب‌آور درباره کشور منتشر می‌کنند. جوان ایرانی بر اساس همین اخبار ممکن است متأثر شود.

وی با تأکید بر اینکه هنرمندان پیشکسوت که همیشه پیشتاز امید و آگاهی بوده‌اند، باید نقش خود را در این زمان صحیح ایفا کنند، اظهار کرد: عده‌ای علاقه ندارند ایران عزیز به این گستردگی و سربلندی باشد و خواب‌های بدی برای کشور دیده‌اند. آن‌ها به دنبال انشقاق و ایجاد یک خاورمیانه جدید با کشورهای کوچک و قابل مدیریت هستند. از نقشه آنها آگاهیم لذا بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اهالی فرهنگ و هنر در کشور همیشه کنار مردم بوده و به منافع ملی فکر کرده‌اند. امروز منافع و وحدت ملی در گرو انسجام داخلی است و نباید اجازه دهیم عده‌ای مزدور برای ایجاد تفرقه در کشور نقش‌آفرینی کنند بلکه باید آن‌ها را ناکام بگذاریم. مطمئن هستم که امروز همه اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین با تمام وجود خود با قوت از ایران و منافع ملی کشور پاسداری خواهند کرد.

در این مراسم بیش از ۱۵۰ هنرمند پیشکسوت از جمله رضا فیاضی، رضا بنفشه‌خواه، محمود پاک‌نیت، مهوش صبرکن، کاظم هژیر آزاد، محمد فیلی، رضا صابری، مصطفی محدثی خراسانی، انسیه شاه‌حسینی، زهرا سعیدی و... حضور داشتند و تابلویی با امضای خود به محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهدا کردند. همچنین داریوش ارجمند طی تماسی تلفنی در این مراسم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت تلاش‌هایش قدردانی کرد.

این هنرمندان در بیانیه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار مواردی چون انتقال مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به بنیاد ملی، تلاش و دقت بیشتر صداوسیما در تکریم هنرمندان پیشکسوت، ایجاد بازار هنر ایران، پیگیری شفافیت و اجرای عدالت در موضوع درگذشت مهسا امینی و دایر کردن مراکزی برای گفت‌وگو، نقد و اعتراض به برخی مشکلات شدند.

انتهای پیام
captcha