جایگاه جامعه قرآنی در فضای مجازی کجاست؟
کد خبر: 4089552
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴
مجیدی‌مهر مطرح کرد:

جایگاه جامعه قرآنی در فضای مجازی کجاست؟

رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه رسالت جامعه قرآنی در حوادث و اتفاقات جامعه فقط صدور یک بیانیه نیست، گفت: باید پاسخ دهیم در فضای مجازی چه کردیم و در این نقشه بزرگ مجازی کجا ایستاده‌ایم و جایگاه جامعه قرآنی در این فضا کجاست؟

حمید مجیدی مهر

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حمید مجیدی‌مهر، رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، عصر دوشنبه، 11 مهر در همایش استانی «یاوران وقف» و تجلیل از مقام‌آوران مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف که در دو بخش آوایی و معارفی در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه وقف، گفت: اگر امروز سازمان اوقاف در حوزه نشر معارف دینی به خود می‌بالد به برکت واقفان نیک‌اندیشی است که دارایی خود را در این مسیر می‌بخشند.

وی آمار موقوفه‌های ثبت شده در سازمان اوقاف را 220 هزار موقوفه دانست و اضافه کرد: این موقوفه‌ها ظرفیت عظیمی را در اختیار کشور قرار داده است. حدود 75 درصد از مجموع موقوفات به عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) اختصاص دارد. وجود نیات بسیار ظرفیت و تیزبینانه همچون خرید کفش برای زائران امام رضا(ع) و دانه‌پاشی برای پرندگان در فصل زمستان نشان از درایت بالای واقفان و توجه آنان به کوچک‌ترین مباحث و مسائل اجتماعی دارد.

مجیدی‌مهر با اشاره به وجود واقفانی که اموال خود را در راستای نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) در فضای مجازی وقف کردند، به فرمایش‌های مقام معظم رهبری در خصوص تأثیرگذاری فضای مجازی استناد کرد و افزود: در روزهای اخیر شاهد اتفاقات تلخی بودیم که این رویدادها گواه بر تأثیر منفی فضای مجازی است.

رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف با طرح این پرسش که نقش و وظیفه ما در فضای مجازی چیست؟ گفت: امروز اگر گروهک ملحد منافقین در کشوری در سوله‌های بزرگ سلاح‌های خود را زمین گذاشته و سلاح خود را به رایانه تبدیل کرده و از این ابزار برای نشر و توزیع مطالب جعلی در فضای مجازی روی می‌آورند حتماً به قدرت این فضا پی بردند. حال باید پاسخ دهیم ما در فضای مجازی چه کردیم و در این نقشه بزرگ مجازی کجا ایستاده‌ایم و جایگاه جامعه قرآنی در این فضا کجاست؟

وظیفه جامعه قرآنی در فضای مجازی

به گفته مجیدی‌مهر آیا وظیفه و رسالت جامعه قرآنی فقط صدور یک بیانیه برای حمایت از نیروی انتظامی است؟ آیا اگر بیانیه‌ای صادر کنیم و در ابتدای چند آیه قرآنی بیاوریم و بنویسیم «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» آیا تمام رسالت جامعه قرآنی همین میزان است؟ این امور مهم است، اما تمام کار نیست. ما در فضای مجازی در اصل موضوع فعال هستیم، اما آیا جامعه قرآنی در صفحه شخصی خود به جز بارگذاری اطلاعیه‌های مرسوم همچون دریافت لوح تقدیر و ... و برگزاری کلاس‌ها اقدام دیگری انجام داده است؟ چه میزان توانستیم دنبال‌کننده مؤثر را با تعالیم و آموزه‌های قرآنی همراه کنیم؟ چه میزان توانستیم قرآن بخوانیم، آموزش دهیم و در کنار آن پیام معنوی را انتشار دهیم.

وی با بیان این مطلب که استاد مرحوم عبدالباسط با تلاوت خود قریب به 70 نفر را مسلمان کردند، ادامه داد: این امر گواه بر عظیم بودن ظرفیت قرآن دارد. امروز جامعه قرآنی و دینی باید دارای ظرفیت بالا در نقاط مختلف شهرها باشند که اگر روزی تصمیم بر این شد هیچ یک از پیام‌رسان‌ها در کشور فعال نباشند، خیالمان راحت باشد که پیام‌رسان‌های ما فعال هستند.

