رخوت و دلزدگی آسیب جدی برای مؤسسات قرآنی است
کد خبر: 4089705
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
مدیرعامل اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری:

رخوت و دلزدگی آسیب جدی برای مؤسسات قرآنی است

مدیرعامل اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری گفت: طی بررسی‌هایی متوجه شدیم مؤسسات دارای رخوت، سستی و دلزدگی هستند و این یک آسیب جدی برای مؤسسات محسوب می‌شود.

مرتضی رفیعیمرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه سه ماه از مدت تصدی این پست توسط وی می‌گذرد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های اتحادیه در این مدت پرداخت و گفت: در شروع کار چون احساس ‌کردیم تعامل مناسبی بین مؤسسات قرآنی، اتحادیه و دستگاه‌های متولی امور قرآنی در استان وجود ندارد بحث تعامل با دستگاه‌های متولی امور قرآنی را داشتیم.

وی افزود: نشست‌هایی با مدیران ‌کل اداره اوقاف و امور خیریه، اداره تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار داشتیم و یکسری مباحث در آنجا عنوان شد با این هدف که چگونه می‌توانیم مباحث قرآنی زمین مانده را به سرانجامی برسانیم. در آن جلسات مباحث خوبی هم رد و بدل و تبادل نظر شد. البته با بعضی از دستگاه‌ها نیز بیش از دو سه جلسه  تشکیل شد. وظایف ذاتی اتحادیه قرآنی را تدوین کردیم تا آن‌‌ها احساس کنند که ما در کنار هم می‌خواهیم مباحث قرآنی را پیش ببریم.

رفیعی با اشاره به اینکه برنامه‌های قرآنی مغفول‌مانده را تدوین کردیم تا بتوانیم در این سه سال به آن‌ها بیشتر توجه کنیم، اظهار کرد: به طور مثال استان ما در بحث حفظ قرآن کریم حرفی برای گفتن دارد چون حافظ بین‌المللی و حفاظ کشوری داریم که در مسابقات و برنامه‌های قرآنی کل کشور مقام کسب کرده‌اند. جلسات و کلاس‌های خوبی در زمینه حفظ داریم و مؤسساتی داریم که روی همین مباحث متمرکز شده‌اند. ولی به طور مثال در زمینه قرائت واقعاً زمینه کار وجود دارد، قرآ‌ن‌آموزان این رشته بعد از چند سال رها شده‌اند، به همین دلیل یکسری برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم تا قاریان نونهال و نوجوان را به سمت و سویی سوق دهیم که رها نشوند.

وی بیان کرد: به دنبال وحدت و تعامل هستیم و از هر کاری که در آن تفرقه باشد به شدت پرهیز می‌کنیم. نیز در پی به سرانجام رساندن مباحث قرآنی استانیم و جلوی هرگونه تفرقه و حواشی که به اصل فعالیت‌های قرآنی استان لطمه وارد کند می‌ایستیم.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی چهارمحال و بختیاری تعداد مؤسسات و خانه‌های قرآن این مؤسسه را به ترتیب 65 و 120 مورد دانست و گفت: کارمان بیشتر با مؤسسات قرآنی است. باید حس اعتماد را بین مؤسسات قرآنی و اتحادیه قرآنی و دستگاه‌های متولی امر قرآن ایجاد کنیم چون ما مانند یک نخ تسبیح هستیم و می‌خواهیم همه اینها را به یکدیگر ربط دهیم، یعنی با عملکرد خودمان حس اعتمادی به مؤسسات بدهیم که آن‌ها به طرف ما بیایند؛ چراکه آن‌ها مثل بازو برای ما عمل می‌کنند.

یک آسیب جدی برای مؤسسات

وی ادامه داد: ما بدون مؤسسات هیچ هستیم، مؤسسات باید قوی باشند و به ما اعتماد پیدا کنند. طی بررسی‌هایی در این مدت متوجه شدیم که مؤسسات دارای رخوت، سستی و دلزدگی هستند و این یک آسیب جدی محسوب می‌شود.

رفیعی بیان کرد: باید به مؤسسات آموزش درآمدزایی داد تا از لحاظ اقتصادی خود را قوی کنند و به دنبال اعتبارات دولتی نباشند چون اگر زمانی این اعتبارات نباشد کارها زمین می‌ماند. پیشنهادم به مؤسسات استانمان این است که از طریق مجوز پیش‌دبستانی، دبستان و مهدهای کودک که غالباً دریافت کرده‌اند درآمدزایی کنند. اگر مؤسسه‌ای در این زمینه کار کند می‌تواند اعتبار مکفی را به دست آورده و تمام مباحث اقتصادی مؤسسه را تأمین کند.

کد

وی با اشاره به اینکه از دولت و مجلس انتظار می‌رود اعتبار مصوبی برای اتحادیه قرآنی کشوری و از آن طریق به استان‌ها تخصیص دهند، گفت: ما اعتبار مصوبی نداریم، توان مالی اتحادیه‌ها نیز ضعیف است. اعتبارات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی نیز مکفی نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز از طریق بودجه وزارت‌خانه برای مؤسسات قرآنی خود اعتبار در نظر می‌گیرد و خودشان نیز آن را هزینه می‌کنند و به مؤسسات خود می‌دهند. خواسته ما از مجلس و دولت این است که اعتبارات مصوبی برای اتحادیه قرآنی داشته باشند یعنی اتحادیه بدون پول نمی‌تواند خوب کار کند. باید حداقل بتوانیم یک حمایت نسبی از مؤسساتمان داشته باشیم که آن‌ها دلگرم باشند. نمی‌گوییم که باید صفر تا صد مباحث مالی را تأمین کنیم ولی باید در کنارشان باشیم و بتوانیم به صورت نسبی از آن‌ها حمایت کنیم.

رفیعی با اشاره به یکی از ظرفیت‌های مهم چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در این استان مناطق روستایی دورافتاده و عشایری زیادی داریم که یک ظرفیت بسیار بزرگ محسوب می‌شوند و در مباحث قرآنی بسیار ضعیف هستند. نه فقط استان ما بلکه برای دیگر استان‌هایی هم که این ظرفیت را دارند اعتباراتی مشخص و حمایت شوند. تا چه زمانی می‌خواهیم هزینه‌ها را خرج درمان کنیم، اگر یک دهم این هزینه را در بحث پیشگیری انجام دهیم اتفاقات به این شکل در کشور ما نمی‌افتد. اگر بودجه و اعتبار برای اتحادیه در نظر گرفته شود کارهای خوبی می‌توان انجام داد.

انتهای پیام
captcha