مجیدی‌مهر ادامه داد: امروز چشم مردم به دهان اساتید و جامعه قرآنی است. امروز باید پایگاه‌های مردمی معتمد ایجاد کنیم تا مردم ببینند فردی که به شخصیت متدین و مذهبی معروف است در سطح خود آنان زندگی می‌کند و زندگی به سبک مردم بزرگترین پیام و نقشه راه برای آنان است. جامعه قرآنی چهره‌های مطرح یا به اصطلاح عوام سلبریتی‌های حوزه دینی هستند. وظیفه ترویج فرهنگ وقف بین مردم وظیفه کیست؟ ما و شما با توده‌های مختلف مردم ارتباط داریم و وظیفه ما این است که در این راستا قدم برداریم.

در وقف قرآنی عقب هستیم

وی با اشاره به اینکه در حوزه وقف قرآنی عقب هستیم و جامعه قرآنی باید در این راستا به ما کمک کنند، ادامه داد: از مجموع 220 هزار موقوفه 1.9 درصد آن موقوفات قرآنی است و از این رقم 60 درصد دارای قید زمان و مکان است. به طور مثال واقف وقف کرده که شب‌های جمعه سر مزارش قرآن تلاوت شود. مشاهده نکردیم که جامعه قرآنی در اقدامی ساختمانی را وقف کارهای قرآنی کرده باشد. امروز وقف مشارکتی یا «آجر به آجر» کمک می‌کند تا همه واقف باشیم. با فتوای مقام معظم رهبری در مورد وقف پول همه ما با پرداخت هزار تومان می‌توانیم واقف باشیم. افراد جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به ادارات اوقاف شهرستان‌های محل سکونت خود مراجعه کنند.

رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف ضرورت رعایت اخلاق قرآنی در مسابقات را متذکر و به روایتی از آقای محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل و مرحوم حمیدرضا عباسی جهت حضور در مسابقات استناد کرد و افزود: جاهدی‌نیا در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی ایران به عنوان نفر اول انتخاب شد، نیک می‌دانیم امتیازات خاصی برای نفر اول این دوره از مسابقات وجود دارد، اما این حافظ قرآن صبح روز برگزاری اختتامیه با بنده تماس گرفت و گفت: از دیشب دارم فکر می‌کنم چون اشکالی در تلاوت من وجود داشت سؤالم این است که آیا داوران این اشکال را شنیده‌اند که نمره کم کنند یا نه که خودم فکر می‌کنم نشنیده‌اند؛ چراکه مسابقات به صورت برخط و مجازی برگزار شده بود و امکان اینکه تذکر داور با تأخیرهای اندک دریافت شود وجود داشت.

وی ادامه داد: صبح همان روز تمام داوران را فراخواندیم تا بار دیگر داوری شود. داور عراقی قبول نکرد، اما داوران ایرانی این تلاوت را بیش از 30 مرتبه گوش کردند و با تقویت صوت و دقت متوجه تذکر داور شدیم و این تذکر با مرتبه سومی که باید اصلاح می‌شده همزمان شده است. بنا را بر این گذاشتیم که این امر برای ما حجت نیست از خودش پرسیدیم که آیا اگر استاد به شما تذکر نمی‌داد می‌توانستی بار سوم اصلاح کنید که این حافظ جواب داد خیر. با این جواب این حافظ از رتبه اول به رتبه چهارم رسید و به صورت طبیعی تمام امتیازات از او سلب می‌شد. پس از برگزاری مراسم به واسطه کار بزرگی این حافظ جوان انجام داد چندین خیر تماس گرفته و به وی هدیه دادند. ریاست سازمان با بنده تماس گرفته و گفتند جایزه رتبه اول را به ایشان تقدیم می‌کنیم. جاهدی‌نیا با این اقدام نامی ماندگار شد. با این اقدام سفارت‌های خارجی در ایران بابت عدالت گستری در کشور ما تقدیر کردند. مرحوم عباسی نیز رتبه‌دار مسابقات بین‌المللی کویت بود و هنگام ارائه رقیبان برای موفقیت آنان زیر لب آیت‌الکرسی می‌خواند. این رفتارها نمونه بارز اخلاق قرآنی است و اگر فردی در دل از اشکال اعرابی رقیب خود خوشحال شود باید سالن را ترک کند؛ چراکه آن روز، روز سقوط ماست.

انتهای پیام
captcha